Полный текст панихиды по усопшим на русском языке и последование службы

Панихида – богослужение по усопшим, ее текст можно найти в богослужебных книгах, или в виде отдельного издания. Первоначально греческое название «паннихис» означало всенощное богослужение. На этой службе также происходило поминовение усопших. Позже панихидой стали называть собственно заупокойное богослужение. Совершает панихиду священник, но есть специальный чин для совершения панихиды мирянами.

Содержание

Заупокойные чинопоследования, читаемые мирянами

По обстоятельствам жизни у родных усопшего не всегда есть возможность лично заказать церковную панихиду и помолиться на ней. Да и любовь к усопшему близкому человеку требует выхода в домашней молитве. В таком случае можно совершать так называемую панихиду мирским чином. Ее отличие от храмовой в том, что этот чин может совершить мирянин. Последование не включает священнические молитвы и ектении (особые совместные церковные моления, читаемые диаконом или иереем).

Встречаются разные версии заупокойных последований, совершаемых мирянами. Если панихида иерейским чином помещена в Требнике, то панихиду, читаемую мирянами, содержат специальные сборники заупокойных молитв. Она может быть также приложением к Псалтири по усопшим. Заупокойные последования, читаемые мирянами – это:

  • краткая лития, совершаемая дома или на могиле (в сборниках молитв о усопших чаще всего встречается именно лития);
  • сокращенная редакция мирской панихиды;
  • полное последование панихиды, совершаемой мирянином (достаточно большой чин, который в сборниках публикуется довольно редко).

Полное последование панихиды для чтения мирянами на русском языке с ударениями

В основе панихиды лежит 118 псалом – самый большой в Псалтири (в нем 176 стихов). Псалом – беседа души с Богом, осмысление человеком итогов своей жизни. Именно поэтому 118 псалом чаще всего читается об усопших. Припев, который поется на панихиде – «Благословен еси, Господи, научи мя оправданием Твоим» – также взят из 118 псалма. Эти слова означают, что человек отдается на волю Бога. Ведь, по толкованию свт. Феофана Затворника, «оправдание» – то, что Бог считает правильным, истинным. Человек просит решить его участь так, как угодно Божией правде. Эти слова многократно повторяются во всех редакциях мирской панихиды.

Ниже приводится полная редакция панихиды, совершаемой мирянином.

Моли́твами святы́х оте́ц на́ших, Го́споди Иису́се Христе́, Бо́же наш, поми́луй нас. Ами́нь.

Святы́й Бо́же, Святы́й кре́пкий, Святы́й безсме́ртный, поми́луй нас. (Трижды)

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Пресвята́я Тро́ице, поми́луй нас; Го́споди, очи́сти грехи́ на́ша; Влады́ко, прости́ беззако́ния на́ша; Святы́й, посети́ и исцели́ не́мощи на́ша, и́мене Твоего́ ра́ди.

Го́споди, поми́луй. (Трижды) Слава, и ныне:

О́тче наш, И́же еси́ на небесе́х, да святи́тся и́мя Твое́, да прии́дет ца́рствие Твое́, да бу́дет во́ля Твоя́, я́ко на небеси́ и на земли́. Хлеб наш насу́щный даждь нам днесь; и оста́ви нам до́лги на́ша, я́коже и мы оставля́ем должнико́м на́шим; и не введи́ нас во искуше́ние, но изба́ви нас от лука́ваго.

Го́споди, поми́луй (12 раз). Слава, и ныне:

Прииди́те, поклони́мся Царе́ви на́шему Бо́гу. (Поклон.)

Прииди́те, поклони́мся и припаде́м Христу́, Царе́ви на́шему Бо́гу. (Поклон.)

Прииди́те, поклони́мся и припаде́м Самому́ Христу́, Царе́ви и Бо́гу на́шему. (Поклон.)

