История и значение праздника Благовещения Пресвятой Богородицы, 7 молитв

Русская Православная церковь отмечает 7 апреля один из самых значительных праздников – Благовещение Пресвятой Владычице нашей Богородице и Приснодеве Марии. В этот день (25 марта по старому стилю) человечество получило шанс на искупление грехов. Слова архангела стали первой благой вестью для людей после проклятия Евы Господом («в болезни будешь рожать детей»).

История становления праздника Благовещения Пресвятой Богородицы

Название праздника понятно каждому христианину. Благая весть случилась более 2 тысяч лет назад: к юной деве явился архангел Гавриил и известил, что она избранница Господа: ей предстоит стать матерью Сына Божия.

Мария была обручена с благочестивым, но престарелым Иосифом. Общественная мораль того времени жестоко карала женщину, если у нее не было защитника-мужчины, а также за рождение внебрачного ребенка. Господь предназначил Иосифу роль покровителя Богородицы и Иисуса.

Благая весть о рождении Спасителя мира от Духа Святого хранилась в тайне. Окружающие люди и родственники считали Иосифа отцом Иисуса. После смерти и вознесения на небо Иисуса Христа апостол Лука повествовал в Евангелии о том, что Дева Мария и Иосиф знали, кто народится через 9 месяцев после явления Небесного вестника.

Традиция отмечать дату явления архангела Гавриила Деве Марии зародилась во II веке и получила повсеместное распространение у западных христиан с середины VII века. Рассчитана дата была от Рождества Иисуса Христа (25 марта по старому стилю), поскольку считалось, что зачатие произошло одновременно с Благой Вестью. На Русь празднование пришло в X веке, после крещения.

Значение праздника в православии

Благовещение относится к 12 самым значительным православным праздникам. Русская Православная церковь отмечает его 7 апреля (по юлианскому календарю).

День, когда Мария узнала о рождении Иисуса Христа, отделил ветхозаветный мир (период, когда пророки говорили о пришествии Мессии) от новозаветного – явление в земной жизни Спасителя. Создатель через своего Сына дал человечеству надежду на прощение грехов, в том числе греха Адама и Евы, и воссоединение в Царствии Небесном.

Иисус Христос – это воплощение Бога в человеческом обличье, человеческая и Божественная природа через Марию слились воедино. С рождением Сына Божия изменился отсчет времени, которое распалось на две части: до и после Рождества Христова. Но надо помнить, что до этого было Благовещение. Без Марии, безоговорочно принявшей волю Бога, явление Спасителя было бы невозможно.

Почитание и иконография

Иконография сформировалась на основании апокрифических текстов. Апокрифы не изменяют историю от евангелиста Луки, но дают подробности, отраженные в иконописных образах. Каноны русской иконописи основаны на раннехристианских принципах отображения и остаются неизменными до настоящего времени.

На иконах, посвященных Благовещенью, изображают две фигуры: Деву Марию и архангела Гавриила.

Позы и жесты действующих лиц варьируются и имеют соответствующую трактовку:

  • Архангел стоит, Дева Мария сидит. По преданию, Мария, когда явился Гавриил, была занята шитьем, потому сидела. Богословское определение означает превосходство будущей Небесной Царицы перед ангелом.
  • Мария слушает Гавриила стоя, что подчеркивает, с каким вниманием она выслушала волю Господа.
  • Правая ладонь Марии обращена к ангелу или прижата к груди. В первом случае – это знак внимания и готовности выполнить волю Божию, во втором – смирения перед Богом.
  • Лицо Божией Матери может выражать разную гамму чувств: смущение, покорность.
  • Гавриил и Мария смотрят или друг на друга, или на Небо.
  • Символично изображение луча, направленного с неба на Марию. Он означает очищение Девы (из чистой – в Пречистую), сошествие Святого Духа (сверхъестественное зачатие).

