История Успения Богородицы и смысл праздника, молитвы и иконография

Успение Пресвятой Богородицы — двунадесятый праздник в честь Вознесения Божьей Матери, который отмечают в конце августа. По преданию, в этот день апостолы чудом прибыли в Иерусалим проститься с Марией. Праздником Успения верующие прославляют Воскресение в Царствии Небесном и становление Богородицы как главной заступницы христиан перед Господом.

История праздника Успения Богородицы

До V века еретики подвергали сомнению значение Девы Марии, хотя в монастырских храмах древней Палестины исправно проходили богослужения в память о Царице Небесной. Успение и Воскресение Богородицы праздновали в январе вместе с Крещением Господним. Праздник стали отмечать во всем православном мире в VI веке. Император Маврикий ввел новую традицию после победы Византийской Империи в войне с Персией и назначил дату торжества — 15 августа (28 августа).

Евангелия не повествуют о времени и месте кончины Девы Марии. После Воскресения Христос поручил Иоанну Богослову заботиться о Богородице, как о родной матери. Через пятьдесят дней после Его Вознесения на апостолов сошел Святой Дух — событие, прославляемое праздником Святой Троицы. Их дальнейшие судьбы и дела описывают «Деяния святых апостолов». Дева Мария также была удостоена милости Божией, но о склоне Ее лет рассказывают только апокрифы и повесть святителя Димитрия Ростовского.

Богородица жила в Иерусалиме и каждый день молилась у Гроба Господнего. Однажды Она получила весть от архангела Гавриила о приближении смертного часа. Дева Мария стала просить Господа в молитвах, чтобы позволил Ей проститься с апостолами. Господь исполнил желание Матери — ангелы разыскали путешествующих проповедников и доставили в Иерусалим всех, кроме Фомы.

Ученики Христа простились с Богородицей на смертном одре и перенесли ее тело в пещеру, в которой покоились Ее родители и названый муж Иосиф. Через три дня в Иерусалим прибыл апостол Фома и попросил братьев открыть для него гробницу, чтобы он мог почтить память Девы Марии. Когда апостолы вошли в пещеру, они увидели только саван. За вечерей Богородица явилась братьям с вестью о том, что отныне пребудет с ними вечно.

В чем смысл праздника

Согласно богословскому трактованию, Дева Мария стала первым человеком после Христа, который обрел духовное бессмертие. После Воскресения Богородица стала Царицей Небесной, главной заступницей христиан перед Сыном Своим и Богом.

Известные праведники и благоустроители Православной церкви в разное время так толковали значение Успения Матери Божьей:

  • Иоанн Златоуст, святитель, богослов, архиепископ Константинопольский (V век) — Спасительница Богородица пребывает в светлой стране живых и слышит молитвы христиан;
  • Герман, святитель, патриарх Константинопольский (VIII век) — Господь призвал Марию на небо в благодарность за дарованную жизнь на земле;
  • Николай Хавасила, римский богослов (XIV век) — Дева Мария положила начало святости. После Нее бессмертие обретали мученики, священники через служение Господу и праведную жизнь;
  • Григорий Палама, византийский философ и архиепископ Фессалонийский (XIV век) — Богородица в Царствии Небесном является проводником между миром людей и ангелов. Она стала Светильником, осветившим путь Христа. К Богу придет тот, кто приобщится к Ее свету;
  • Иоанн Кронштадтский, праведный священник и писатель (XIX век)— почитание Успения Богородицы готовит христиан к переходу в иной мир, учит помнить и готовиться к жизни на Небесах покаянием в грехах и любовью к Богу.

Праздник Успения называют малой Пасхой, так как он тоже символизирует победу жизни над смертью. Христос говорил об умершем Лазаре как об уснувшем. Он пробудил ото сна первой Деву Марию, которая до конца жизни хранила духовную и телесную чистоту.

Праздник Успения показывает христианам, что добродетель и праведность помогают обрести вечную жизнь.

Богослужение в церкви на Успение

Особенности торжества в честь кончины и Вознесения Богородицы:

  • входит в число двунадесятых, особо почитаемых после Пасхи праздников;
  • Успению предшествует предпраздничный день, а затем следует попразднство в течение восьми дней;
  • две недели до торжества христиане соблюдают пост, который называют Успенским и почитают как второй по строгости после Великого.

На праздник Успения проводят погребальную службу, похожую на утреннее богослужение в честь Святой Субботы. Обычай был распространен на Руси в XVI веке, но постепенно забылся. В современности старинное чинопоследование входит в богослужебное расписание и проводится на второй или третий день попразднства.

Служба к погребению Богородицы включает:

  • всенощное бдение;
  • великое славословие;
  • каждение и обход вокруг храма с плащаницей, на которой изображен лик Божьей Матери;
  • помазание елеем прихожан;
  • ектению;
  • отпуст.

Плащаница символизирует погребальный саван, который остался после Вознесения Божьей Матери. В некоторых храмах с атрибутом связан особый обычай. В день предпразднства проводят каждение плащаницы, разложенной на Престоле и украшенной цветами. На утренней службе в день Успения во время полиелея ее торжественно выносят через Царские Врата в центр храма. Плащаница остается там до погребальной службы.