Псалом 90

Живы́й в по́мощи Вы́шняго, в кро́ве Бо́га небе́снаго водвори́тся. Рече́т Го́сподеви: засту́пник мой еси́ и прибе́жище мое́, Бог мой, и упова́ю на Него́. Я́ко Той изба́вит тя от се́ти ло́вчи, и от словесе́ мяте́жна, плещма́ Свои́ма осени́т тя, и под криле́ Его́ наде́ешися, ору́жием обы́дет тя и́стина Его́. Не убои́шися от стра́ха нощна́го, от стрелы́ летя́щия во дни, от ве́щи во тьме преходя́щия, от сря́ща и бе́са полу́деннаго. Паде́т от страны́ твое́й ты́сяща, и тьма одесну́ю тебе́, к тебе́ же не прибли́жится, оба́че очи́ма твои́ма смо́триши и воздая́ние гре́шников у́зриши. Я́ко Ты, Го́споди, упова́ние мое́; Вы́шняго положи́л еси́ прибе́жище твое́. Не прии́дет к тебе́ зло, и ра́на не прибли́жится телеси́ твоему́, я́ко А́нгелом Свои́м запове́сть о тебе́, сохрани́ти тя во всех путе́х твои́х. На рука́х во́змут тя, да не когда́ преткне́ши о ка́мень но́гу твою́; на а́спида и васили́ска насту́пиши, и попере́ши льва и зми́я. Я́ко на Мя упова́, и изба́влю и; покры́ю и, я́ко позна́ и́мя мое́. Воззове́т ко Мне, и услы́шу его́, с ним есмь в ско́рби, изму́ его́ и просла́влю его́, долгото́ю дней испо́лню его́ и явлю́ ему́ спасе́ние мое́.

Слава, и ныне: Аллилу́ия, аллилу́ия, аллилу́ия, сла́ва Тебе́, Бо́же. (Трижды) Го́споди, поми́луй. (12 раз)

Глас 8-й

Стих 1: Аллилу́ия, аллилу́ия, аллилу́ия.

Припев: Аллилу́ия, аллилу́ия, аллилу́ия.

Стих 2: Блаже́н, его́же избра́л и прия́л еси́, Го́споди

(или: Блаже́на, ю́же избра́л и прия́л еси́, Го́споди,

или: Блаже́ни, я́же избра́л и прия́л еси́, Го́споди).

Припев: Аллилу́ия, аллилу́ия, аллилу́ия.

Стих 3: Па́мять его́ (ея́, их) в род и род.

Припев: Аллилу́ия, аллилу́ия, аллилу́ия.

Стих 4: Душа́ его́ (ея́) во благи́х водвори́тся

(или: Ду́ши их во благи́х водворя́тся).

Припев: Аллилу́ия, аллилу́ия, аллилу́ия.

Тропарь, глас 8-й

Глубино́ю му́дрости человеколю́бно вся стро́яй, и поле́зное всем подава́яй, еди́не Соде́телю, упоко́й, Го́споди, ду́ши раб Твои́х, на Тя бо упова́ние возложи́ша, Творца́ и Зижди́теля и Бо́га на́шего. (Дважды)

Слава, и ныне, Богородичен:

Тебе́ и сте́ну, и приста́нище и́мамы, и моли́твенницу благоприя́тну к Бо́гу, Его́же родила́ еси́, Богоро́дице безневе́стная, ве́рных спасе́ние.

Кафисма семнадцатая

(поется на 2-й глас или читается)

Блаже́ни непоро́чнии в путь, ходя́щия в зако́не Госпо́дни.