В Православной церкви слова «благовещение» и «евангелие» считают тождественными, так как «евангелие» в переводе с греческого означает «благая весть». Поэтому икона Благовещения размещается над Царскими Вратами в окружении четырех евангелистов. В России существует большое количество храмов, освященных в честь этого события.

К прочтению:  10 сильных текстов молитв перед сдачей экзаменов, на хорошую оценку

Праздник Благовещения имеет такие же особенности, как Рождество и Богоявление. День празднования приходится на 7 апреля (ровно за 9 месяцев до Рождества Христова). На 6 апреля приходится день предпразднства, на 8 апреля – день послепразднства. Исключение, то есть отмена пред- и послепразднства, если Благовещение попадает на Страстную и Пасхальную недели.

Празднованию предшествует всенощное бдение. Церковный устав регламентирует проведение богослужения в зависимости от совпадения Благовещения с последней неделей Великого поста и Пасхой.

Молитвы на Благовещение

Порядок исполнения молитв на Благовещение зависит от совпадения праздника с Великим постом и Пасхой.

Тропарь предпразднеству

Днесь всеми́рныя ра́дости нача́тки / предпра́зднственное воспе́ти повелева́ют: / се бо Гаврии́л прихо́дит, / Де́ве нося́ благове́стие, / и к Ней вопие́т: / ра́дуйся, Благода́тная, // Госпо́дь с Тобо́ю.

Тропарь

Днесь спасе́ния на́шего глави́зна,/ и е́же от ве́ка та́инства явле́ние:/ Сын Бо́жий, Сын Де́вы быва́ет,/ и Гаврии́л благода́ть благовеству́ет./ Те́мже и мы с ним Богоро́дице возопии́м:/ ра́дуйся, Благода́тная,// Госпо́дь с Тобо́ю.

Кондак

Взбра́нной Воево́де победи́тельная,/ я́ко изба́вльшеся от злых,/ благода́рственная воспису́ем Ти раби́ Твои́, Богоро́дице,/ но, я́ко иму́щая держа́ву непобеди́мую,/ от вся́ких нас бед свободи́, да зове́м Ти́:// ра́дуйся, Неве́сто Неневе́стная.

Величание

Арха́нгельский глас/ вопие́м Ти, Чи́стая:/ Ра́дуйся,/ Благода́тная,// Госпо́дь с Тобо́ю.

Припевы

Во время богослужений, если одновременное исполнение канона и стихов из Священного Писания (как предписывает Типикон) вызывает затруднения, то библейские песни заменяют припевами к тропарю: «Пресвятая Богородица, спаси нас».

Вместо «Достойно есть…» исполняется припев: «Бла­го­вест­вуй, зем­ле, ра­дость ве­лию, хва­ли­те не­бе­са Бо­жию Сла­ву!».

Ирмос

Яко оду­шев­лен­но­му Бо­жию ки­во­ту, да ни­ка­ко­же кос­нет­ся ру­ка сквер­ных (не­по­свя­щен­ных); уст­не же вер­ных Бо­го­ро­ди­це не­молч­но глас Ан­ге­ла вос­пе­ва­ю­ще, с ра­до­стию да во­пи­ют: ра­дуй­ся, Бла­го­дат­ная, Гос­подь с То­бою.

Канон

Песнь 1

Ирмос: Отверзу уста моя, и наполнятся Духа, и слово отрыгну Царице Матери, и явлюся, светло торжествуя, и воспою, радуяся, Тоя чудеса.

Да поет Тебе, Владычице, движа свирель духовную, Давид, праотец Твой: послушай, Дщи, радованнаго гласа от Ангела, радость бо возвещает Тебе неизглаголанную.

Ангел возопи: Вопию Тебе, веселяся, приклони ухо Твое и вонми ми, Божие возвещающу безсеменное зачатие, обрела бо еси благодать пред Богом, еяже никогдаже обрете другая, Всечистая.

Богородице рече: Да разумею, Ангеле, твоих глагол силу, како будет, еже рекл еси, глаголи явственнейше? Како зачну, Дева сущи, Отроковица? Како же и Мати буду Зиждителя Моего?

