История празднования Введения во храм Пресвятой Богородицы и 6 молитв

Православная церковь ежедневно отмечает какое-либо памятное событие. Одним из самых значимых считается день Введения священниками во храм будущей Пресвятой Богородицы. Этот день причислен к двунадесятым праздникам, сопровождающим Пасху, и посвящен земной жизни Пречистой Девы Марии. Историю возникновения праздника и важность его для православия должен знать каждый верующий.

История Введения во храм Пресвятой Богородицы

В древние времена в небольшом галилейском городе Назарете жила супружеская пара – Иоаким и Анна. Иоаким относился к древнему царскому роду Давида, а Анна происходила из священнического рода Левиина.

Супруги ни в чем не нуждались, но не кичились своим богатством, а использовали его для умножения даров, приносимых Господу. Анна и Иоаким очень любили друг друга и были бы абсолютно счастливы, если бы не отсутствие детей.

В те времена считалось, что Господь карает за грехи бесплодием. Как большинство иудеев, Анна и Иоаким жили в ожидании пришествия Мессии. Но, согласно воззрениям евреев, бездетные люди не могли присутствовать в будущем Царстве Мессии. Поэтому супруги, несмотря на то, что им было уже немало лет, не переставали просить Господа о даровании им дитя.

Господь смилостивился над праведными супругами, возблагодарив их за терпение и любовь к Богу. После 50 лет брака Анна смогла зачать ребенка. Услышав об этом от посланного ей ангела, Анна вознесла хвалу Господу, пообещав отдать свое дитя на служение Богу.

В скором времени Анна родила дочь. Супруги назвали ее Марией, что на еврейском языке означало «надежда», «госпожа». Благочестивые родители воспитывали дочь до 3 лет.

Как не жаль им было расставаться с долгожданным ребенком, Анна и Иоаким сдержали свое обещание – повели девочку в Иерусалимский храм. На пути следования святого семейства их сопровождали непорочные девы из числа родственников с зажженными светильниками в руках.

Возле храма Пречистую Деву встречал первосвященник Захарий. Чтобы войти в церковь, девочке предстояло преодолеть 15 высоких ступеней. Для любого трехлетнего младенца это было непосильной задачей. Но маленькая Мария без труда взбежала по ступеням вверх.

Захарий, повинуясь Божьему слову, внушенному ему, повел девочку во Святая Святых. Согласно церковному закону, туда запрещено было заходить любому, кроме первосвященника, и только один раз в год. Для Марии, как для будущей Матери Спасителя, было сделано исключение.

Марию оставили жить при храме. Девочку воспитывали старшие благочестивые девы, обучая рукоделию. Дева Мария много времени отдавала изучению святого Писания и молитвам.

Часами молясь Господу, святая Дева прерывала молитвы лишь по пришествии ангела, приносящего ей пищу. Так постепенно в ней укреплялся дух Божий, подготавливая к рождению Мессии.

Почему праздник важен для православных

Праздник Введения Богородицы во храм имеет большое значение для православных христиан. Это день стал днем исхода Девы Марии от мира.

С этого времени начинается духовное воспитание Пречистой Девы до того момента, когда Ее душа будет готова к великому дню рождения Иисуса Христа.

Дева Мария, вошедшая в Святая Святых, стала живым кивотом, соединившим людей с Богом. Это событие возвещало о долгожданной встрече Ветхого и Нового Заветов. Упразднение Ветхого и утверждение Нового Завета открывало человечеству путь к вечному спасению.

Богослужение в церкви в этот день

Введение Богородицы во храм относится к непереходящим церковным праздникам. Празднования проходят ежегодно 4 декабря по новому календарю (21 ноября по юлианскому календарю).

Несмотря на то, что Православной церковью этот день празднуется еще с VIII века, первые торжественные богослужения начались с XIV века. В этот день проходят освящения христианских храмов, называемых впоследствии Введенскими.

Праздничные богослужения совершаются согласно церковному уставу, установленному для двунадесятых праздников, и состоят из:

  • малой вечерни, предваряемой 9-м часом;
  • всенощного бдения, включающего в себя великую вечерню, полиелейную утреню, один трипсалмный час;
  • 3 и 6 обычного трипсалмного часа;
  • Божественной литургии святого Иоанна Златоуста.

Для ведения праздничной службы священнослужители облачаются в одеяния белого или голубого цвета.

Литургические особенности

Божественная литургия, посвященная Введению Богородицы во храм, имеет свои особенности. С 4 декабря начинают готовиться к Рождеству Христову. Поэтому в праздничных песнопениях повествуется о рождении Иисуса Христа.

Во время литургии читаются стихеры, рассказывающие о сути праздника и первом вхождении Марии во храм. Они описывают торжественное шествие со свечами, встречу Девы Марии священниками, ее родителей.

Стихеры также раскрывают предназначение данного события.

В праздничной службе говорится о завершении ветхозаветных традиций по принесению жертв, о начале Нового Завета.

Основная цель праздничной литургии – показать, что со входом Богоматери в собор теряется смысл ветхозаветного богослужения. Из текстов праздничных песнопений становится ясно, как сбылись предсказания пророков, предрекших спасение человечества.

Православные тексты на этот день

Во время празднования Введения Богородицы во храм исполняются особые молитвы.

Тропарь

Обязательной частью богослужения является тропарь, возвещающий о событии:

«Днесь благоволения Божия предображение и человеков спасения проповедание: в храме Божии ясно Дева является и Христа всем предвозвещает. Той и мы велегласно возопиим: радуйся, смотрения Зиждителева исполнение».

Кондак

Такой же неотъемлемой частью богослужения, как и тропарь, является кондак:

«Пречистый храм Спасов, многоценный чертог и Дева, священное сокровище славы Божия, днесь вводится в дом Господень, благодать совводящи, яже в Дусе Божественном, Юже воспевают ангели Божии: Сия есть селение небесное».

Величание

Прославляют Богородицу исполнением краткого хвалебного песнопения – величания:

«Величаем Тя, Пресвятая Дево, Богоизбранная Отроковице, и чтим еже в храм Господень вхождение Твое».