Припев: Помяни́, Го́споди, ду́ши раб Твои́х (ду́шу раба́ Твоего́, рабы́ Твоея́)

Блаже́ни испыта́ющии свиде́ния Его, всем се́рдцем взы́щут Его, не де́лающии бо беззако́ния, в путе́х Его ходи́ша. Ты запове́дал еси́ за́поведи Твоя́ сохрани́ти зело́. Да́бы испра́вилися путие́ мои́, сохрани́ти оправда́ния Твоя́. тогда́ не постыжу́ся, внегда́ призре́ти ми на вся за́поведи Твоя́. Испове́мся Тебе́ в пра́вости се́рдца, внегда́ научи́ти ми ся судьба́м пра́вды Твоея́. Оправда́ния Твоя́ сохраню́, не оста́ви мене́ до зела́. В чесо́м испра́вит юне́йший путь свой; внегда́ сохрани́ти словеса́ Твоя́. Всем се́рдцем мои́м взыска́х Тебе́, не отри́ни мене́ от за́поведей Твои́х. В се́рдце мое́м скрых словеса́ Твоя́, я́ко да не согрешу́ Тебе́. Благослове́н еси́ Го́споди, научи́ мя оправда́нием Твои́м.

Припев: Помяни́, Го́споди, ду́ши раб Твои́х (ду́шу раба́ Твоего́, рабы́ Твоея́).

Устна́ма мои́ма возвести́х вся судьбы́ уст Твои́х. На пути́ свиде́ний Твои́х наслади́хся, я́ко о вся́ком бога́тстве. В за́поведех Твои́х поглумлю́ся, и уразуме́ю пути́ Твоя́. Во оправда́ниих Твои́х поучу́ся, не забу́ду слове́с Твои́х. Возда́ждь рабу́ Твоему́: живи́ мя, и сохраню́ словеса́ Твоя́. Откры́й о́чи мои́, и уразуме́ю чудеса́ от зако́на Твоего́. Пришле́ц аз есмь на земли́: не скрый от мене́ за́поведи Твоя́. Возлюби́ душа́ моя́ возжела́ти судьбы́ Твоя́ на вся́кое вре́мя. Запрети́л еси́ го́рдым: про́кляти уклоня́ющиися от за́поведей Твои́х. Отьими́ от мене́ поно́с и уничиже́ние, я́ко свиде́ний Твои́х взыска́х.

Припев: Помяни́, Го́споди, ду́ши раб Твои́х (ду́шу раба́ Твоего́, рабы́ Твоея́) .

И́бо седо́ша кня́зи, и на мя клевета́ху, раб же Твой глумля́шеся во оправда́ниих Твои́х:И́бо свиде́ния Твоя́ поуче́ние мое́ есть, и сове́ти мои́ оправда́ния Твоя́. Прильпе́ земли́ душа́ моя́, живи́ мя по словеси́ Твоему́.

Припев: Помяни́, Го́споди, ду́ши раб Твои́х (ду́шу раба́ Твоего́, рабы́ Твоея́).

Пути́ моя́ возвести́х, и услы́шал мя еси́: научи́ мя оправда́нием Твои́м: Путь оправда́ний Твои́х вразуми́ ми, и поглумлю́ся в чудесе́х Твои́х. Воздрема́ душа́ моя́ от уны́ния: утверди́ мя в словесе́х Твои́х. Путь непра́вды отста́ви от мене́, и зако́ном Твои́м поми́луй мя.

Припев: Помяни́, Го́споди, ду́ши раб Твои́х (ду́шу раба́ Твоего́, рабы́ Твоея́).

Путь и́стины изво́лих, и судьбы́ Твоя́ не забы́х. Прилепи́хся свиде́нием Твои́м, Го́споди, не посрами́ мене́. Путь за́поведей Твои́х теко́х, егда́ расшири́л еси́ се́рдце мое́.Законоположи́ мне, Го́споди, путь оправда́ний Твои́х, и взыщу́ и́ вы́ну: Вразуми́ мя, и испыта́ю зако́н Твой, и сохраню́ и́ всем се́рдцем мои́м. Наста́ви мя на стезю́ за́поведей Твои́х, я́ко ту́ю восхоте́х. Приклони́ се́рдце мое́ во свиде́ния Твоя́, а не в лихои́мство.Отврати́ о́чи мои́, е́же не ви́дети суеты́, в пути́ Твое́м живи́ мя.

