История Псково-Печерской иконы Божией Матери Умиление и акафист

Среди чудотворных списков православных икон верующие особо почитают Псково-Печерскую икону Богородицы «Умиление». Ее прообраз — Божья Матерь «Владимирская». История чудотворения образа «Умиление» началась при царе Иване Грозном. Через нее Богородица посылает милосердие всем обратившимся людям. Икона считается защитницей города Пскова. Святыню прославили в летописях монахи Псково-Печерского монастыря.

История появления чудотворного образа

В начале 2-го века в город Владимир прибыла икона Божией Матери, прославившаяся как «Владимирская». Образ привез из Киева князь Вышгородский и Владимирский, сын Юрия Долгорукого Андрей Боголюбский.

Через 241 год владимирская святыня отправилась в Москву. К тому времени на престол взошел сын Дмитрия Донского князь Василий I. Государь распорядился перенести чудотворную реликвию из Владимира в столицу державы.

Владимирский образ находился в Успенском соборе, когда в 1521-м году с него сделали список. Автор копии — Арсений Хитрош, благочестивый монах. Для художника написание лика Богородицы стало своеобразным подвигом веры.

Инок постился и молился, чтобы сохранять чистые помыслы. Он вкладывал благоговение в каждое движение кистью. Поэтому образ получился светлым и одухотворенным. В бело-голубых тонах запечатлены бессмертие и чистота душ Христа и Царицы Небесной.

В Печерский мужской монастырь под Псковом святыня попала во второй половине 16-го века при игуменстве преподобного отца Корнилия, по преданию, убитого Иваном Грозным. Точная дата прибытия в обитель иконы «Умиление», впоследствии именуемой Псково-Печерской, не известна. Образ привезли из Москвы два купца.

Описание и значение

Псково-Печерский образ Богородицы относится к типу Елеуса. В переводе с греческого название переводится как «Милость», «Милующаяся». Иконы этого типа узнаваемы по расположению фигур: Младенец Иисус сидит на правой руке Девы Марии и ласково прижимается щекой к Ее щеке.

Елеуса, или Умиление — поясное изображение. Это отдельный тип иконографии, который происходит от типа Путеводительница, или Одигитрия.

Особенности Псково-Печерского образа:

  • Богородица и Младенец Иисус одеты в белые ризы;
  • золотые нимбы и облачение украшены драгоценными камнями;
  • фон отделан золотом.

Богородица символизирует человеческий род и его лучшие праведные качества. Ее близкое соприкосновение со Спасителем означает тесную связь между Богом и людьми. Образ «Услышательница» предваряет жертву Христа из безграничной любви к ним, так же, как и «Владимирская» икона.

На обратной стороне оригинала из Владимира дополнительно изображены Престол Уготованный и орудия страстей Христа: крест, копье и шест с губкой, пропитанной уксусом. На копию, доставленную в Псково-Печерский монастырь, атрибуты не перенесли. Но основной смысл жертвы Спасителя ради очищения человечества от грехов сохранился.

Псково-Печерская икона «Умиление» — древний атрибут крестных ходов. Люди шли вслед за Богородицей и Спасителем и наполнялись силой и верой в победу над духовным мраком. Святыня воодушевляла их объединиться и выступить за правое дело, за православную веру.

Православный образ «Умиление» помогает всем искренне обратившимся людям, независимо от вероисповедания и происхождения. Его чудотворная сила означает, что Бог один, и Он любит каждого человека на земле, как свое творение.

История чудес

О чудесной помощи Богородицы, посылаемой через Псково-Печерскую икону «Умиление», известно из древних летописей.

Исцеление слепцов

В старинных монастырских записях нашлись первые случаи прозрения после молитв перед образом:

  • пожилая женщина из села близ реки Невы приехала в Псков в то время, когда в городе находилась икона «Умиление». Паломница страдала слепотой почти три года. Она пришла в Троицкий храм и помолилась перед образом. Потом началось торжественное шествие из Пскова до Печерского монастыря. Женщина последовала за иконой Богородицы и по дороге прозрела;
  • к крестьянину из Луцкого уезда зрение вернулось на седьмом году недужания — после молитвы перед Псково-Печерским образом.