Ангел возопи: Лестно мя вещати помышляеши, яко мню, и радуюся, зря Твое утверждение. Дерзай, Владычице, Богу бо хотящу, удобь скончаются и преславная.

Песнь 3

Ирмос: Твоя песнословцы, Богородице, живый и независтный Источниче, лик себе совокупльшия, духовно утверди, в Божественней Твоей славе венцев славы сподоби.

Богородице рече: Оскуде князь от Иуды, время наста прочее, в неже явится языков надежда, Христос; ты же, како Сего рожду, Дева сущи, скажи?

Ангел возопи: Ищеши от мене уведети, Дево, образ зачатия Твоего, но той несказанен есть: Дух же Святый, зиждительною силою осенив Тя, совершит.

Богородице рече: Моя прамати, приемши разум змиин, пищи Божественныя изгнана бысть, темже и Аз боюся целования страннаго твоего, стыдящися поползновения.

Ангел возопи: Божий предстатель, послан есмь Божественный поведати Тебе совет. Что мене боишися, Всенепорочная, паче Тебе боящагося? Что благоговееши мне, Владычице, Тебе честно благоговеющему?

Седален, глас 8

Слово Божие на землю ныне сниде, Ангел предста, вопия Деве: радуйся, Благословенная, Яже печатию едина сохраншися, во утробе приемши предвечнаго Слова и Господа, да от прелести спасет, яко Бог, род человеческий.

Слава, и ныне, глас той же.

Послан бысть с Небесе Архистратиг Гавриил от Бога, скоро предста ко одушевленному граду, глаголя к Ней явственно: Зиждителя приимеши, Дево, во утробе и родиши Сего непреложне с плотию. Темже послан есмь возвестити Тебе странное рождество, Чистая, и стою, зовя Тебе: радуйся, Невесто Неневестная.

Песнь 4

Ирмос: Седяй в славе на престоле Божества во облаце легце, прииде Иисус Пребожественный Нетленною Дланию и спасе зовущия: слава, Христе, силе Твоей.

К прочтению:  9 сильных православных текстов молитв, чтобы бросить курить сигареты

Богородице рече: Священную некую Деву раждающую слышах пророка, древле Еммануила прорекша; хощу же разумети, како Божества растворение естество человеческое претерпит?

Ангел возопи: Явила есть купина, неопальна пребывши, приемши пламень, обрадованная Всепетая, на Тебе таинства преславное: по рождестве бо пребудеши Чистая Приснодева.

Богородице рече: Освещаемь сиянием Бога Вседержителя, истины проповедниче, глаголи, Гаврииле, истиннейшая: како, нетленне бывши чистоте Моей, Слова рожду, с плотию Безплотнаго?

Ангел возопи: Со страхом Тебе, яко раб Госпоже, предстою, с боязнию, Отроковице, ныне смотрити стыждуся Тебе, яко бо дождь на руно, снидет на Тя Слово Отчее, яко благоволи.

Песнь 5

Ирмос: Ужасошася всяческая о Божественней славе Твоей: Ты бо, Неискусобрачная Дево, имела еси во утробе над всеми Бога и родила еси безлетнаго Сына, всем воспевающим Тя мир подавающая.

Богородице рече: Разумети не могу Твоих словес известия: чудеса бо быша множицею, Божественною силою чудодействуема, знамения и образы законнии, роди же дева неискусомужне никогдаже.

Ангел возопи: Дивит, Всенепорочная, и странно бо чудо Твое, едина бо Ты всех Царя приимеши во утробе, воплощаема, и Тя прообразуют пророческая речения, и гадания, и законнии образы.

Богородице рече: Всеми Невместимый и всеми Невидимый, како Сей может во чреве девиче вселитися, еже Сам созда? Како же и зачну Бога Слова, собезначальное Отцу и Духу?