Припев: Помяни́, Го́споди, ду́ши раб Твои́х (ду́шу раба́ Твоего́, рабы́ Твоея́).

Поста́ви рабу́ Твоему́ сло́во Твое́ в страх Твой. Отьими́ поноше́ние мое́, е́же непщева́х: я́ко судьбы́ Твоя́ бла́ги. Се возжела́х за́поведи Твоя́, в пра́вде Твое́й живи́ мя. И да прии́дет на мя ми́лость Твоя́ Го́споди, спасе́ние Твое́ по словеси́ Твоему́. И отвеща́ю поноша́ющым ми сло́во: я́ко упова́х на словеса́ Твоя́. И не отьими́ от уст мои́х словесе́ и́стинна до зела́, я́ко на судьбы́ Твоя́ упова́х. И сохраню́ зако́н Твой вы́ну, в век и в век ве́ка. И хожда́х в широте́, я́ко за́поведи Твоя́ взыска́х. И глаго́лах о свиде́ниих Твои́х пред цари́, и не стыдя́хся: И поуча́хся в за́поведех Твои́х, я́же возлюби́х зело́: И воздвиго́х ру́це мои́ к за́поведем Твои́м, я́же возлюби́х, и глумля́хся во оправда́ниих Твои́х. Помяни́ словеса́ Твоя́ рабу́ Твоему́, и́хже упова́ние дал ми еси́. То мя уте́ши во смире́нии мое́м, я́ко сло́во Твое́ живи́ мя. Го́рдии законопреступова́ху до зела́: от зако́на же Твоего́ не уклони́хся. Помяну́х судьбы́ Твоя́ от ве́ка, Го́споди, и уте́шихся.Печа́ль прия́т мя от гре́шник, оставля́ющих зако́н Твой. Пе́та бя́ху мне оправда́ния Твоя́, на ме́сте прише́льствия моего́. Помяну́х в нощи́ И́мя Твое́, Го́споди, и сохрани́х зако́н Твой. Сей бысть мне, я́ко оправда́ний Твои́х взыска́х. Часть моя́ еси́, Го́споди, рех сохрани́ти зако́н Твой. Помоли́хся лицу́ Твоему́ всем се́рдцем мои́м, поми́луй мя по словеси́ Твоему́.

Припев: Помяни́, Го́споди, ду́ши раб Твои́х (ду́шу раба́ Твоего́, рабы́ Твоея́).

Помы́слих пути́ Твоя́, и возврати́х но́зе мои́ во свиде́ния Твоя́. Угото́вихся и не смути́хся сохрани́ти за́поведи Твоя́. У́жа гре́шник обяза́шася мне, и зако́на Твоего́ не забы́х. Полу́нощи воста́х испове́датися Тебе́ о судьба́х пра́вды Твоея́. Прича́стник аз есмь всем боя́щимся Тебе́, и храня́щим за́поведи Твоя́. Ми́лости Твоея́, Го́споди, испо́лнь земля́: оправда́нием Твои́м научи́ мя. Бла́гость сотвори́л еси́ с рабо́м Твои́м, Го́споди, по словеси́ Твоему́. Бла́гости, и наказа́нию и ра́зуму научи́ мя, я́ко за́поведем Твои́м ве́ровах.

Припев: Помяни́, Го́споди, ду́ши раб Твои́х (ду́шу раба́ Твоего́, рабы́ Твоея́).

Пре́жде да́же не смири́ти ми ся, аз прегреши́х: сего́ ра́ди сло́во Твое́ сохрани́х. Благ еси́ Ты, Го́споди, и бла́гостию Твое́ю научи́ мя оправда́нием Твои́м. Умно́жися на мя непра́вда го́рдых, аз же всем се́рдцем мои́м испыта́ю за́поведи Твоя́. Усыри́ся я́ко мле́ко се́рдце их, аз же зако́ну Твоему́ поучи́хся. Бла́го мне, я́ко смири́л мя еси́, я́ко да научу́ся оправда́нием Твои́м. Благ мне зако́н уст Твои́х, па́че ты́сящ зла́та и сребра́.