Кроме прозрения, известен случай исцеления перед иконой Богородицы «Умиление» от паралича. После двухлетней немощи к сыну барина Ступицына вернулась подвижность руки.

Ливонская война

Образ Божьей Матери «Умиление» помог в обороне Пскова во время войны с поляками. Накануне вторжения их войска, усиленного союзниками-литовцами, псковский старец увидел Богородицу.

Царица Небесная явилась предупредить жителей Пскова о готовящемся штурме. Война пришла к ним как кара за грехи. Но милосердная Богородица рассказала старцу, как выдержать нападение захватчиков — отслужить молебны с иконами «Умиление» и «Успение». Образы принесли из Псково-Печерского монастыря, молились Пречистой Деве и исполнили Ее завет. Икону «Умиление» прикрепили к решетке городской стены.

Псков стоял на пути поляков и литовцев в Москву. Жители города подготовились к обороне. К оружию встали даже дети и женщины, но силы были не равны. Стотысячному войску захватчиков противостояли 15 тысяч псковичей.

Город забрасывали раскаленными ядрами. Один снаряд попал в висевший на воротах образ Богородицы «Умиление». Но святыня не разбилась, и стоящие рядом псковичи не пострадали. Полгода город находился в осаде, благополучно переживая обстрелы. Враги не смогли прорваться внутрь.

К прочтению:  11 сильных текстов молитв Исаака Сирина и ответы на часто задаваемые вопросы

Битва за Псков стала поворотным моментом в Ливонской войне. Поляки потерпели поражение и согласились заключить мирный договор с Российской державой.

Традиция крестных ходов

Псков много раз находился под угрозой разрушения иностранными захватчиками. Но покровительство Божией Матери, явленной через Ее иконы, помогало городу отстаивать свободу.

В память об исторических событиях и в благодарность Царице Небесной в Псково-Печерской обители установили традицию ежегодного крестного хода. На седьмой неделе после Пасхи образ «Умиление» торжественно проносили от монастыря до городского храма. Обычай описан в древних монастырских летописях и закреплен в специальной главе устава обители.

В 1892-м году икону впервые повезли в Ригу. Для путешествия в Латвию выбрали сентябрь. Время и состав для транспортировки образа и церковной утвари вписывали в график движения поездов. Святыню встречало руководство столицы.

По прибытии реликвию несли в главный городской храм и служили литургию. Затем образ «Умиление» проносили по всем церквям и даже заносили в дома. Во время шествия несли кресты и хоругви. Рижский крестный ход повторяли ежегодно до 1914-го года.

Война 1812 года

Во время вторжения в Россию войска Наполеона Бонапарта Псков вновь оказался в опасности. Когда французы захватили соседний Полоцк, псковичи снова обратились к настоятелю Псково-Печерского монастыря с просьбой передать иконы городу. Горожане пронесли святыни по улицам. Во главе хода несли хоругвь с ликом Спаса Нерукотворного.

На следующий день русичи освободили полочан и остановили движение захватчиков в сторону псковичей. Победе посвятили начало строительства храма Архангела Михаила на территории Печерского монастыря под Псковом. Здание проектировал архитектор итальянского происхождения Алоизий (Луиджи) Руска.

В новой церкви установили памятные золотые доски, на которых выгравировали имена освободителей Полоцка. У клироса по правую руку установили икону Богородицы «Умиление», даровавшей русичам веру и силу духа для победы над французами.

В 20 веке и современности

Печерский мужской монастырь под Псковом пережил Первую мировую войну и революцию. В 1920-м году территорию обители присоединили к Эстонии. Монахи остались верны традициям русского православия. На родине власть революционеров истребляла святыни, преследовала духовенство, а в монастырских церквях продолжались службы. Печерский монастырь будто скрылся под покровом Богородицы.

В годы Великой Отечественной войны Псково-Печерская обитель была разрушена воздушными бомбардировщиками, но образ «Умиление» уцелел. Трудолюбивые и усердные в молитве братья заново восстановили и обустроили монастырь.

Псково-Печерская обитель не закрывалась даже после разрушения. Монастырь прославился как один из крупных православных центров. Кроме иконы Богородицы «Умиление», он известен пещерами. Обитель зародилась из пещерной церкви, выкопанной в склоне горы из песчаника.