Молитва

Этот праздничный день не обходится без молитвы, обращенной к Богоматери и ее святым родителям – Иоакиму и Анне. Читать молитву можно не только в храме, но и дома.

«О Пресвятая Дево, Царице небесе и земли, прежде век избранная Невесто Божия, в последняя же времена пришедшая в храм законный на обручение Жениху небесному! Ты оставила еси люди Твоя и дом отца Твоего, во еже принести Себе в жертву чистую и непорочную Богови, и первая дала еси обет всегдашняго девства. Даруй же и нам соблюдати себе в целомудрии и чистоте и в страсе Божием во вся дни живота нашего, да будем храми Духа Святаго, наипаче же помози всем, в подражание Твое во обителех живущим и обручившим себе на служение Богови, в чистоте девства провождати житие свое и от юности нести иго Христово благое и легкое, свято храняще обеты своя. Ты провела еси, Всечистая, вся дни юности Твоея во храме Господнем далече от соблазнов мира сего, в присном бодрствовании молитвенном и во всяком воздержании душевном же и телеснем, помози убо и нам отражати вся искушения вражеская от плоти, мира и диавола находящая на ны от юности нашея, и побеждати оная молитвою и постом. Ты бо, во храме Господнем со Ангелы пребывающи, украсилася еси всеми добродетельми, наипаче же смирением, чистотою и любовию, и достойно воспиталася еси, да готова будеши вместити плотию невместимое Слово Божие. Сподоби же и нам, одержимым гордостию, невоздержанием и леностию, облещися во всякое совершенство духовное, да уготовает кийждо от нас с помощию Твоею одеяние брачное души своея и елей доброделания, да не нази и неготови явимся во сретение безсмертному Жениху нашему и Сыну Твоему, Христу, Спасителю и Богу нашему, но да приимет ны с мудрыми девами во обители райския, идеже со всеми святыми сподоби нас выну славити и прославляти всесвятое имя Отца и Сына и Святаго Духа и Твое милостивое заступление всегда, ныне и присно и во веки веков. Аминь».

Канон

Обязательным во время праздничного богослужения является исполнение канона.

Пе́снь 1

Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ вхожде́ние.

Прему́дрости, Пречи́стая, Тя́ сокро́вище ве́мы и благода́ти, точа́щую исто́чник приснотеку́щий ра́зума, про́сим: Твоя́ ка́пли одожди́, Влады́чице, е́же воспева́ти Тя́ при́сно.

Превы́шши, Пречи́стая, небе́с бы́вши, хра́м и пала́та, в хра́м Бо́жий возложи́лася еси́ Тому́ угото́ватися в Боже́ственное жили́ще прише́ствия Его́.

Све́т возсия́вши Богоро́дица благода́ти, вся́ просвети́ и совокупи́ пресве́тлое Ея́ украси́ти торжество́ пе́сньми: прииди́те, к Не́й стеце́мся.

Две́рь сла́вная, по́мыслы непроходи́мая, две́ри отве́рзши хра́ма Бо́жия, ны́не повелева́ет на́м, совше́дшим, Боже́ственных Ея́ чуде́с наслади́тися.

Пе́снь 3

Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, живы́й и незави́стный Исто́чниче, ли́к себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в честно́м вхожде́нии Твое́м венце́в сла́вы сподо́би.

Невестокраси́тель дне́сь яви́ся кра́сный Де́вы хра́м и черто́г, прие́мь одушевле́нный черто́г Бо́жий, Чи́стую, и Непоро́чную, и Светле́йшую всея́ тва́ри.

Дави́д, предначина́я ликова́ние, игра́ет, и ликовству́ет с на́ми, и Цари́цу зове́т Тя́ укра́шену, Пречи́стая, предстоя́щу, Всечи́стая, в хра́ме Царю́ и Бо́гу.

Из нея́же преступле́ние произы́де дре́вле ро́ду челове́ческому, из Тоя́ исправле́ние и нетле́ние процвете́: Богоро́дица дне́сь приводи́ма в до́м Бо́жий.

Игра́ют а́нгельская во́инства и все́х челове́к мно́жество, и пред лице́м, Пречи́стая, предтеку́т Твои́м дне́сь свещено́сицы, зову́ще вели́чествия Твоя́ в дому́ Бо́жии.

Седа́лен, гла́с 4

Возопи́й, Дави́де, что́ се́й настоя́щий пра́здник, Ю́же воспе́л еси́ иногда́ в кни́зе псало́мстей, я́ко Дще́рь Богоотрокови́цу и Де́ву. Приведу́тся, рече́, Царю́ та́инственно де́вы во сле́д Ея́ и бли́жния Ея́. И ди́вен соде́лай и всеми́рен пра́здник зову́щим: Богоро́дица на́м предста́, спасе́ния хода́таица.

К прочтению:  О чем просят перед иконой Божией Матери всех скорбящих радость и тексты молитв

Сла́ва, и ны́не: Непоро́чная А́гница и нескве́рный черто́г, в до́м Бо́жий Богоро́дица Мариа́м с весе́лием вво́дится пресла́вно, Ю́же а́нгели Бо́жии дорино́сят ве́рно, и вси́ ве́рнии блажа́т при́сно и благода́рственно пою́т Е́й непреста́нно ве́лиим гла́сом: на́ша сла́ва и спасе́ние Ты́ еси́, Всенепоро́чная.

Пе́снь 4

Ирмо́с: Неизсле́дный Бо́жий сове́т, е́же от Де́вы воплоще́ния Тебе́, Вы́шняго, проро́к Авваку́м, усмотря́я, зовя́ше: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Две́рь непрохо́дную Бо́жий до́м прие́мля дне́сь, преста́ти сотвори́ вся́кой слу́жбе зако́нной, я́ко и́стинно яви́ся, зовы́й, су́щим на земли́ И́стина.

Гора́ присе́нная, ю́же прови́де дре́вле Авваку́м, предпропове́да вну́трь вмести́вшуюся в нехо́дных хра́ма, доброде́тели процве́тши, и покрыва́ет концы́.