Припев: Помяни́, Го́споди, ду́ши раб Твои́х (ду́шу раба́ Твоего́, рабы́ Твоея́).

Ру́це Твои́ сотвори́сте мя

Припев: Помяни́, Го́споди, ду́ши раб Твои́х (ду́шу раба́ Твоего́, рабы́ Твоея́).

и созда́сте мя: вразуми́ мя, и научу́ся за́поведем Твои́м. Боя́щиися Тебе́ у́зрят мя и возвеселя́тся, я́ко на словеса́ Твоя́ упова́х. Разуме́х Го́споди, я́ко пра́вда судьбы́ Твоя́, и вои́стинну смири́л мя еси́. Бу́ди же ми́лость Твоя́, да уте́шит мя по словеси́ Твоему́ рабу́ Твоему́. Да прии́дут мне щедро́ты Твоя́, и жив бу́ду, я́ко зако́н Твой поуче́ние мое́ есть. Да постыдя́тся го́рдии, я́ко непра́ведно беззако́нноваша на мя, аз же поглумлю́ся в за́поведех Твои́х. Да обратя́т мя боя́щиися Тебе́, и ве́дящии свиде́ния Твоя́. Бу́ди се́рдце мое́ непоро́чно во оправда́ниих Твои́х, я́ко да не постыжу́ся. Исчеза́ет во спасе́ние Твое́ душа́ моя́, на словеса́ Твоя́ упова́х. Исчезо́ша о́чи мои́ в сло́во Твое́, глаго́люще: когда́ уте́шиши мя; Зане́ бых я́ко мех на сла́не: оправда́ний Твои́х не забы́х. Коли́ко есть дней раба́ Твоего́; когда́ сотвори́ши ми от гоня́щих мя суд; Пове́даша мне законопресту́пницы глумле́ния, но не я́ко зако́н Твой, Го́споди. Вся за́поведи Твоя́ и́стина: непра́ведно погна́ша мя, помози́ ми. Вма́ле не сконча́ша мене́ на земли́: аз же не оста́вих за́поведей Твои́х.

По ми́лости Твое́й живи́ мя,

Припев: Помяни́, Го́споди, ду́ши раб Твои́х (ду́шу раба́ Твоего́, рабы́ Твоея́).

и сохраню́ свиде́ния уст Твои́х. Во век, Го́споди, сло́во Твое́ пребыва́ет на Небеси́. В род и род и́стина Твоя́. Основа́л еси́ землю, и пребыва́ет. Учине́нием Твои́м пребыва́ет день, я́ко вся́ческая рабо́тна Тебе́.

Затем поем или читаем следующие стихи с припевом трижды:

Я́ко а́ще бы не зако́н Твое́ поуче́ние мое́ был, тогда́ у́бо поги́бл бых во смире́нии мое́м.Во век не забу́ду оправда́ний Твои́х, я́ко в них оживи́л мя еси́.

Припев: Помяни́, Го́споди, ду́ши раб Твои́х (ду́шу раба́ Твоего́, рабы́ Твоея́).

Господи, помилуй (40 раз).

Помяни́, Го́споди Бо́же наш, в ве́ре и наде́жди живота́ ве́чнаго усо́пшаго раба́ Твоего́ (усо́пшую рабу́ Твою́, усо́пших раб Твои́х) (имена их), и я́ко благ и человеколю́бец, отпуща́яй грехи́, и потребля́яй непра́вды, осла́би, оста́ви, и прости́ вся во́льная его́ (ея́) согреше́ния и нево́льная, возставля́я его́ (ю) во свято́е второ́е прише́ствие Твое́ в прича́стие ве́чных Твои́х благ, и́хже ра́ди в Тя еди́наго ве́рова, и́стиннаго Бо́га и человеколю́бца; я́ко Ты еси́ воскресе́ние и живо́т, и поко́й рабу́ Твоему́ (рабе́ Твоей, рабо́м Твои́м) (имена их), Христе́ Бо́же наш, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, со безнача́льным Твои́м Отце́м, и с Пресвяты́м Ду́хом, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в, ами́нь.