В старину на праздник Успения Богородицы христиане освящали в церкви хлебные колосья. По современной традиции, прихожане ставят в храмах свечи.

Тексты молитв на этот день

Известные каноны во славу Успения Богородицы сложены религиозными авторами VIII века Иоанном Дамаскином и Космой Маюмским. Праздничные гимны прославляют Деву Марию как Мать Жизни, неудержимую надежду, молитвами избавляющую души от смерти.

Тропарь

В рождестве девство сохранила еси, во успении мира не оставила еси, Богородице, преставилася еси к животу, Мати сущи Живота, и молитвами Твоими избавляеши от смерти души наша.

Кондак

В молитвах Неусыпающую Богородицу и в предстательствах непреложное упование гроб и умерщвление не удержаста: якоже бо Живота Матерь к животу престави во утробу Вселивыйся приснодевственную.

Канон

Песнь 1

Ирмос: Преукрашенная Божественною славою, священная и славная, Дево, память Твоя вся собра к веселию верныя, начинающей Мариаме, с лики и тимпаны, Твоему поющия Единородному: славно яко прославися.

Да провождают невещественнии чинове небошественное в Сион Божественное тело Твое, внезапу же стекшеся апостол множество от конец, Богородице, Тебе предсташа абие, с нимиже, Чистая, Твою честную, Дево, память славим.

Победныя почести взяла еси на естество, Чистая, Бога рождши, обаче же, подобящися Творцу Твоему и Сыну, паче естества повинуешися естественным законом. Темже умерши, с Сыном востаеши, вечнующи.

Песнь 3

Ирмос: Содетельная и содержительная всех Божия Мудросте и Сило, непреклонну, недвижиму Церковь утверди, Христе, един бо еси Свят, во святых почиваяй.

Жену Тя мертвенну, но паче естества и Матерь Божию видевше, Всенепорочная, славнии апостоли ужасно прикасахуся руками славою облистающей, яко богоприятное Селение видяще.

Постиже руце досадительныя дерзаго, усечением суд нанес, Богу сохраньшу честь одушевленному Кивоту, славою Божества, в Немже Слово плоть бысть.

Седален

Блажим Тя, вси роди, Богородице Дево, в Тя бо Невместимый Христос Бог наш вместитися благоволи. Блажени есмы и мы, предстательство Тя имуще: день бо и нощь молишися о нас и роди христианстии Твоими молитвами утверждаются. Тем, воспевающе, вопием Ти: радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Песнь 4

Ирмос: Речи пророков и гадания воплощение проявиша от Девы Твое, Христе: сияние блистания Твоего во свет языков изыдет, и возгласит Тебе бездна с веселием: силе Твоей слава, Человеколюбче.

Видите, людие, и чудитеся: Гора бо святая и явственная Богу в Небесныя обители превышше вземлется, Небо земное в Небесное и нетленное селение вселяемо.

Жизни присносущныя и лучшия смерть Твоя бысть прехождение, Чистая, от привременныя к Божественней воистину и непреходимей преставляя Тя, Чистая, в веселии Сына зрети Твоего и Господа.

Взяшася двери Небесныя, и Ангели воспеша, и прият Христос девства Своея Матере сосуд; Херувими подъяша Тя с веселием, Серафими же славят, радующеся.

Песнь 5

Ирмос: Божию и неизреченную доброту добродетелей Твоих, Христе, исповем: от Присносущныя бо Славы Соприсносущное и Ипостасное возсиявый Сияние, из девственныя утробы сущим во тьме и сени воплощся, возсиял еси Солнце.

К прочтению:  Быстродействующие тексты молитв на удачную покупку квартиры и как читать

Яко на облаце, Дево, апостольский лик носимь, к Сиону от конец служити Тебе, Облаку легкому, собирашеся: от Неяже Вышний Бог сущим во тьме и сени Праведное возсия Солнце.

Труб богоприятнии языцы богословных мужей благогласнейше Богородице вопияху, исходную возглашающе песнь Духом: радуйся, нетленный Источниче Божия живоначальнаго и спасительнаго всем воплощения.

Песнь 6

Ирмос: Морский пучинородный китов внутренний огнь — тридневнаго Твоего погребения проображение, егоже Иона пророк показася. Спасен бо, яко и предпослася, неврежден, вопияше: пожру Ти со гласом хваления, Господи.

Дает Тебе яже превыше естества Царь всех Бог: в рождестве бо Деву якоже сохрани, тако во гробе тело соблюде нетленно и спрослави Божественным преставлением, честь Тебе, яко Сын Матери, даруя.

Воистину Тя, яко светел свещник невещественнаго Света, кадильницу златую Божественнаго Угля, во Святая святых всели, ручку и жезл, скрижаль богописанную, ковчег святый, трапезу Слова жизни, Дево, Рождество Твое.