Ангел возопи: К Твоему праотцу Давиду обещався посадити от плода Твоего чрева на престоле царства его, Иаковлю Тя доброту, едину избра в словесное селение.

Песнь 6

Ирмос: Возопи, прообразуя погребение тридневное, пророк Иона, в ките моляся: от тли избави мя, Иисусе, Царю сил.

Богородице рече: Глагол твоих, Гаврииле, глас радованен приемши, веселия Божественнаго исполнихся: радость бо поведаеши и веселие возвещаеши безконечное.

Ангел возопи: Тебе дадеся радость, Богомати Божественная, Тебе, еже радуйся, вся тварь вопиет, Богоневесто: Ты бо едина Мати Сына Божия пронаречеся, Чистая.

Богородице рече: Евы Мною ныне да упразднится осуждение, да воздастся Мною долг днесь, Мною заимствование древнее да дастся преисполнено.

Ангел возопи: Обещася Бог Аврааму праотцу благословитися в семени его языком, Чистая, Тобою же конец обещание приемлет днесь.

Кондак, глас 8

Взбранной Воеводе победительная, яко избавльшеся от злых, благодарственная восписуем Ти, раби Твои, Богородице, но, яко имущая державу непобедимую, от всяких нас бед свободи, да зовем Ти: радуйся, Невесто Неневестная.

Икос

Ангел предстатель с Небесе послан бысть рещи Богородице: радуйся! и со безплотным гласом воплощаема Тя зря, Господи, ужасашеся и стоише, зовый к Ней таковая: радуйся, Еюже радость возсияет; радуйся, Еюже клятва исчезнет. Радуйся, падшаго Адама воззвание; радуйся, слез Евиных избавление. Радуйся, высото неудобовосходимая человеческими помыслы; радуйся, глубино неудобозримая и Ангельскима очима. Радуйся, яко еси Царево седалище; радуйся, яко носиши носящаго вся. Радуйся, звездо, являющая Солнце; радуйся, утробо Божественнаго воплощения. Радуйся, Еюже обновляется тварь; радуйся, Еюже покланяемся Творцу. Радуйся, Невесто Неневестная.

Песнь 7

Ирмос: Не послужиша твари Богомудрии паче Создавшаго, но, огненное прещение мужески поправше, радовахуся, поюще: препетый отцев Господь и Бог, благословен еси.

Богородице рече: Свет невещественный поведая, в вещественне телеси совокупляемь за милосердие многое, светлое благовещение, Божественная проповедания, ныне взываеши Ми: благословен, Всечистая, Плод Твоего чрева.

Ангел возопи: Радуйся, Владычице Дево, радуйся, Пречистая, радуйся, приятелище Божие, радуйся, свещниче Света, Адамово воззвание, Евы избавление, горо святая, преявственное священие и чертог безсмертия.

Богородице рече: Душу очисти, тело освяти, церковь сотвори мя вместительну Бога, скинию Богоукрашену, одушевлен храм наитием Пресвятаго Духа и Жизни чистую Матерь.

Ангел возопи: Яко многосветлую свещу и Богоделанен чертог, вижу Тя ныне, яко злат кивот, закона Подателя приими, Богоневесто, благоизволившаго человеческое избавити Тобою тленное существо.

Песнь 8

Ирмос: Слыши, Отроковице, Дево чистая, да речет убо Гавриил совет Вышняго древний истинный: буди к приятию готова Божию, Тобою бо Невместимый с человеки поживе. Тем и, радуяся, вопию: благословите, вся дела Господня, Господа.

К прочтению:  Житие святого князя Владислава Сербского, в чем помогает икона и тексты молитв

Ум всяк побеждается земных,— отвеща Девица,— ищущи, яже Мне вещаеши, преславная: слышах твоя словеса, но боюся, ужасающися, да не лестию Мя, яко Еву, далече послеши от Бога. Но обаче се вопию: благословите, вся дела Господня, Господа и превозносите Его во веки.