Где находится образ сегодня

Древнерусскую икону «Умиление» можно увидеть в Псково-Печерском монастыре. Прославленный список Владимирской Божьей Матери кисти инока пребывает в главном приделе храма Успения. В Михайловском храме находится более поздняя копия.

Почитание иконы в православии

Праздничные дни образа Богородицы «Умиление»:

  • 21 мая(3 июня);
  • 23 июня(6 июля);
  • 26 августа(8 сентября);
  • 7 октября(20 октября).

Псковичи украсили святыню драгоценными камнями и жемчугом в благодарность Богородице за победу в Ливонской войне. Голубой фон покрыт золотом окладом.

В Псково-Печерском монастыре сохранилась традиция крестных ходов на седьмой неделе после Пасхи, но с изменением — образ Богородицы «Умиление» не покидает обитель.

Шествие проходит от Успенского к Михайловскому храму и обратно. Также святыню выносят в день ее празднования в октябре, установленный в честь избавления от французских захватчиков.

В 2000-м году крестным ходом с иконой Божьей Матери «Умиление» почтили память святой княгини Ольги. В честь праздника образ доставили в Псков.

Верующие почитают Псково-Печерскую реликвию в благодарность за помощь Богородицы в житейских делах, за защиту от врагов и исцеление от недугов.

Текст акафиста на русском языке

Кондак 1

Избранней Заступнице рода христианского, покрывающей и спасающей люди правоверныя, иноком благоскорбящим Подательнице вечнаго радования, благодарственная от души восклицаем пения. Ты же, яко нарекшаяся Умиление, призри на ны милостивно и умиление нам даруй, да со дерзновением воспеваем Ти радостно:

Радуйся, Всеблагая Владычице, умиление и спасение наше.

Икос 1

Ангели и Архангели и множество сил небесных немолчно восхваляют Тя, Царицу всех и Владычицу. Ты же сподобила еси и нас бренными устнами воспевати дарованную Тобою радость в явлении чудныя Твоея иконы с предвечным Младенцем. Сего ради приими от нас похвалы сия:

Радуйся, Архангели певаемая; радуйся, Ангели славословимая.

Радуйся, небесными силами возносимая и окружаемая; радуйся, славо преподобных и мученик.

Радуйся, верных чад Церкви несумненное радование; радуйся, иноком в подвизех поспешествующая и наставляющая.

Радуйся, Умиление нарекшаяся; радуйся, умиление просящим дарующая.

Радуйся, единая Надеждо наша; радуйся, Отрадо в смертный час.

Радуйся, непрестанно Сына Твоего умоляющая.

Радуйся, Всеблагая Владычице, умиление и спасение наше.

Кондак 2

Видяще небожители Тя, Всеблагую Матерь, непрестанно молящуюся пред Престолом Божиим за человеческий род, прославиша Господа, даровавшаго таковую Заступницу верным, хвалебною песнию: Аллилуиа.

Икос 2

Разум даровася верным, чудотворный лик Твой зрящим и чудеса Тобою изливающаяся, слагати песни и пения ко прославлению имене Твоего честнаго, Всеблагословенная. Ты же милостивно приими от нас похвалы сия:

Радуйся, чудо чудес православия; радуйся, возводящая нас на небо.

Радуйся, Милостивая, нас милующая; радуйся, Своим омофором от зла покрывающая.

К прочтению:  Житие и иконография святой Марии Египетской, в чем помогает и тексты молитв

Радуйся, Господь с Тобою и Тобою с нами; радуйся, вся воздыхания наша милостивно приемлющая.

Радуйся, в час скорби единая наша Отрадо; радуйся, грешных усердная Споручнице.

Радуйся, кающихся твердый столпе; радуйся, о падших слезы проливающая.

Радуйся, защищающая сирых и вдовиц.

Радуйся, Всеблагая Владычице, умиление и спасение наше.

Кондак 3

Сила Господня осени Тя и подвиже на помощь и заступление всем, к чудотворней иконе Твоей прибегающим и поклоняющимся ей. Видяще сие, людие с трепетом припадаша Ти и песнопояху Бога песнию: Аллилуиа.