Кондак, глас 2

В молитвах Неусыпающую Богородицу и в предстательствах непреложное упование гроб и умерщвление не удержаста: якоже бо Живота Матерь к животу престави во утробу Вселивыйся приснодевственную.

Икос

Огради моя помышления, Христе мой, ибо Стену мира воспети дерзаю, Чистую Матерь Твою, на столпе глагол укрепи мя и в тяжких мыслех заступи мя, Ты бо взывающим и просящим верою моления исполняеши. Ты мне убо даруй язык приносен и помысл непостыден: всякое бо даяние сияния от Тебе низпосылается, Светоподателю, во утробу вселивыйся приснодевственную.

Песнь 7

Ирмос: Безстудней ярости же и огню Божественное желание сопротивляяся, огнь убо орошаше, ярости же смеяшеся, богодохновенною словесною преподобных тривещанною цевницею противовещая мусикийским органом посреди пламене: препрославленный отцев и наш Боже, благословен еси.

Богоделанныя скрижали Моисей, писанныя Божественным Духом, яростию сокруши, но сего Владыка Рождшую неврежденну в Небесныя сохрань домы ныне внутрь всели. С Нею играюще, вопием Христу: препрославленный отцев и наш Боже, благословен еси.

В кимвалех — усты чистыми, мусикийски же — сердцем светлым, доброгласною трубою — высокою мыслию, Девы и Чистыя в нарочитый избранный день преставления, детельными плещуще руками, вопием: препрославленный отцев и наш Боже, благословен еси.

Богомудрии, соберитеся, людие: Божия бо славы Селение от Сиона преставляется к Небесному жилищу, идеже глас чист празднующих, глас несказаннаго радования, и в веселии вопиющих Христу: препрославленный отцев и наш Боже, благословен еси.

Песнь 8

Ирмос: Пламень, орошающ преподобныя, злочестивыя же попаляющ, Ангел Божий всемощный показа отроком, живоначальный же источник содела Богородицу, тлю смерти и живот точащу поющим: Содетеля единаго поим, избавленнии, и превозносим во вся веки.

Глаголы последоваху Божественному Ковчегу священному все множество Богословов в Сионе: камо идеши ныне, Скиние,— зовуще,— Бога Живаго? Не престай призирающи верою поющия: Содетеля единаго поем, избавленнии, и превозносим во вся веки.

Якоже, воздевши руце, исходиши, Всенепорочная, руце, имиже Бога носила еси плотию, со дерзновением, яко Мати, рекла еси к Рожденному: яже Ми дал еси, во веки сохрани, вопиющия Тебе: Содетеля единаго поем, избавленнии, и превозносим во вся веки.

Песнь 9

Ирмос: Побеждаются естества уставы в Тебе, Дево Чистая: девствует бо рождество и живот предобручает смерть; по рождестве Дева и по смерти жива, спасаеши присно, Богородице, наследие Твое.

Дивляхуся Ангельския силы, в Сионе смотряюще своего Владыку, женскую душу руками носящаго, пречисто бо Рождшей сынолепно провозглашаше: гряди, Чистая, с Сыном и Богом прославлена буди.

Опрята лик апостольский богоприятное тело Твое, со страхом зряще и гласом велиим вещающе: в Небесныя домы к Сыну восходящи, спасаеши присно, Богородице, наследие Твое.

Светилен

Апостоли, от конец совокупльшеся зде, в Гефсиманийстей веси погребите тело Мое, и Ты, Сыне и Боже Мой, приими дух Мой. (Трижды)

Акафист

Кондак 1

Избранной от всех родов Божией Матери и Царице, восходящей от земли к Небеси, благоговейная пения о пречестнем Твоем успении приносим раби Твои, Богородице. Ты же, яко имущая победу над смертию, от всяких нас смертоносных бед свободи, да зовем Ти: Радуйся, Обрадованная, во успении Твоем нас не оставляющая.

Икос 1

Ангел предстатель послан бысть рещи Богородице ко премирным Ея возшествие и приити предъявляше к Ней Сыну Ея и Богу, светло о Ней блистаяся и стоя, зовый таковая:

Радуйся, прерадованная Мати Царева.

Радуйся, Небесная Царице, Мати Бога и Господа Небесе и земли.

Радуйся, предпочтенная превеличеством пришествия к Тебе Сына Твоего и Бога.

Радуйся, возвеличенная извещением Твоего к Сыну отшествия.

Радуйся, от всех родов Богом избранная.

Радуйся, святое вместилище Слова Божия.

Радуйся, пророческаго проречения исполнение.

Радуйся, Апостолом пречестный венче.

Радуйся, святителем украшение и священником доброто.

Радуйся, правителем удобрение и державо.

Радуйся, богомудрых иноков возведение к Горнему Царствию.

Радуйся, отверзающая райския двери христианскому роду, присно Тя блажащему.

Радуйся, Обрадованная, во успении Твоем нас не оставляющая.

Кондак 2

Видяще Апостолов лик, всесильным мановением от конец земли на облацех представших ко Пречестному Твоему, Пренепорочная, успению, священноначальницы: Дионисий — небесный таинник, Иерофей дивный и Тимофей, с Боголепною честию священства пояху Богу: Аллилуиа.