К прочтению:  Полный текст молитвы святым Петру и Февронии, как правильно просить

Твой есмь аз, спаси́ мя:

Припев: Упоко́й, Го́споди, ду́ши раб Твои́х (ду́шу раба́ Твоего́, рабы́ Твоея́).

я́ко оправда́ний Твои́х взыска́х.

Припев: Упоко́й, Го́споди, ду́ши раб Твои́х (ду́шу раба́ Твоего́, рабы́ Твоея́).

Мене́ жда́ша гре́шницы погуби́ти мя, свиде́ния Твоя́ разуме́х. Вся́кия кончи́ны ви́дех коне́ц, широка́ за́поведь Твоя́ зело́. Коль возлюби́х зако́н Твой, Го́споди, весь день поуче́ние мое́ есть. Па́че враг мои́х умудри́л мя еси́ за́поведию Твое́ю, я́ко в век моя́ есть. Па́че всех уча́щих мя разуме́х, я́ко свиде́ния Твоя́ поуче́ние мое́ есть. Па́че ста́рец разуме́х, я́ко за́поведи Твоя́ взыска́х. От вся́каго пути́ лука́ва возбрани́х нога́м мои́м, я́ко да сохраню́ словеса́ Твоя́. От суде́б Твои́х не уклони́хся, я́ко Ты законоположи́л ми еси́. Коль сладка́ горта́ни моему́ словеса́ Твоя́, па́че ме́да усто́м мои́м. От за́поведей Твои́х разуме́х, сего́ ра́ди возненави́дех всяк путь непра́вды. Свети́льник нога́ма мои́ма зако́н Твой, и свет стезя́м мои́м. Кля́хся и поста́вих сохрани́ти судьбы́ пра́вды Твоея́.Смири́хся до зела́,

Го́споди, живи́ мя по словеси́ Твоему́.

Припев: Упоко́й, Го́споди, ду́ши раб Твои́х (ду́шу раба́ Твоего́, рабы́ Твоея́).

Во́льная уст мои́х благоволи́ же, Го́споди, и судьба́м Твои́м научи́ мя. Душа́ моя́ в руку́ Твое́ю вы́ну, и зако́на Твоего́ не забы́х. Положи́ша гре́шницы сеть мне, и от за́поведей Твои́х не заблуди́х. Насле́довах свиде́ния Твоя́ во век, я́ко ра́дование се́рдца моего́ суть.Приклони́х се́рдце мое́ сотвори́ти оправда́ния Твоя́ в век за воздая́ние.Законопресту́пныя возненави́дех, зако́н же Твой возлюби́х. Помо́щник мой и Засту́пник мой еси́ Ты, на словеса́ Твоя́ упова́х.

Припев: Упоко́й, Го́споди, ду́ши раб Твои́х (ду́шу раба́ Твоего́, рабы́ Твоея́).

Уклони́теся от мене́ лука́внующии, и испыта́ю за́поведи Бо́га моего́. Заступи́ мя по словеси́ Твоему́, и жив бу́ду, и не посрами́ мене́ от ча́яния моего́. Помози́ ми, и спасу́ся, и поучу́ся во оправда́ниих Твои́х вы́ну. Уничижи́л еси́ вся отступа́ющия от оправда́ний Твои́х, я́ко непра́ведно помышле́ние их. Преступа́ющия непщева́х вся гре́шныя земли́, сего́ ра́ди возлюби́х свиде́ния Твоя́. Пригвозди́ стра́ху Твоему́ пло́ти моя́, от суде́б бо Твои́х убоя́хся. Сотвори́х суд и пра́вду, не преда́ждь мене́ оби́дящим мя.