Икос 3

Имущи древняя обитель Псково-Печерская Твой образ святый, Преблагословенная Богородице Дево, токи чудес источающий и обитель ограждающий от всякаго зла, исполнишася велия радости и утешения. Се бо Матерь Света крылома Своея Материнския любве ограждает ны, вопиющих умильно:

Радуйся, радосте наша пресветлая; радуйся, ликование верных сердец.

Радуйся, свет нам возсиявшая; радуйся, обитель милостию Твоею посетившая.

Радуйся, в залог любве икону Твою ей даровавшая; радуйся, яко тою иконою точатся исцеления.

Радуйся, обитель Свою охраняющая; радуйся, живущим в ней присная Помощнице.

Радуйся, иноков Мати чадолюбивая; радуйся, обетов иноческих страж неусыпный.

Радуйся, радость всему миру носящая.

Радуйся, Всеблагая Владычице, умиление и спасение наше.

Кондак 4

Бурею злочестивых нашествий одержимии, благовернии людие града Пскова, Тя чтуще и цельбоносную Твою икону «Умиление» приемши, воздвигша ту на стены града противу воев Баториевых. Ты же, чудо деющи, защитила град от смертоносных стрел вражиих и подвигла верных пети благодарне рожденному Тобою Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышаша жителие града Пскова и всея страны Российския величие чудес Твоих, како явила еси их во испытании бывшим от воев зверонравных, прославиша Тя, великую Заступницу страждущих, пении сими:

Радуйся, скорби наша на радость претворяющая; радуйся, прибегающим к Тебе скоро помогающая.

Радуйся, града Пскова ограждение; радуйся, злую дерзость воев поправшая.

Радуйся, стены града охранившая; радуйся, от смертоносных стрел врага покрывшая.

Радуйся, теми люди Твоя возвеселившая; радуйся, надеждою православных снабдевшая.

Радуйся, крепосте наша и защищение; радуйся, благоуханная Цевнице Небеснаго Царя.

Радуйся, кроткая горлице мира.

Радуйся, Всеблагая Владычице, умиление и спасение наше.

Кондак 5

Боготечную звезду, честную икону Твою, показала еси обители и веси Печерстей, Владычице Мира! К нейже, вернии, зряще и любовию ю лобызающе, взываем: буди нам щит и ограждение, да вопием Богу: Аллилуиа.

Икос 5

Видеша ближнии и дальнии, како Твой образ святый «Умиление» точит исцеления всем немощствующим, прибегоша к Тебе в скорбех и болезнех, и никто же от Тебе тощь и неутешен отъиде, и бысть во отраду Твой образ святый. Сего ради вернии благодарне зовут:

Радуйся, немощей наших отгнание; радуйся, смертоносных язв исцеление.

Радуйся, в бедах скорая Утешительнице; радуйся, бесов Прогонительнице.

Радуйся, града Печер украшение; радуйся, обители Печерския стено и ограждение.

Радуйся, иноков Небесная Игумение; радуйся, о добродетельном житии промыслительно пекущаяся.

Радуйся, в напастех стено нерушимая; радуйся, отчаянных грешников пристане.

Радуйся, недоумевающих разуме.

Радуйся, Всеблагая Владычице, умиление и спасение наше.

Кондак 6

Проповедницы быша чудеса от святыя иконы Твоея, Владычице, ибо слепии прозирают, болящии исцеления получают, сего ради вернии людие во множестве во обитель стекахуся, чающе получити милости Твоя, Всеблагая Царице небесе, лики своя со иноческими гласы совокупляху и в веселии зваху: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия благодать Божественная чрез икону Твою чудотворную, Владычице, верою и любовию Тя Матерь Божию исповедующим, в нейже приемлюще и душевных недуг врачевание и к Царствию Небесному приобщение, смиренно возгласиша Ти сице:

Радуйся, не тела токмо, но и души спасительнице; радуйся, слезы чад Своих отирающая.

Радуйся, силу любве нам являющая; радуйся, безприютных вечный чертоже.

Радуйся, бездны греховныя бане; радуйся, чаше, омывающая совесть.

Радуйся, веры лучезарное сокровище; радуйся, надежды на спасение каменю.

Радуйся, адаманте Христовой любве; радуйся, скорбящим подательнице вечнаго радования.

Радуйся, покрове чистоты и девства.

Радуйся, Всеблагая Владычице, умиление и спасение наше.