Ви́девши пресла́вная вся́ земля́ стра́нныя же и ди́вныя ве́щи, ка́ко Де́ва, от а́нгела пи́щу прие́млющи, о́бразы строе́ния но́сит.

Хра́м, и пала́та, и не́бо одушевле́нное я́вльшися, Богоневе́сто Царе́ва, во хра́м зако́нный приводи́ма дне́сь, Тому́ соблюда́ема, Пречи́стая.

Пе́снь 5

Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая в честне́м вхожде́нии Твое́м: Ты́ бо, Неискусобра́чная Де́во, вну́трь вошла́ еси́ в хра́м Бо́жий, я́коже честне́йший хра́м, все́м воспева́ющим Тя́ ми́р подава́ющая.

Свяще́ние сла́вное и свяще́нное возложе́ние, дне́сь Пречи́стая Де́ва, возложи́вшися в хра́м Бо́жий, Всецарю́ на́шему Бо́гу Еди́ному в жили́ще соблюда́ется, я́ко ве́сть Са́м.

Добро́ту, Пречи́стая, души́ Твоея́ зря́ не́когда, ве́рою Заха́рия возопи́: Ты́ еси́ избавле́ние, Ты́ еси́ все́х ра́дость, Ты́ еси́ воззва́ние на́ше, Е́юже Невме́стный вмеще́н мне́ яви́тся.

О, па́че ума́ чуде́с Твои́х, Всечи́стая! Стра́нное Твое́ рождество́ е́сть, стра́нен о́браз возраще́ния Твоего́, стра́нна и пресла́вна Твоя́, Богоневе́сто, вся́ и челове́ки несказа́нна.

Све́щник многосве́тлый су́щи, Богоневе́сто, дне́сь возсия́ла еси́ в дому́ Госпо́дни и озаря́еши ны́ честны́ми дарова́нии, Чи́стая, чуде́с Твои́х, Богоро́дице всепе́тая.

Пе́снь 6

Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, богому́дрии, Богома́тере, прииди́те, рука́ми воспле́щим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

Вся́ческая Нося́й глаго́лом, моли́тву пра́ведных услы́ша. Те́мже непло́дныя разреши́л еси́ неду́г, я́ко Благоутро́бен, ра́дости Вино́вную си́м дарова́.

Сказа́ти хотя́ Госпо́дь язы́ком Свое́ спасе́ние, Неискусобра́чную ны́не от челове́к прия́т, примире́ния зна́мение и обновле́ния.

Я́ко до́м су́щи благода́ти, в не́мже сокро́вища лежа́т неизрече́ннаго Бо́жия строе́ния, Всечи́стая, в хра́ме причасти́лася еси́ нетле́нныя сла́дости.

Диади́му Тя́ ца́рскую прие́м, хра́м, Богоневе́сто, просвеща́шеся и подступа́ше лу́чшим, предрече́нных зря́ на Тебе́ сбытие́.

Конда́к, гла́с 4

Пречи́стый хра́м Спа́сов, многоце́нный черто́г и Де́ва, свяще́нное сокро́вище сла́вы Бо́жия, дне́сь вво́дится в до́м Госпо́день, благода́ть совводя́щи, Я́же в Ду́се Боже́ственном, Ю́же воспева́ют а́нгели Бо́жии: Сия́ е́сть селе́ние небе́сное.

И́кос

Неизрече́нных Бо́жиих и Боже́ственных та́ин зря́ в Де́ве благода́ть явля́емую и исполня́емую я́вственно, ра́дуюся и о́браз разуме́ти недоуме́юся, стра́нный и неизрече́нный: ка́ко избра́нная, Чи́стая, еди́на яви́ся па́че всея́ тва́ри ви́димыя и разумева́емыя? Те́мже восхвали́ти хотя́ Сию́, ужаса́юся зело́ умо́м же и сло́вом, оба́че дерза́я, пропове́даю и велича́ю: Сия́ е́сть селе́ние небе́сное.

Пе́снь 7

Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри богому́дрии, па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

Се́ дне́сь возсия́ конце́м весна́ ра́достная, просвеща́ющи на́шу ду́шу, и помышле́ние и у́м благода́тию, торжество́м Богоро́дицы дне́сь та́инственно да учреди́мся.

Да дароно́сят дне́сь вся́ческая Цари́це, Ма́тери Бо́жии, не́бо и земля́, и а́нгелов чи́ни, и челове́ков мно́жество и да вопию́т: во хра́м вво́дится Ра́дость и Избавле́ние.

Писа́ние мимотече́ и оскуде́ зако́н, я́коже се́нь, и благода́ти лучи́ возсия́ша в хра́м Бо́жий вше́дшей Тебе́, Де́во Ма́ти Чи́стая, в не́м благослове́нная.

Повину́ся Рождеству́ Твоему́, Всечи́стая, я́ко Творцу́ и Бо́гу не́бо, и земля́, и преиспо́дняя, и вся́к язы́к земны́х испове́дает, я́ко Госпо́дь яви́ся, Спа́с ду́ш на́ших.

Пе́снь 8

Ирмо́с: Слы́ши, Отрокови́це, Де́во Чи́стая, да рече́т у́бо Гаврии́л сове́т Вы́шняго, дре́вний, и́стинный: бу́ди к прия́тию гото́ва Бо́жию, Тобо́ю бо Невмести́мый с челове́ки поживе́. Те́м и ра́дуяся, вопию́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Пречи́стый хра́м в до́м Бо́жий приводя́щи А́нна иногда́, вопию́щи, с ве́рою рече́ свяще́ннику: ча́до, от Бо́га да́нное мне́, прии́м ны́не, введи́ во хра́м Зижди́теля твоего́ и, ра́дуяся, по́й Ему́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Рече́, ви́дев, А́нне иногда́ Ду́хом Заха́рия: Жи́зни Ма́терь вво́диши и́стинную, Ю́же све́тло проро́цы Бо́жии Богоро́дицу пропове́даша, и ка́ко хра́м вмести́т Ю́? Те́м чудя́ся, вопию́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Раба́ Бо́жия бы́х а́з, — отвеща́ А́нна ему́, — призыва́ющи Сего́ ве́рою и моли́твою, прия́ти моея́ боле́зни пло́д, по прия́тии же рожде́нную привести́ Да́вшему Ю́. Те́м, зовя́, вопию́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня Го́спода.