Припев: Упоко́й, Го́споди, ду́ши раб Твои́х (ду́шу раба́ Твоего́, рабы́ Твоея́).

Восприими́ раба́ Твоего́ во бла́го, да не оклевета́ют мене́ го́рдии. О́чи мои́ исчезо́сте во спасе́ние Твое́, и в сло́во пра́вды Твоея́. Сотвори́ с рабо́м Твои́м по ми́лости Твое́й, и оправда́нием Твои́м научи́ мя. Раб Твой есмь аз: вразуми́ мя, и уве́м свиде́ния Твоя́.Время сотвори́ти Го́сподеви: разори́ша зако́н Твой. Сего́ ра́ди возлюби́х за́поведи Твоя́ па́че зла́та и топа́зия. Сего́ ра́ди ко всем за́поведем Твои́м направля́хся, всяк путь непра́вды возненави́дех. Ди́вна свиде́ния Твоя́, сего́ ра́ди испыта́ я́ душа́ моя́. Явле́ние слове́с Твои́х просвеща́ет и вразумля́ет младе́нцы. Уста́ моя́ отверзо́х, и привлеко́х дух, я́ко за́поведей Твои́х жела́х.

Припев: Упоко́й, Го́споди, ду́ши раб Твои́х (ду́шу раба́ Твоего́, рабы́ Твоея́).

При́зри на мя и поми́луй мя,

Припев: Упоко́й, Го́споди, ду́ши раб Твои́х (ду́шу раба́ Твоего́, рабы́ Твоея́).

по суду́ лю́бящих и́мя Твое́.

Припев: Упоко́й, Го́споди, ду́ши раб Твои́х (ду́шу раба́ Твоего́, рабы́ Твоея́).

Стопы моя́ напра́ви по словеси́ Твоему́, и да не облада́ет мно́ю вся́кое беззако́ние.Изба́ви мя от клеветы́ челове́ческия, и сохраню́ за́поведи Твоя́. Лице́ Твое́ просвети́ на раба́ Твоего́, и научи́ мя оправда́нием Твои́м. Исхо́дища водна́я изведо́сте о́чи мои́, поне́же не сохрани́х зако́на Твоего́. Пра́веден еси́, Го́споди, и пра́ви суди́ Твои́.Запове́дал еси́ пра́вду свиде́ния Твоя́ и и́стину зело́. Иста́яла мя есть ре́вность Твоя́, я́ко забы́ша словеса́ Твоя́ врази́ мои́. Разжже́но сло́во Твое́ зело́, и раб Твой возлюби́ е́.Юне́йший аз есмь и уничиже́н, оправда́ний Твои́х не забы́х.

Пра́вда Твоя́ пра́вда во век,

Припев: Упоко́й, Го́споди, ду́ши раб Твои́х (ду́шу раба́ Твоего́, рабы́ Твоея́).

и зако́н Твой и́стина. Ско́рби и ну́жды обрето́ша мя, за́поведи Твоя́ поуче́ние мое́.Пра́вда свиде́ния Твоя́ в век, вразуми́ мя, и жив бу́ду. Воззва́х всем се́рдцем мои́м, услы́ши мя, Го́споди, оправда́ния Твоя́ взыщу́. Воззва́х Ти, спаси́ мя, и сохраню́ свиде́ния Твоя́. Предвари́х в безго́дии и воззва́х, на словеса́ Твоя́ упова́х. Предвари́сте о́чи мои́ ко у́тру, поучи́тися словесе́м Твои́м. Глас мой услы́ши, Го́споди, по ми́лости Твое́й: по судьбе́ Твое́й живи́ мя. Прибли́жишася гоня́щии мя беззако́нием, от зако́на же Твоего́ удали́шася. Близ еси́ Ты, Го́споди, и вси путие́ Твои́ и́стина. Испе́рва позна́х от свиде́ний Твои́х, я́ко в век основа́л я́ еси́. Виждь смире́ние мое́ и изми́ мя, я́ко зако́на Твоего́ не забы́х.