Кондак 7

Хотяще оставити мир сей растленный, на святей горе боголюбезнии старцы преподобнии Марк и Иона подвизастася и обитель Святыя и Пречистыя Девы создаста, преподобный же игумен Корнилий образ Владычицы ту водвори, да вернии надежную Помощницу имут и взывают согласно: Аллилуиа.

Икос 7

Новую и преславную Твою икону «Умиление» видяще, на ограждение обители Псково-Печерския предпосланную, и радующеся вельми, боголюбивии иноцы и вернии людие возопиша прилежне:

Радуйся, славо пророков прекрасная; радуйся, благодатное небо.

Радуйся, в скудости пище обильная; радуйся, духовною радостию всех питающая.

Радуйся, в подвизе поста Помощнице; радуйся, печали всякия утоляющая.

Радуйся, злобная сердца умягчающая; радуйся, наша пред Сыном споручнице.

Радуйся, с Богом принесшая мир; радуйся, тайны от века явление.

Радуйся, цвете благоуханный девства.

Радуйся, Всеблагая Владычице, умиление и спасение наше.

Кондак 8

Странное и преславное чудо бысть Твой лик, Преблагословенная, верным с иконы сияющий: еще бо преподобный Корнилий пред образом Твоим моли Тя, да оградиши верных чад обители от всякаго зла, нас же научиши воспевати Всеблагому Богу, даровавшему нам Тебе, Матерь Свою: Аллилуиа.

Икос 8

Весь бе грехми отягчен и отчаян в своем житии кающийся грешник, в слезной молитве к Тебе прибеже, прося, да испросиши пред Сыном Твоим и Богом прощение грехов его, и восклицаше званьми сими:

Радуйся, кающихся грешников утешение; радуйся, грехов прощение.

К прочтению:  Сильные тексты молитв для быстрой и удачной продажи машины и кого просить

Радуйся, всяку слезу отъемлющая; радуйся, солнце, согревающее люди.

Радуйся, отрадо, даруемая верным; радуйся, христиан Небесная Мати.

Радуйся, нераскаянных грешников исправление; радуйся, благоухание Небеснаго Царя.

Радуйся, молитве нас научающая; радуйся, помощь в бедах обильная.

Радуйся, страх нощный прогоняющая.

Радуйся, Всеблагая Владычице, умиление и спасение наше.

Кондак 9

Всяких сил ангельских превысшую Деву немолчно Тя хвалят наша сердца, Тя истинно чистейшую светлостей солнечных непрестанно величают. Ты же Ходатаица о нас буди в день Страшнаго Суда к Сыну Твоему и Богу, воспомяни тогда грешных моления и сподоби пети Богу: Аллилуиа.

Икос 9

Витий многогласных язык не возможет воспети достойно Твой сладостный лик, о Дево и Мати Владычице. Чудных Твоих даров и неизреченных красот умножение сердца исполняет умиления и дарует очесем источники слез, и подвизает вопити в сокрушении:

Радуйся, сердец росо умиления; радуйся, надеждо всех безнадежных.

Радуйся, всех правды лишенных прибежище; радуйся, демонов злых прогонительнице.

Радуйся, грозно бесом запрещаеши; радуйся, унылых духом востание.

Радуйся, яко вся возможна Тебе; радуйся, стропотных душ вразумление.

Радуйся, палице спящим сном греховным; радуйся, сладость всем, в горьких работах сущим.

Радуйся, всех скорбящих Радосте.

Радуйся, Всеблагая Владычице, умиление и спасение наше.

Кондак 10

Спасти хотящи верныя люди, явилася еси о них Предстательница пред Богом на стогнах града Пскова, милость Свою явльши, икону Твою чудотворную предпостави изряднее воем Баториевым. Людие же, чудо видяще, велиим гласом пеша Тебе: «Царице моя Преблагая!» и восклицаша Богу: Аллилуиа.

Икос 10

Стена еси иноком, Пречистая Дево, от вражиих козней, от бед, скорбей и напастей, Тебе бо вручи нас преподобнии Марк, Иона и Корнилий, бысть же ходатаица и праведная Васса. Сего ради смятенный наш дух возносим в смиренной мольбе, взывающе:

Радуйся, верных Твоих утверждение; радуйся, чад Своих любящая.