Зако́нное вои́стинну де́ло е́сть, — свяще́нник рече́ е́й, — стра́нну же весьма́ ве́щь поразумева́ю, зря́ Приводи́мую в до́м Бо́жий, пресла́вно превосходя́щую свята́я благода́тию. Те́м и ра́дуяся, вопию́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Возмога́ю, — рече́ А́нна ему́, — зна́ющи, я́же глаго́леши, разуме́еши бо сия́ Ду́хом Бо́жиим, я́сно я́же Де́вы пропове́дал еси́; приими́ у́бо Пречи́стую в хра́м Созда́теля твоего́ и, ра́дуяся, по́й Ему́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Светоно́сна на́м возжже́ся свеща́, — возопи́ свяще́нник, — ра́дость велича́йшую светя́щи в хра́ме; ду́ши проро́ческия да сра́дуются мне́, я́ко пресла́вная зря́ще, соверша́емая в дому́ Бо́жии, и да вопию́т при́сно: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Пе́снь 9

Ирмо́с: Я́ко одушевле́нному Бо́жию киво́ту да ника́коже ко́снется рука́ скве́рных, устне́ же ве́рных Богоро́дице немо́лчно, гла́с а́нгела воспева́юще, с ра́достию да вопию́т: и́стинно вы́шши все́х еси́, Де́во Чи́стая.

Припе́в: А́нгели, вхожде́ние Всечи́стыя зря́ще, удиви́шася: ка́ко со сла́вою вни́де во свята́я святы́х?

Я́ко пресве́тлую, Богоро́дице Чи́стая, душе́вныя чистоты́ иму́щи добро́ту, благода́тию же Бо́жиею исполня́ема с небесе́, Све́том Присносу́щным просвеща́еши всегда́ с весе́лием вопию́щия: и́стинно вы́шши все́х еси́, Де́во Чи́стая.

Припе́в: А́нгели, вхожде́ние Де́вы зря́ще, удиви́шася: ка́ко пресла́вно вни́де во свята́я святы́х?

Прелета́ет, Богоро́дице, Чи́стая, чу́до Твое́ си́лу слове́с: те́ло бо в Тебе́ поразумева́ю па́че сло́ва, тече́ния грехо́внаго неприя́тно. Те́мже благода́рственно вопию́ Ти́: и́стинно вы́шши все́х еси́, Де́во Чи́стая.

Припе́в: А́нгели и челове́цы, Де́вы вхожде́ние почти́м, я́ко со сла́вою вни́де во свята́я святы́х.

Пресла́вно прообразова́ше, Чи́стая, зако́н Тя́ ски́нию и Боже́ственную ста́мну, стра́нен киво́т, и катапета́сму, и же́зл, хра́м неразруши́мый и две́рь Бо́жию. Те́мже науча́ют Тебе́ зва́ти: и́стинно вы́шши все́х еси́, Де́во Чи́стая.

Припе́в: А́нгели вхожде́ние Де́вы зря́ще, удиви́шася: ка́ко богоуго́дне вни́де во свята́я святы́х?

Песнопоя́ Тебе́, провозглаша́ше Дави́д, глаго́ля Тя́ Дще́рь Царе́ву, красото́ю доброде́телей, одесну́ю предстоя́щую Бо́га, ви́дев Тя́ упещре́ну. Те́мже, проро́чествуя, вопия́ше: и́стинно вы́шши все́х еси́, Де́во Чи́стая.

Припе́в: А́нгели, взыгра́йте со святы́ми, де́вы, сликовству́йте: Богоотрокови́ца бо вни́де во свята́я святы́х.

Богоприя́тну предзря́, Соломо́н, пропове́да Тя́ о́др Царе́в, живы́й исто́чник запеча́тствован, из него́же нему́тная на́м произы́де вода́, ве́рою вопию́щим: и́стинно вы́шши все́х еси́, Де́во Чи́стая.

Припе́в: А́нгели и челове́цы, Де́ву пе́сньми да возвели́чим: боголе́пно бо вни́де во свята́я святы́х.

Подае́ши дарова́ний Твою́ тишину́, Богоро́дице, души́ мое́й, точа́щи жи́знь Тебе́ чту́щим по до́лгу, Сама́ защища́ющи, и покрыва́ющи, и соблюда́ющи, вопи́ти Тебе́: и́стинно вы́шши все́х еси́, Де́во Чи́стая.

Свети́лен

Ю́же дре́вле предвозвести́ проро́ческое сосло́вие, ста́мну, и же́зл, и скрижа́ль, и несеко́мую го́ру, Мари́ю Богоотрокови́цу ве́рно да восхва́лим: дне́сь бо вво́дится во свята́я святы́х воспита́тися Го́споду.

Акафист

Введению в храм Пресвятой Богородицы посвящен и акафист, повествующий о жизни Пречистой Девы.

Кондак 1

Избранней Предвечным Царем Богоотроковице Марии, Ангелов и человеков Царице, пришедшей иногда в храм Господень во святая святых, на обручение девства Своего Жениху Небесному, воспитатися в Божие жилище, достойное поклонение усердно Тебе приносим. Ты же яко многомощная Заступница наша, от всяких нас бед и скорбей свободи, да с любовию и умилением Тебе вопием:

Радуйся, Богоизбранная Отроковице, вхождением во храм двери райския нам отверзшая.

Икос 1

Архангелов и Ангелов лики от небесных высот стекошася видети преславное Твое, о Богомати, во храм Господень Введение, и вкупе с земным ликом чистых дев невидимый лик безплотных умов с веселием идяше, Тя, Пречистая Дево, провождающе и, яко сосуд избранный Богу, повелением Господним окружающе, и, яко Госпоже своей служаще, аще и не ведяху тайны Твоея силу, видяще же Тя небесныя чистоты неизреченно исполнену, и вся бывшая о Тебе зряще, ужасахуся и со страхом многим воспеша Тебе тако:

Радуйся, прерадованная Дево, Мати Царева имущая быти; радуйся, предпочтенная Царице, в храм Царев грядущая жити.