Икос 2

Разумная вся тварь, старейшая чиноначалия Ангельская, приидоша со своим Царем, Иже во Своя живоначальнейшия руце душу Матере Своея прият; теплый же верою Петр со слезами многая к Ней изрече, зовый:

Радуйся, ко премирным, Мати Творца миру, восходящая.

Радуйся, к пренебесным, пространнейшая небес, вземлющаяся.

Радуйся, четверочастное стихий освятившая Твоим восхождением.

Радуйся, Небесных возвеселившая Твоим прехождением.

Радуйся, во Иерусалим Горний прекрасный приятая.

Радуйся, в нерукотворенныя храмы прерадостно вшедшая.

Радуйся, Херувимов и Серафимов Царице.

Радуйся, Архангелов Владычице.

Радуйся, прибежище верных и избавление.

Радуйся, достоянию Твоему помощь и защищение.

Радуйся, о всем мире христианстем к Богу Ходатаице.

Радуйся, благ всяческих Всеблагая Подательнице.

Радуйся, Обрадованная, во успении Твоем нас не оставляющая.

Кондак 3

Сила Вышняго восхити от Индии Фому, за некое изволение Божие не прилучшуся ему в пречестное успение Богоматере, и предпостави живоприемному Ея гробу, иже, Преставльшуюся приник видети, уразуме вознесенную на Небеса с телом и, веровав, о сем возопи: Аллилуиа.

Икос 3

Имея в себе помышление ученик, яко Божиим смотрением бе ему не обрестися ко провождению Богоматере с прочими вкупе, обрадован быв о безсмертнем Ея успении, сия вопияше к Ней:

Радуйся, восприемлемая от земли дланьма Сына Твоего.

Радуйся, ко превышним возшедшая наслаждатися славы Его.

Радуйся, провождаемая от всех чиноначалий Ангельских в горняя.

Радуйся, подъемлемая Херувимы в Небесная и наднебесная.

Радуйся, в Небесных вратех от старейших Сил велелепно песньми возносимая.

Радуйся, от всех Небесных граждан окружаемая и блажимая.

Радуйся, Небо земное, к горнему селению возвышенное.

Радуйся, Престоле Господень, от земли вознесенный в Царствие Небесное.

Радуйся, предстательство наше и крепкое заступление.

Радуйся, грешником Споручнице во спасение.

Радуйся, христианом Царице и по Бозе Надеждо Небеснаго Царствия.

Радуйся, Мати Живота и по Господе нам упование жизни вечныя.

Радуйся, Обрадованная, во успении Твоем нас не оставляющая.

Кондак 4

Бурю внутрь имея помышлений неверных евреин Аффоний, и зря Богоносными Апостолы Богоматере Пречестное Тело всечестне ко гробу несенное, ко опровержению устремися; внезапу же, егда со ослеплением очию руце его отъяте ко одру прилеплене висясте, верою Матерь Божию исповедаше, вопия Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышавше таинницы и самовидцы Слова Ангелов, поющих превышними песньми при погребении Богоприятнаго тела Божия Матере, и честь подати хотяще Богоугодную, потщашася согласно пети, глаголюще:

Радуйся, благовестие приемшая о прешествии Твоем в Горнее Царствие.

Радуйся, от благовестившаго Гавриила приемшая радостнаго рая вравие.

Радуйся, пречестное Херувимское множество просветившая.

Радуйся, преславное Серафимское естество возрадовавшая.

Радуйся, от патриархов прообразованная.

Радуйся, от пророков предвозвещенная.

Радуйся, злую дерзость Аффониеву скоро отмстившая.

Радуйся, исцеление томужде подавшая.

Радуйся, обратившая в веру Аффониево неверие.

Радуйся, верное того приемшая исповедание.

Радуйся, возводящая к Небеси любовь и веру к Тебе имущих.

Радуйся, спасающая верою имя Твое призывающих.

Радуйся, Обрадованная, во успении Твоем нас не оставляющая.

Кондак 5

Боготечныя звезды, Апостоли святии, в поднебесней разсеяннии ради Евангелия, восхищени быша на облацех, по широте воздушней, ко погребению Матере Господни, Юже пеньми и песньми провождающе, с Невещественными взываху: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше Боговидцы своего Владыку, в руце Матере Своея душу приемша, и Господа Того разумевше, потщашася священнословия песньми благословне воспети Ю:

К прочтению:  7 сильных текстов молитв от сплетен, злых языков и наговоров и как нужно читать

Радуйся, Царице, над всеми Царствующаго носившая.

Радуйся, и Сама рукама Его Сыновнима носимая.

Радуйся, скиптре царский в Христовой деснице.

Радуйся, в руце Ноя ветвь голубицы.

Радуйся, жезле Ааронов, прозябший нетление.

Радуйся, крине неувядаемый, процветший безсмертие.

Радуйся, Богоотца Давида цевнице Богодохновенная.

Радуйся, пророчествия его возставшая слово, псалтирю и гусли прекрасныя.