Радуйся, граде Царя, всеми прославляемый; радуйся, Церкве Святыя похвало и радование.

Радуйся, горних умов ликование; радуйся, неверных ко Христу приводящая.

Радуйся, Заступница наша усердная; радуйся, спасающая сущих в бедах.

Радуйся, нечестивых воев попрание; радуйся, добродетельми украшенная.

Радуйся, иноков ликование обильное.

Радуйся, Всеблагая Владычице, умиление и спасение наше.

Кондак 11

Пение хвалебное приносяще Ти, Всепетая, неудобства всякаго избавляемся. Твой образ честный усердно целующе, молим Тя: даруй нам веру несумненную, братолюбие и мир душам нашим ниспосли, да в мире и тишине вопием: Аллилуиа.

Икос 11

Светоприемная свеща была еси, Пречистая Дево, светом небесным озаряющи наш путь, и далече отступи от нас всякая неправда и беззаконие. Сего ради благодарственно вопием Ти:

Радуйся, свете немеркнущий жития нашего; радуйся, Лествице, возводящая к небесам.

Радуйся, облаче всесветлый; радуйся, скиние Небеснаго Царя.

Радуйся, рождшая Зиждителя вселенныя; радуйся, Тя бо блажат вси роди.

Радуйся, воспеваемая Херувимы и Серафимы; радуйся, дождю, орошающий благочестивыя души.

Радуйся, кладезю любве и милосердия; радуйся, грозная отмстительнице клянущихся всуе.

Радуйся, от клеветы нас избавляющая.

Радуйся, Всеблагая Владычице, умиление и спасение наше.

Кондак 12

Благодать Ти дана от Господа Своим святым покровом покрывати Церковь Православную от неверия, ересей и раскола, чад же верных Церкве миром ограждати и вразумляти на добродетели, да непрестанно славят Бога песнию: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще Тя, Дева Всепетая, и чтуще чудотворную икону Твою «Умиление», во обители Псково-Печерстей сущую, радуемся по долгу, видяще Тя, Заступницу и Помощницу усердную всем, хотящим жати спасение и воспевати на всяк день:

Радуйся, Мати, Тебе мое моление; радуйся, крине удолия рая.

Радуйся, райския пищи приемнице; радуйся, сею пищею и нас питающая.

Радуйся, иноком благоскорбящим подательнице вечной радости; радуйся, праведных жен украшение.

Радуйся, краю благих желаний; радуйся, мученик всех дерзновение.

Радуйся, Церкве хоругве пречестная; радуйся, жития сокровище вечное.

Радуйся, свещниче веры златый.

Радуйся, Всеблагая Владычице, умиление и спасение наше.

Кондак 13

О Всепетая Мати, Царице небесе и земли! Иноков благая Вратарнице, верных покрове и умиление! Нынешнее приемши пение, от всякаго избави ны злаго обстояния и не лиши ны радости Царства Небеснаго, да вопием прилежно: Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос «Ангели и Архангели…» и 1-й кондак «Избранней Заступнице…»).

Молитва

О Преблагословенная Дево Богородице Владычице! Мати всех страждущих и болезнующих сердцем! Страны нашея и града Защитнице! Обители Псково-Печерския красото и славо! Призри на нас смиренных, обремененных грехи многими, отягченных скорбьми и печалями и с сокрушением и слезами взирающих на пречистый лик Твой, в чудотворней иконе явленный. Сохрани от всякаго зла святую обитель сию, юже преподобный Корнилий со старцы Марком и Ионою Тебе вручи, и всех в вере и надежде подвизающихся в ней. Спаси и град сей, и вся люди, правоверно живущия и к Тебе прибегающия, от нашествия иноплеменных, от всякаго страха и труса, от мора и глада, от злых человек и всяческия скорби. Приникни к нам милосердием Твоим, яко ликом Твоим Божественным любезно приникла еси к ланите Богомладенца. Согрей нас дыханием Твоея любве и никогдаже отступай от нас, ни в сей жизни, ни в будущей, да, чающе Твою всесильную Материнскую помощь, сподобимся безбедно дойти вечныя жизни и прославляти Небеснаго Отца и Сына и Святаго Духа, в Троице славимаго Бога, во веки веков. Аминь.

Оцените статью
Православный религиозный информационный сайт на все случаи жизни