Радуйся, Бога Отца Дщерь избранная и превознесенная; радуйся, Бога Сына Матерь от века предреченная.

Радуйся, Богу Духу Всесвятому Невесто неискусобрачная; радуйся, всея твари видимыя и невидимыя Владычица превожделенная.

Радуйся, Богоизбранная Отроковице, вхождением во храм двери райския нам отверзшая.

Кондак 2

Видяще праведнии родители Твоя, Пресвятая Дево, яко три лета исполнишася от рождества Твоего, восхотеста совершити делом обетование свое, еже первее словесы изрекоша, да принесут Тя в дар Богу, сего ради созваша в Назарет вся сродники своя от царскаго и архиерейского рода, и священники многия, пригласиша же и лик чистых дев, да со свещи горящими провождают Тя, яко же предрече Писание: «приведутся Царю девы в след Ея, искренния Ея приведутся Тебе, приведутся в веселии и радовании, введутся в храм Царев». И тако совокупльшеся вси и помолившеся о Тебе Богу, воспеша Ему: Аллилуиа.

Икос 2

Разум Небесный открывая, Богоотроковице, благоволила еси, яко да не в нищетных рубищах предстанеши ко храму Царю Небесному, сего ради преодеяна была еси со славою и красотою многою, да исполнится на Тебе Давида праотца Твоего предречение: «Предста Царица одесную Тебе, в ризах позлащенных одеяна, преиспещрена». Егда же, яко Невеста Божия преукрашена была еси и вся ко всечестному Введению Твоему достойна устроишася, поведоста Тя родителя Твоя, яко трехлетнюю агницу во Иерусалим, воспевше Тебе тако:

К прочтению:  Полный текст Богородичного правила на русском языке, как правильно и сколько дней читать

Радуйся, преодеянная в рясны златыя девства и чистоты; радуйся, преукрашенная во вся доброты небесныя красоты.

Радуйся, Дщи Царева, всю славу девственную внутрь Себе имущая; радуйся, Невесто Божия, предстати одесную Небесному Жениху грядущая.

Радуйся, одушевленный кивоте Божий, посреде дев тимпанниц шествия Своя устрояяй; радуйся, пречистый Храм Спасов, ко храму законному пути Своя направляяй.

Радуйся, Богоизбранная Отроковице, вхождением во храм двери райския нам отверзшая.

Кондак 3

Сила Вышняго осени Тя и Дух Святый найде на Тя и бысть Предводитель Твой, егда по триех днех пути достигла еси града Иерусалима, и яко кивот Божий ведома была еси ко храму Господню, Богородице Дево, да сбудется слово псаломское, глаголющее: «Видена быша шествия Твоя, Боже, шествия Бога моего Царя, иже во Святем». И тако за премногую небесную чистоту Твою, храм Божий удостоилася еси быти, идеже Дух Святый хотяше жити да соделает Тя Жилище Свое, селение небесное, да паки исполнится на Тебе другое Писание, глаголющее: «Освятил еси селение Свое, Вышний, Свят храм Твой, Господи, дивен в правде», сего ради да воспоим вси о Тебе: Аллилуиа.

Икос 3

Имуще леты три, Пресвятая Дево, приведена была еси ко храму, святыя же родители Твоя, ов от единыя страны, ова же от другия, вземше за руки Тя, Богодарованную им Дщерь свою, кротко и честно ведоша Тя ко храму, глаголюще: «Начните Девы свещеносныя, предшествуйте пред Богоотроковицей». Все же множество сродник и соседов знаемых и священник с веселием последоваху, свещы в руках держаще, и окружающе Тя, якоже звезды луну светлую. Стечеся же и весь Иерусалим, новое сие превождение со удивлением зряще, Отроковицу трехлетнюю толикою славою облачаемую и таковым светоношением почитаемую, и воспеша Тебе таковая:

Радуйся, трилетствующая телом, неба небеси ширшая; радуйся, многолетствующая духом, горних сил превысшая.

Радуйся, Агнице Непорочная, девство Свое Богу в жертву чисту принесшая; радуйся, Голубице Нескверная, чистотою Своею Ангелы удивившая.

Радуйся, с девственными лики ко Господу приведенная; радуйся, с горящими светильники ко храму препровожденная.

Радуйся, Богоизбранная Отроковице, вхождением во храм двери райския нам отверзшая.

Кондак 4

Бурю внутрь имея помышлений сумнительных, Первосвященник Захария смятеся, зря Твое, Пречистая, ко храму Господню со славою многою превождение и ко вратом на востоки зрящим затворенным сущим приближение. Егда же воспомяну Иезекииля предречение древнее: «Врата сия затворена будут и никтоже пройдет сквозе их, яко Господь Бог пройдет ими, и будут заключена» исполнися Духа Святаго и откровение свыше получив, да отверзет приведенной Богоотроковице заключенная врата, возопи Богу: Аллилуиа.

Икос 4

«Слыши, Дщи, и виждь, и приклони ухо Твое, и забуди люди Твоя и дом отца Твоего, и возжелает Царь доброты Твоея». Тако глаголаху Тебе, Пресвятая Дево, родители Твоя, егда приведена была еси ко храму Господню. Священницы же, службы совершающия, видеша пришествие Твое, изыдоша во сретение славному Введению Твоему, и с песньми прияша Тя, яко Матерь имущую быти Архиерея Великаго Небеса Прошедшаго, глаголюще:

Радуйся, благоволения Божия предображение, пророки предвозвещенная; радуйся, человеков спасения проповедание, нам ныне явленная.

Радуйся, Ангелы Небесными со славою провождаемая; радуйся, иереи Божиими с радостию сретаемая.

Радуйся, дом отца Твоего и люди Твоя оставльшая; радуйся, дом Божий явлением Своим освятившая.

Радуйся, Богоизбранная Отроковице, вхождением во храм двери райския нам отверзшая.