Радуйся, одушевленный святыни Господни кивоте.

Радуйся, в покой Господень воскресший наш животе.

Радуйся, скиние, от Херувимов осеняемая.

Радуйся, Святая святых, от Серафимов глаголемая.

Радуйся, Обрадованная, во успении Твоем нас не оставляющая.

Кондак 6

Проповедницы Богоноснии Апостоли, по отшествии ко премирным Божия Матере, во общем седении обычныя трапезы бывше и предложение части хлеба во имя Господне возносяще, внезапу свыше Богородицу Царицу, пришедшую со светоносными Ангелы, зряху и, мир тем от Сына и Бога подавшую слышавше, возгласиша о сем: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия нам Солнце Правды, Христос Бог от Твоих пречистых ложесн волею, и благоразумием проповедания чрез Апостолы мир просвети и Тя, Богоматерь, от рода и в род прослави. Темже и мы вси ублажаем Тя, вопиюще Ти:

Радуйся, Присноблаженная от всех родов во веки.

Радуйся, благоутробная и Милостивая на человеки.

Радуйся, ученическому лику обещание исполнившая.

Радуйся, присещением Твоим от Сына Твоего и Бога мир тому подавшая.

Радуйся, всежелательное святых сладкое зрение.

Радуйся, преподобных матерей и дев святых всевеселящее радование.

Радуйся, преходящая райское селение праведных.

Радуйся, посещающая всех во славе небесней сущих.

Радуйся, начало человеческаго спасения.

Радуйся, исполнение всех благих желания.

Радуйся, по Бозе, Царе царствующих, Богородице Царице.

Радуйся, по Господе господствующих, Госпоже и Владычице.

Радуйся, Обрадованная, во успении Твоем нас не оставляющая.

Кондак 7

Хотящих всех с верою входити в храм Твой святый, Богородице, присно спасаеши и славящих Тя от всяких напастей и бед свобождаеши; темже и благоверным людем, присноблажащим Тя, победы на сопротивныя даруй и вся ко спасению прошения нам подавай, о сем молящимся Тебе и поющим Богу: Аллилуиа.

Икос 7

Новую показа тварь, явлься нам, всех Творец Господь Тобою, Богородице. Ты же сродное промышление о нас к Нему имущи, честне почитающих пречестное Твое Успение, приими сицевая Тебе вопиющих:

Радуйся, Мати Богу, избранная от земных.

Радуйся, превышшая земных и Небесных.

Радуйся, Херувимов и Серафимов горе превозшедшая.

Радуйся, лик ученический облаком ко погребению Ти доле совокупльшая.

Радуйся, Фому по погребении Твоем силою Божиею предпоставившая изряднее.

Радуйся, чрез него уверившая Твое на Небо с плотию преселение.

Радуйся, красотою всех добродетелей украшенная.

Радуйся, краснейшему паче сынов человеческих Сынови Своему сопричтенная.

Радуйся, яко финикс плотию воскресшею процветшая.

Радуйся, яко кедр в Ливане небесном умножившаяся.

Радуйся, древо живота, насажденное посреде рая превышняго.

Радуйся, ковчеже мысленный, возвышенный в Горняя от потопа смертнаго.

Радуйся, Обрадованная, во успении Твоем нас не оставляющая.

Кондак 8

Странно в превышних ведуще Тя, Избранная, яко солнце, Владычице, внутрь пренебесных недомыслимых красот и неизреченных доброт, умильно к Сыну и Богу, дланьма Его держиму, возшедшую и прерадостно преклоньшуюся живоначальней Его деснице, о сем непрестанно вопием: Аллилуиа.

Икос 8

Вся бывши горе, к Небесным взята и, земных не оставляющи, Богомати, рукама Сыновнима носима, в незаходимая вниде, во оный град всесветящий и прекрасный, Иерусалим вышний, Херувимы обстоима со всеми Небесными силами, идеже слышит поющих сия:

Радуйся, Еяже пресвятая душа в вышнем всесветлом Сионе вселяется.

Радуйся, Еяже и нетленное тело таможде с душею купно прославляется.

Радуйся, вшедшая в престольный град Самаго Вседержителя.

Радуйся, вознесшаяся в прекрасный рай Вышняго Насадителя.

Радуйся, пренесенная во град, основанный от каменей всесветящих.

Радуйся, введенная во ограду, обстоимую вои сил превышних.

Радуйся, превышше Небес во благолепие Божие взятая.

Радуйся, паче всех невещественных умов почтенная.

Радуйся, приносящая к Сыну Своему и Богу моление верных.

Радуйся, и Сама непрестанно у Престола Сына Твоего и Бога молящаяся о всех.

Радуйся, Предстательнице к Богу, мир спасающая.

Радуйся, Заступнице, роду христианскому от Бога дарованная.

Радуйся, Обрадованная, во успении Твоем нас не оставляющая.

Кондак 9

Всякое естество Ангельское превозносит Тя, Богородице, человечестии же роди вси Матерь Тя Божию славим и почитаем пречестное Твое успение, Царице: Тебе бо ради земнии Небесным совокупляются, согласно поюще Богу: Аллилуиа.