Се Тебе недоуменное разрешися,— глаголет к сим Гавриил,— добре бо рекла, еси, вещь неудобопостижна. Словесем Твоих устен повинующися прочее, не сумнися, яко лести, якоже вещи, веруй. Аз бо, радуяся, вопию: благословите, вся дела Господня, Господа и превозносите Его во веки.

Закон сей от Бога есть человеком,— Непорочная абие глаголет,— от общия любве рождество происходит. Не вем супружника сласти всеконечно, како, убо глаголеши, яко рожду? Боюся, еда лесть глаголеши? Но обаче се вопию: благословите, вся дела Господня, Господа и превозносите Его во веки.

Глаголы, яже мне вещаеши, Чистая,— Ангел паки глаголет,— обычая есть рождества человеков смертных, истинно Бога Тебе обещаваю, паче слова же и смысла воплощаема, яко весть, из Тебе. Темже и, радуяся, вопию: благословите, вся дела Господня, Господа и превозносите Его во веки.

Являешися Мне истины вещатель,— рече Дева,— радости бо общия пришел еси благовестник. Душу убо очистих с телом, и по глаголу твоему буди Мне, да вселится Бог в Мя, к Немуже вопию с тобою: благословите, вся дела Господня, Господа и превозносите Его во веки.

Песнь 9

Ирмос: Яко одушевленному Божию кивоту, да никакоже коснется рука скверных. Устне же верных, Богородице, немолчно, глас Ангела воспевающе, с радостию да вопиют: радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Паче смысла заченши Бога, естества обычая утаися, Отроковице, Ты бо в рождестве матерскаго избежала еси тленнаго естества и превышши сущи. Темже достойно слышиши: радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Како точиши млеко, Дево Чистая, не может изрещи язык землен, странну бо естества показуеши вещь, законнаго рождества устав преходиши. Темже достойно слышиши: радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Тайно во священных писаниих глаголася о Тебе, Мати Вышняго, лествицу бо древле Иаков, Тя образующую, видев, рече: степень Божия сия. Темже достойно слышиши: радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Чудное священноявленному Моисею купина и огнь показа чудо, ищай же конца в прехождении времен, во Отроковице чистей, рече, узрю. Ейже, яко Богородице, да речется: радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Даниил Тя гору нарече мысленную, родительницу же Божию Исаия, видит же, яко руно, Гедеон, Давид же священие глаголет, дверь же Тя ин. Гавриил же Тебе взывает: радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Светилен

Ангельских сил Архистратиг послан бысть от Бога Вседержителя к Чистей и Деве благовестити странное и неизреченное чудо: зане Бог, яко Человек, из Нея младодействуется без семене, назидаяй весь человеческий род. Людие, благовестите обновление мира.

Известные цитаты

Изречения, по которым можно судить, о чем идет речь (о Благовещении):

  • «Радуйся, Благодатная!» – слова архангела к Деве Марии.
  • «Я, раба, Господня, да будет мне по слову твоему» – ответ Девы Марии Гавриилу.
  • «Благословенна ты между женами, и благословен плод чрева твоего» – слова Елизаветы, матери Иоанна Крестителя, при встрече с Пресвятой Девой (включена в содержание многих молитв).
  • «Аве Мария» – начальные слова из католической молитвы в переводе «Радуйся, Мария».

Молитва «Аве Мария» – самое известное католическое песнопение.

Православные традиции на Благовещение Пресвятой Богородицы

В народной традиции Благовещение отмечали, как конец зимы и приход весны. Считалось, что в этот день ничего нельзя делать по хозяйству: «Даже птица гнезда не вьет». В селах и деревнях жгли костры из старых вещей, соломы. Вокруг кострищ водили хороводы.

Православные верили, что ночью открывается небо, когда можно быть услышанным Богом. Для этого надо было дождаться, когда в темной бездне загорится самая яркая звезда, и крикнуть свое желание. В Благовещение было принято выпускать птиц из клеток на волю.

Оцените статью
Православный религиозный информационный сайт на все случаи жизни