Кондак 5

Боговместимый храм бывши, Богородице Дево, ко храму законному со славою многою провождена была еси, да исполнится Аггея пророка предречение: «И исполню храм сей славою, зане велия будет слава храма сего последняго паче перваго, глаголет Господь Вседержитель». Мати же Твоя приведе Тя к церковному входу, глаголющи: Гряди, Дщи, ко Иже Тебе мне Даровавшему. Гряди, Кивоте освящения, к благоутробному Владыце. Гряди, Двере Жизни, к Милосердому Дателю. Гряди, Кивоте Слова, ко храму Господню. Вниди в церковь Господню, мира радосте и веселие, да воспою о Тебе Богу: Аллилуиа.

Икос 5

Видевши мати Твоя, Богородице Дево, иереи Божии из храма изшедшия, и святителя великаго Захарию, во сретение Твое грядущаго, рече к нему: «Приими, Захарие, Сень Нескверную; приими, священниче, Непорочный Ковчег; приими, пророче, Кадильницу невещественнаго Угля; приими, праведниче, Кадило Духовное. Приими, о пророче, Богом дарованную Дщерь мою и введи в храм Зиждителя твоего, и введ, насади Ю в горе святыни, в готовом жилище Божием, ничтоже испытуя, Тоя бо ради будет избавление», с нею же и мы возопием Тебе таковая:

Радуйся, небесныя лики возвеселившая Твоим вхождением; радуйся, иереи Божии обрадовавшая Твоим явлением.

Радуйся, Селение Небесное, храм законный паче перваго освятившая благодатию; радуйся, Небо земное, Сама Себе в жилище Христово приуготовившая чистотою.

Радуйся, Невесто Божия, яко велико и дивно предшествие Твое; радуйся, Дево Чистая, яко страшно и преславно во храме обитание Твое.

Радуйся, Богоизбранная Отроковице, вхождением во храм двери райския нам отверзшая.

Кондак 6

Проповедник вхождения Твоего во храм Господень праведный Захария удивися зело, видев Твое, Богородице Дево, по лествице церковней, пятнадесять степень имущей, дивное восхождение: поставлена бывши родители Твоими на первом степени, Ты абие Сама о Себе потекла еси на прочия степени скоро зело, никемже поддержимая, и на высочайший степень востекши, стала еси, укрепляема невидимою силою Божиею; святый же Захария, видев сие, объят бе Духом Божиим и рече матери Твоей: «Благословен Плод чрева твоего, о жено, преславно приведение твое: Жизни бо Матерь истинную вводиши, како храм вместит Ю?» Темже благодаряше Бога, воспел Ему: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия радость велия всем храму законному предстоящим, егда святитель великий Захария, Духа Святаго исполненный, прият Тя, о Богомати, пред враты церковными, рукама своима держа, и вводя Тя во святая, вещаше к Тебе тако: «О, Отроковице Нескверная! О, Дево Неблазная! О, Девице Прекрасная! О, женам украшение! О, дщерям удобрение! Ты Благословенная в женах, Ты препрославленная чистотою, Ты запечатленная девством, Ты Адамовы клятвы разрешение. Гряди, исполнение моего пророчества. Гряди, совершение обетований Господних. Гряди, печате Того завета. Гряди, изъявление Того совета. Гряди, исполнение Того таинств. Гряди, пророков всех Зерцало. Гряди, обновление обетшавших. Гряди, Свете во тьме лежащих. Гряди, дарование новейшее и Божественнейшее. Вниди в радости в церковь Господа Твоего, ныне убо в дольнюю, человеки входную, не по мнозе же в горнюю и неприступную». С ним же и мы воспоем Тебе сице:

Радуйся, Лествице одушевленная, ко храму Господню по степенем лествицы высокия востекшая; радуйся, Двере, непроходимая человеческими помыслы, во двери храма вошедшая.

Радуйся, яко по степенем добродетелей возвысилася еси до высоты Небеснаго Алтаря; радуйся, яко на крылех девства и чистоты достигла еси Града Великаго Царя.

Радуйся, Дом Божий на версе горы достигшая; радуйся, врата заключенная прошедшая.

Радуйся, Богоизбранная Отроковице, вхождением во храм двери райския нам отверзшая.

Кондак 7

Хотя Человеколюбец Господь спасти род человечь, избра Тебе едину в Матерь Себе и введе Тя во святый храм Свой, да тамо в уединении и тишине глубоцей далече от соблазнов мира сего воспитаешися во святыне Господней в Божие жилище. Ты же, играющи и зело радующися, яко в чертозе, в дому Господни шествовала еси, аше и мала была еси возрастом, триех лет сущи, обаче совершенна была еси благодатию, яко предуведенная и предызбранная от Бога прежде сложения мира, и тамо воспевала еси Ему: Аллилуиа.

Икос 7

Новая, дивная и ужасная сотвори о Тебе Господь, Богоблагодатная, егда святитель великий Захария, вне себе быв, по таинственному откровению Божию введе Тя паче закона за вторую завесу, во внутреннюю скинию, глаголемую святая святых, идеже не точию женскому полу, но ниже священником подобаше входити, но точию единому Архиерею единою в лето; подобаше бо Тебе, яко Одушевленному Божию Кивоту, еще прежде зачатия паче всякаго естества преисполненней чистоты, стати на месте законнаго кивота Божия, Иеремием сокровеннаго, да исполнится паки славою храм Господень. Сие пречудное вхождение Твое зряще, вопием Тебе таковая:

Радуйся, во святая святых, яко на небо земное, взошедшая; радуйся, святая святых большая, яко Престолу Божию представшая.

Радуйся, Ангелы удивившая, како во святая святых преславно взошла еси; радуйся, человеки возвеселившая, яко храм Господень славою исполнила еси.

Радуйся, Чертоже Краснейший, в немже жилище Святыя Троицы содевает Пресущественный; радуйся, Престоле Святейший, на Немже готовится сести плотию Пребожественный.

Радуйся, Богоизбранная Отроковице, вхождением во храм двери райския нам отверзшая.