Икос 9

Ветийства Боговещанных пророческих речений ныне зрим о Тебе сбывшаяся, Богородице, яко воистинну Бога плотию родила еси нам. Темже таинству словесе Божия верующе, вопием:

Радуйся, закона и пророков главизно совершенная.

Радуйся, звездо Иаковля, Валаамом пророкованная.

Радуйся, одре Царя Великаго, вещанный Соломоном.

Радуйся, руно, орошенное Иисусом, образованное Гедеоном.

Радуйся, Неопалимая Купино, законоположником предзримая.

Радуйся, горо святая, мужем желания усмотренная.

Радуйся, лествице небесная, Иаковом предвидимая.

Радуйся, двере непроходимая, Иезекиилем предзримая.

Радуйся, солнце селения Христова, псалмопевцем предъявленное.

Радуйся, таинство, многообразне пророки пронареченное.

Радуйся, пророческих глагол всех, предреченных о Тебе, конец принесшая.

Радуйся, Вышняго смотрения вся за спасение мира совершившая.

Радуйся, Обрадованная, во успении Твоем нас не оставляющая.

Кондак 10

Спасти хотя мир, Иже всех Господь от земнаго Тя рода избра в Матерь Себе и, нас ради быв Человек, взыде, отнюдуже сниде, к Небеси от земли, и Тебе с Собою возведе ко пребыванию во славе вечней и соцарствованию с Собою, конца не имущему. Темже, яко Бог, слышит от всех: Аллилуиа.

Икос 10

Стена еси верным, Богородице Дево, и заступление всем, к Тебе прибегающим, ибо Небесе и земли Творец, от Тебе плотию прошед, Пречистая, духом и телом в Небесная Тя пресели, ко ближайшему предстательству о всех, ихже приглашати научи:

Радуйся, граде Царя Великаго верху горы Небесныя.

Радуйся, стено и покрове, не крыющийся от нашего притекания.

Радуйся, верным на враги пособствующая.

Радуйся, нашествия агарянская побеждающая.

Радуйся, веры благочестивыя недвижимое сохранение.

Радуйся, еретичествующих полков разорение.

Радуйся, радость и умирение миру сущая.

Радуйся, всегубительнаго ада поправшая.

Радуйся, воинствующих на плоть целомудрием изрядное венчание.

Радуйся, мученических подвигов всечестное прославление.

Радуйся, преподобных трудом Ходатаице блаженнаго упокоения.

Радуйся, иноком благоскорбящим Подательнице вечнаго радования.

Радуйся, Обрадованная, во успении Твоем нас не оставляющая.

Кондак 11

Пение всякое Богодухновенных песней не довлеет от нас ко похвале всечестнаго успения Твоего, Всехвальная Владычице, Царице Богородице, но усердно Тебе приносим, яко Матери Царя всех, смиренное моление наше, с Небесными чинми поюще Единому достойно прославляющему Тя Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Светоприемная свеща истиннаго Света сущим нам на земли явльшися, души просвещаеши и чтущих Твое всечестное преставление к разуму Божественному наставляеши, да поем Ти сицевая:

Радуйся, свеще неугасимая огня невещественнаго.

Радуйся, заре незаходимая Света невечерняго.

Радуйся, луно, от Солнца Правды облиставаемая.

Радуйся, светлосте, во тьме светящая.

Радуйся, светильниче, на свещнице превышнем поставленный.

Радуйся, источниче жизни, из гроба во свет изведенный.

Радуйся, Мати Света умнаго, благочестивых души просвещающаго.

Радуйся, Мати всех Бога, озлобленных души утешающаго.

Радуйся, уповающим на Тя живота конец непостыдный дарующая.

Радуйся, достояние Божиим и Своим рабом на Суде Сына Твоего одесную Его устрояющая.

Радуйся, Преблаженная, яко Тобою блажени есмы и мы, иже Помощницу Тя имамы.

Радуйся, Преблагословенная в род и род, яко Господь с Тобою, и Тобою с нами.

Радуйся, Обрадованная, во успении Твоем нас не оставляющая.

Кондак 12

Благодать высокопрестольныя славы, на небесех дарованную Богоматери, почтенной седением одесную Сына Ея и Бога видяще горнии умы, подъяша Ю Престоли и Силы, окружиша Начала и Власти, припадоша страшнии Херувими, Серафими и Господства, со Архангелы и Ангелы вопиюще: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще всечестное Твое успение, восхваляем вси ко пренебесным возшествие Твое, Царице Богомати. Ты же освяти, прослави и спаси всех, любовию поющих Тебе:

Радуйся, очистившая землю пречистыми ног Твоих стопами.

Радуйся, освятившая воздух восхождением Твоим к Небеси.

Радуйся, на Небесный круг возступившая.

Радуйся, вся доброты неизреченныя зрящая.

Радуйся, во славе приседящая Престолу Сына Твоего и Бога.

Радуйся, с Сыном и Богом вечно царствующая.

Радуйся, красото в деснице Господней, украшающая блажащих Тя всех Небесных.

Радуйся, обрадованная надеянием на Тя всех земных.

Радуйся, облеченная в солнце, сияющая благодатию и славою всей вселенней.

Радуйся, обещавшая сохраняти и спасати призывающих Тя всех в поднебесней.

Радуйся, от христианских родов Мати Божия почитаемая и Богородица именуемая.

Радуйся, от восток солнца до запад преславно и православно от всех благочестивых славимая.

К прочтению:  7 сильных текстов молитв о неспящем младенце для спокойного сна ребенка

Радуйся, Обрадованная, во успении Твоем нас не оставляющая.

Кондак 13

О Всепетая Мати Безсмертнаго Царя Небесе и земли, Христа Бога нашего, живущая и по смерти, нынешняя приношения о всечестном Твоем успении от нас приемши, в жизни сей и в смертнем успении нашем от всякия напасти, бед и муки избави и Небеснаго Царствия нас, Царице, сподоби, о Тебе вопиющих: Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1).

Величание

Величаем Тя, Пренепорочная Мати Христа Бога нашего, и всеславное славим Успение Твое.

Молитва

О Пресвятая Богородице Дево, Владычице, вышшая Ангел и Архангел и всея твари Честнейшая, ангельское великое удивление, пророческая высокая проповедь, апостольская преславная похвало, святителей изрядное украшение, мучеников крепкое утверждение, иноков спасительное наставление, постников неизнемогающее воздержание, девствующих чистото и славо, матерей тихое веселие, младенцев мудросте и наказание, вдовиц и сирых Кормительнице, нагих одеяние, болящих здравие, пленников избавление, по морю плавающих тишино, обуреваемых небурное пристанище, блуждающих нетрудная Наставнице, путешествующих легкое прохождение, труждающихся благое покоище, в бедах сущих скорая Заступнице, обидимых Покрове и прибежище, ненадеющихся надеяние, требующих Помощнице, печальных присное утешение, ненавидимых любовное смирение, грешников спасение и к Богу присвоение, правоверных всех твердое ограждение, непобедимое поможение и заступление!Тобою нам, Владычице, Невидимый видим бысть, и Тебе мольбу приносим, Госпоже, грешнии раби Твои: О Премилостивая и Пречудная Света умнаго Царице, рождшая Царя Христа, Бога нашего, Живодавца всех, от небесных славимая и от земных хвалимая, ангельский уме, светозарная звездо, святых Пресвятейшая, Владычице всех тварей, Боголепная Девице, Нескверная Невесто, палато Духа Пресвятаго, огненный Престоле Невидимаго Царя, небесный кивоте, носило Слова Божия, огнеобразная колеснице, покоище Живаго Бога, неизреченное составление плоти Христовы, гнездо Орла Небеснаго, Горлице Богогласная, Голубице кроткая, тихая и незлобивая, Мати чадолюбивая, милостей бездно, развергающая тучу гнева Божия, неизмеримая глубино, неизреченная тайно, несведомое чудо, нерукотворенная Церкве Единаго Царя всех век, благоуханное кадило, честная багрянице, Боготканная порфиро, душевный раю, живоноснаго сада отрасле, цвете прекрасный, процветший нам небесное веселие, грозде спасения нашего, чаше Царя Небеснаго, в нейже растворися от Духа Святаго вино неисчерпаемыя благодати, Ходатаице закона, зачало истинныя веры Христовы, непоколебимый столпе, еретиков пагубо, мечу ярости Божия на богопротивных, бесов устрашение, во бранех побеждение, христиан всех неложная Хранительнице и мира всего известное спасение!

О Всемилостивая Госпоже, Дево Владычице, Богородице, услыши нас, молящихся Тебе, и яви милость Твою на людей Твоих, моли Сына Своего избавитися нам от всякаго зла и сохрани (обитель нашу и) всяку обитель, и град, и страну верных, и люди, благочестно прибегающия и призывающия имя Твое святое, от всякия напасти, губительства, глада, труса, потопа, огня, меча, нашествия иноплеменников и междоусобныя брани, от всякия болезни и всякаго обстояния, да ни ранами, ни прещением, ни мором, ни всяким праведным гневом Божиим умалятся раби Твои. Но соблюдай и спасай милостию Своею, Госпоже, за ны молящися, и полезное благорастворение воздуха ко времени плоднаго приношения нам даруй. Облегчи, возстави и помилуй, Премилостивая Владычице, Богородице препетая, во всякой беде и нужде сущия. Помяни рабы Твоя и не презри слез и воздыхания нашего, и обнови нас благостию Своея милости, да со благодарением утешаемся, обретше Тя Помощницу. Умилосердися, Госпоже Пречистая, на немощныя люди Твоя, Надеждо наша. Разсеянныя собери, заблуждшия на путь правый настави, отпадшия от благочестивыя отеческия веры паки возврати, старость поддержи, юныя вразуми, младенцы воспитай и прослави славящия Тя, изряднее же — Церковь Сына Твоего соблюди и сохрани в долготу дний.