Кондак 8

Странно Твое зачатие и рождество, странен образ возростания Твоего, странно и преславно, Богоневесто, Твое еже внутрь святилища Введение, и на молитве пребывание присное, и вся, яже суть Твоя: от утра бо даже до третьяго часа стояла еси по вся дни на молитве внутрь Святилища, посем с прочими девы в притворе в рукоделии упражнялася еси, от девятаго же часа паки в храме во святая святых предстояла еси Богу на молитве, в Богомыслии и в поучении Божественных Писаний, дондеже Ангел Господень явльшеся препитати Тя небесною пищею. Таковому равноангельскому житию Твоему чудящеся, вопием тако благоволившему о тебе Богу: Аллилуиа.

Икос 8

Всю Тебе освяти Всесвятый Дух, внутрь храма пребывающую, Пресвятая Дево. Сего ради да не коснется Ти ничто от земныя скверны, небесною и нетленною питаема была еси пищею, подаваемую же земную пищу раздавала еси нищим и странным. И тако приемлющи по вся дни от Ангела хлеб небесный, преуспевала еси мудростию и благодатию, телом и духом радующися, да невместимое Слово Божие непорочно вместиши. И бе Архангел Гавриил неотступный хранитель девственныя чистоты Твоея и со иными Ангелы Божиими часто Тебе являшеся, укрепляше Тя в подвизех духовных, в молитве и посте, в кротости и смирении и любезно беседоваше с Тобою, Превечный Совет Вышняго о Тебе раскрывая, да будеши готова к приятию Божию, вопия к Тебе таковая:

К прочтению:  Полный текст молитвы братца Иоанна Самарского, когда читать и в чем помогает

Радуйся, неизреченных таин Божиих предивное исполнение; радуйся, Предвечнаго Совета Вышняго всечудное совершение.

Радуйся, небесным хлебом от Ангела неизреченно воспитанная; радуйся, благодатию Божиею с небесе несказанно укрепленная.

Радуйся, Юже во святая святых сретают многоочитии Херувими; радуйся, с Неюже непрестанно собеседуют шестокрылатии Серафими.

Радуйся, Богоизбранная Отроковице, вхождением во храм двери райския нам отверзшая.

Кондак 9

Всякое естество Ангельское удивися о превелицей красоте девства Твоего, Всесвятая Дево. Ты бо со Ангелы во святая святых пребывающи, Сама вожделела еси в чистоте ангельской и неврежденном Своем девстве вечно жити. Сего ради первая в мире дала еси обет девства и обручила еси Себя на присное служение Богу в чистоте девичестей, и уневестилася еси Ему, да Духом Святым приуготована будеши в чистое и нетленное селение Слову Божию, поющи Ему день и нощь: Аллилуиа.

Икос 9

Витии богоглаголивии не могут глаголати, во еже изрещи тайну жития Твоего в чистоте девства во храме, Богородице, растущей Тебе леты, Ты бо день от дне укреплялася еси духом и подвижнейшее растяше житие Твое: с трудолюбием бо умножала еси молитву, идущи от силы в силу, дондеже Сила Вышняго осени Тя. Растяху же в Тебе и дары Святаго Духа: егда бо в больший приходила еси возраст, более упражнялася еси в молитве, неже в рукоделии, нощи же целыя в молитве со Ангелы проводила еси за второю завесою. Сего ради со удивлением зовем Тебе таковая:

Радуйся, святая святых Святейшая Дево, в жертву чистую девство Свое Богу принесшая; радуйся, чистейшая Святаго Духа Палато, в жилище Христово Себе воспитавшая.

Радуйся, Двере Небесная, в храме, яко на небеси пребывшая; радуйся, Горо усыренная Духом, во святилищи всеми добродетельми процветшая.

Радуйся, Юже Ангели Божии дориносят верно; радуйся, Юже вси вернии благодарственно славословят присно.

Радуйся, Богоизбранная Отроковице, вхождением во храм двери райския нам отверзшая.

Кондак 10

Спасения нашего весна радостная возсия всем концем земли преславнаго Твоего ради Введения во храм, Богородице. Писание мимоиде и оскуде закон, яко же сень, вшедшей же Тебе во храм Божий, Дево Чистая, лучи благодати всем возсияша, просвещающи души и помышления всех во тьме неведения седящих. Сего ради да радуется небо и земля, Небо умное грядущее зряще, и Ангелов чини и человеков множество да вопиют: в храм вводится радость и избавление всем вопиющим: Аллилуиа.

Икос 10

Стена еси девам, в чистоте девства во обителех подвизающимся, Богородице Дево, понеже, давши во храме обет девства Богу, Ты дивно сохранила еси его и достигши лет двунадесяти, егда прочия девы, при храме живущия, сочетовахуся супружества по обычаю подзаконному, Ты открыла еси тайну обетования Твоего, чесо ради отдана была еси на хранение девства старцу Иосифу, Богом указанному возлетением голубицы от жезла его. И тако во всецелую доброту девства облекшися, яко Невеста Божия, Ты всем подаеши в чистоте служение свое совершающим дарования кроткаго Твоего и молчаливаго духа, Твою тишину, смирение и неизглаголанную чистоту, да вси Тобою спасаемии со благодарением воспоют Тебе сице:

Радуйся, в молитвах во храме Господнем неусыпающая, не даждь нам во грехе уснути; радуйся, в безмолвии во святая святых пребывающая, сподоби нас в тишине животней пожити.

Радуйся, со Ангелы во святилищи присно собеседнице, научи нас безплотных глаголом внимати; радуйся, с чистыми девы при храме сожительнице, помози нам в девстве и чистоте житие свое совершати.

Радуйся, одушевленный Храме Бога Живаго, храмы Духа Святаго нас сотвори; радуйся, Чертоже вседрагий всякаго доброделания, во всех дарех Духа Святаго нас утверди.

Радуйся, Богоизбранная Отроковице, вхождением во храм двери райския нам отверзшая.

Кондак 11

Пения всеумиленная от неземных мусикий приношаху Тебе, Пресвятая Дево, святии Ангели, девическому Введению Твоему служаще и веселие творяще и небеснии припеваху гласы, Тебе на службу Божию входящей, с нимиже на земли от песней человеческих девственнии лицы Господеви поют, псаломски воспевающе и чтуще Тебе, Матерь Его. С нимиже и нас сподоби чистыми умы и нескверными усты воспети о честнем Введении Твоем: Аллилуиа.

Икос 11

Светоприемная нам возсияла еси свеща, Богородице, во храм Господень пришедши, радость величайшую тамо светящи и на молитве во святая святых горящи, отонюдуже и облистала еси небесною чистотою всему миру, во тьме греховней пребывающему, да и мы со свещеносными девами, Тя ко храму Господню светло со славою девственною проводившими, усрящем Тя радостно, во свете чистоты душевныя и телесныя сияющу, и воспоем Тебе похвалы таковыя:

Радуйся, Свеще неугасимая, во святилище возженная, свещеносными девами провождаемая; радуйся, Заре незаходимая, весь мир облиставшая, светлыми Ангелы во храме сретаемая.

Радуйся, Светильниче небесныя славы, Свет нелестный во храме всем возсиявший; радуйся, Чертоже Божия благодати, хлеб словесный из руки Ангела приявший.

Радуйся, Мати Света грядущая быти, светом чистоты Твоея всех просвещающая; радуйся, Мати, Света тихаго сияние, теплотою молитв Твоих всех утешающая.

Радуйся, Богоизбранная Отроковице, вхождением во храм двери райския нам отверзшая.

Кондак 12

Благодати Божия новый и одушевленный кивот сущи, Богородице Дево, в немже вместо манны чувственныя и вещественных скрижалей вмещаются невещественная неистощимая дарования Божия, достойно введена была еси во святая святых, яко вместити имущая плотски Безначальное Слово Божие, идеже Силы Небесныя служаху Тебе, страшнии Херувими и пламенеющии любовию Серафими осениша Тя крылы своими, Престоли и Господствия, Начала, Силы и Власти припадоша к Тебе со Архангелы и Ангелы, вопиюще о Тебе: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще пречестное Твое во храм Господень Введение, хвалим вси Твое пречудное во святая святых со Ангелы спребывание и небесным хлебом питание, поклоняемся равноангельской девственной чистоте Твоей, Богородице, и веруем, яко пришла еси от земнаго дома в дом Божий, яко жертва чистая, яко дар освящен на обручение девства Твоего Жениху Небесному, да уготовишися достойно к нетленному и чистому Рождеству Христову в Божие жилище. Темже, тако верующе, возглаголем Тебе сице:

Радуйся, храм Господень пречистых ног Твоих стопами освятившая; радуйся, жилище Божие от осквернения грешных отмывшая.

Радуйся, во святом храме, яко на небеси, поклонение Горних Сил приемшая; радуйся, во святая святых, яко на небеси, Престолу Божию представшая.

Радуйся, Прекрасная Девице, изшествием Твоим из дому отчаго во храм мир всему миру принесшая; радуйся, новая Голубице, вхождением во храм праведным в преисподней надежду первее даровавшая.

Радуйся, Богоизбранная Отроковице, вхождением во храм двери райския нам отверзшая.

Кондак 13

О, Всепетая Богоотроковице, пришедшая во храм Господень воспитатися во святая святых в Божие жилище, нынешнее наше о всечестнем Введении Твоем приемши приношения, избави нас от всякия скорби, и напасти, и искушений вражеских, очисти ны от всякия скверны плоти и духа и сохрани нас до скончания нашего в целомудрии и чистоте, да, освященнии Тобою, достойни будем введения во обители райския с мудрыми девами, с нимиже да воспоем о Тебе Богу: Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1-й и кондак 1-й).

Иконография праздника

Первые изображения, описывающие Введение Богоматери во храм, появились в конце IX века. Поначалу эти изображения относились к храмовой росписи, украшая стены церквей.

Позже появились иконы, носящие композиционный характер. Сюжет, выполненный на иконах, показывает момент, когда родители привели Марию к храму.

На переднем плане можно увидеть:

  • будущего отца Иоанна Предтечи – Крестителя Иисуса – первосвященника Захария, встречающего Пречистую Деву;
  • маленькую фигурку Пресвятой Богоматери, облаченной в мафорий;
  • родителей Святой Девы – Иоакима и Анну;
  • праведных дев, сопровождающих Богородицу.

На некоторых иконах первосвященник встречает Божию Матерь на пороге храма. Захарий изображен склоненным к Марии и протягивающим ей руки. Родители стоят подле дочери, а позади них расположились девушки со свечами в руках.

Некоторые иконописцы изображали Деву Марию в момент, когда она взбирается по ступенькам, держа одной рукой свечу. Анна и Иоаким стоят возле первой ступени, смотря друг на друга и указывая на дочь. Девицы стоят рядом.

Храм изображен в виде кивория (шатра, натянутого на колонны), символизирующего алтарь. На многих образах на заднем плане дополнительно изображена Мария, принимающая из рук ангела пищу.

Основной акцент на всех иконах сделан на фигурке Пречистой Девы. Это видно по тому, как склоняют головы все изображенные рядом с будущей Матерью Спасителя.

Православные традиции на день Введения во храм Пресвятой Богородицы

С давних времен на Руси праздник Введения во храм Пресвятой Богородицы отмечали по-особенному. По традиции, после праздничного богослужения устраивались ярмарки и катания с горок.

Так как этот день выпадал на пост, на ярмарках торговали заготовками, предназначенными для постного стола:

  • сушеными грибами;
  • мороженой рыбой;
  • ягодами;
  • медом.

Именно на Введенских ярмарках можно было обзавестись любыми санями: будничными и праздничными, расписанными либо украшенными резьбой. Здесь же продавалась и зимняя конная упряжь.

Особенно почитали этот праздник женщины. Считалось, что в этот день Богородица помогает наладить семейные отношения и уладить проблемы с детьми. Существовали и поверья, связанные с Введенским праздником. Во многих православных домах рядом с иконой Богоматери можно было увидеть сломанные ветви деревьев. Считалось, что если к Новому году на них появлялись почки – год будет удачным.

Сны, увиденные в ночь праздника, считались вещими, поэтому их старались запомнить. В день празднования Введения во храм Пресвятой Богородицы душа каждого верующего человека наполняется радостью и счастьем.

Оцените статью
Православный религиозный информационный сайт на все случаи жизни