О Милостивая и Премилостивая Царице Небесе и земли, Богородице Приснодево! Ходатайством Твоим помилуй страну нашу и воинство ея и вся православныя христианы, сохраняющи их под кровом милости Твоея, ризою Твоею честною защити и моли из Тебе воплощшагося без семене Христа, Бога нашего, да препояшет ны свыше силою на вся видимыя и невидимыя враги наша. Спаси же и помилуй, Госпоже, Святейшия Патриархи православныя, Преосвященныя митрополиты, архиепископы и епископы православныя, иереи же и диаконы и весь причет церковный, и весь монашеский чин, и вся правоверныя люди, покланяющияся и молящияся пред честною Твоею иконою. Призри на всех нас призрением милостивнаго Твоего заступления, воздвигни нас из глубины греховныя и просвети очи сердечныя ко зрению спасения, милостива нам буди зде и на Страшнем Суде Сына Твоего о нас умоли, преставльшияся во благочестии от жития сего рабы Твоя в вечней жизни со Ангелы и Архангелы и со всеми святыми причти, да одесную Сына Твоего Бога предстанут, и молитвою Твоею сподоби вся православныя христианы со Христом жити и радости ангельския в Небесных селениих наслаждатися. Ты бо еси, Госпоже, слава Небесных и упование земных, Ты наша Надежда и Заступница всех притекающих к Тебе и Твоея святыя помощи просящих. Ты Молебница наша теплая к Сыну Твоему и Богу нашему. Твоя матерняя молитва много может на умоление Владыки, и Твоим предстательством ко Престолу благодати Пресвятых и Животворящих Его Таин приступати дерзаем, аще и недостойнии. Темже всечестный образ Твой и рукою Твоею держимаго Вседержителя видяще на иконе, радуемся, грешнии, со умилением припадающе, и любовию сей целуем, чающе, Госпоже, Твоими святыми Богоприятными молитвами дойти Небесныя безконечныя жизни и непостыдно стати в день судный одесную Сына Твоего и Бога нашего, славяще Его купно со Безначальным Отцем и Пресвятым, Благим, Животворящим и Единосущным Духом, во веки веков. Аминь.

Иконография праздника

Икона «Успение Богородицы» относится к праздничному ряду. В основу ее сюжета легли апокрифические предания.

Главные традиции построения композиции иконы:

  • в нижней половине изображают лежащую на смертном ложе Деву Марию;
  • в изголовье и в изножье — группы апостолов;
  • апостола Петра, держащего в руке кадило, выделяют на переднем плане;
  • в центре располагают фигуру Иисуса Христа, который принимает душу Матери;
  • душу Богородицы изображают младенцем в пеленах на руках Спасителя.

На иконе Успения Мария и Иисус поменялись ипостасями: душа Матери Божьей осталась чистой и приняла облик младенца, а Господь предстал в человеческом обличье, но окруженный Божественным сиянием.

После смерти Богородица воцарилась на Небесах во славе вместе с ангелами. На иконе Успения символ Царствия Небесного — ореол Божественного света вокруг фигуры Спасителя, поэтому внутри него изображают ангелов.

Дополнительные персонажи и вариации иконы Успения:

  • изображение благочестивых жен;
  • апостол Иоанн, склоненный над головой Божьей Матери;
  • у ног в поклоне изображается фигура апостола Павла;
  • вознесение Девы Марии, апостолы на облаках в верхней половине.

В некоторых апокрифах упоминается противник учения Христа Афония. Он навлек на себя гнев Божий тем, что хотел помешать погребению Девы Марии и опрокинуть гроб, который несли апостолы. На иконах Успения иногда изображают Афонию, а также родного сына Иосифа и благочестивого брата Христа Иакова. Городские постройки на заднем плане трактуют двояко — как символ земного или небесного Иерусалима.

Храмы Успения в России

Местонахождение наиболее известных храмов, освященных в честь Успения Богородицы:

  • в Путинках (Москва) — построен в XVII веке, в течение XX века пришел в упадок, восстанавливается с начала 90-х;
  • в Гончарах (Москва) — возведен из камня в середине XVII века, был разорен армией Наполеона и восстановлен, работал и остался при колоколах в советский период. С 1948 года стал болгарским подворьем;
  • в Оптинском подворье (Санкт-Петербург) — заложен в конце XIX века, в советское время здание превратили в школу фигурного катания с первой искусственной ледовой ареной, с 1991 года относится к монастырю Оптина Пустынь;
  • в селе Гжель (Московская область) — перестроен в камне в начале XVIII века и обновлен в конце XIX века, в годы советской власти был превращен в филиал Общества слепых и в производственный цех, с 90-х вновь принимает прихожан.

С начала распространения христианства на Руси большинство храмов освящали в честь Успения Богородицы. В начале XII века князь Андрей Боголюбский построил первый кафедральный Успенский собор в городе Владимир, который стал центром русского православия. В настоящее время он составляет часть всемирного культурного наследия ЮНЕСКО как памятник белокаменного древнерусского зодчества.

Оцените статью
Православный религиозный информационный сайт на все случаи жизни