Припев: Упоко́й, Го́споди, ду́ши раб Твои́х (ду́шу раба́ Твоего́, рабы́ Твоея́).

Суди́ суд мой и изба́ви мя, словесе́ ра́ди Твоего́ живи́ мя. Дале́че от гре́шник спасе́ние, я́ко оправда́ний Твои́х не взыска́ша. Щедро́ты Твоя́ мно́ги, Го́споди, по судьбе́ Твое́й живи́ мя. Мно́зи изгоня́щии мя и стужа́ющии ми, от свиде́ний Твои́х не уклони́хся.Ви́дех неразумева́ющия и иста́ях, я́ко слове́с Твои́х не сохрани́ша. Виждь, я́ко за́поведи Твоя́ возлюби́х, Го́споди, по ми́лости Твое́й живи́ мя. Нача́ло слове́с Твои́х и́стина, и во век вся судьбы́ пра́вды Твоея́. Князи погна́ша мя туне, и от слове́с Твои́х убоя́ся се́рдце мое́. Возрадуюся аз о словесе́х Твои́х, я́ко обретаяй корысть многу. Непра́вду возненави́дех и омерзих, зако́н же Твой возлюби́х.

Припев: Упоко́й, Го́споди, ду́ши раб Твои́х (ду́шу раба́ Твоего́, рабы́ Твоея́).

Седмерицею днем хвалих Тя о судьба́х пра́вды Твоея́. Мир мног лю́бящим зако́н Твой, и несть им собла́зна. Ча́ях спасе́ния Твоего́, Го́споди, и за́поведи Твоя́ возлюби́х.Сохрани́ душа́ моя́ свиде́ния Твоя́ и возлюби я зело́. Сохрани́х за́поведи Твоя́ и свиде́ния Твоя́, я́ко вси путие́ мои́ пред Тобо́ю, Го́споди. Да прибли́жится моле́ние мое́ пред Тя, Го́споди, по словеси́ Твоему́ вразуми́ мя. Да вни́дет проше́ние мое́ пред Тя, Го́споди, по словеси́ Твоему́ изба́ви мя.

Припев: Упоко́й, Го́споди, ду́ши раб Твои́х (ду́шу раба́ Твоего́, рабы́ Твоея́).

Отры́гнут устне́ мои́ пе́ние, егда́ научиши́ мя оправда́нием Твои́м. Провеща́ет язы́к мой словеса́ Твоя́, я́ко вся за́поведи Твоя́ пра́вда. Да бу́дет рука́ Твоя́ е́же спасти́ мя, я́ко за́поведи Твоя́ изво́лих. Возжела́х спасе́ние Твое́, Го́споди, и зако́н Твой поуче́ние мое́ есть.

Затем поем или читаем следующие стихи с припевом трижды:

Жива́ бу́дет душа́ моя́ и восхва́лит Тя, и судьбы́ Твоя́ помо́гут мне

Заблуди́х, я́ко овча́ поги́бшее: взыщи́ раба́ Твоего́, я́ко за́поведей Твои́х не забы́х.

Припев: Упоко́й, Го́споди, ду́ши раб Твои́х (ду́шу раба́ Твоего́, рабы́ Твоея́).

Тропари, глас 5-й

Припев: Благослове́н еси́, Го́споди, научи́ мя оправда́нием Твои́м.

Святы́х лик обре́те исто́чник жи́зни, и дверь ра́йскую, да обря́щу и аз путь покая́нием. Поги́бшее овча́ аз е́смь, воззови́ мя, Спа́се, и спаси́ мя.

Благослове́н еси́, Го́споди, научи́ мя оправда́нием Твои́м.

А́гнца Бо́жия пропове́давше, и закла́ни бы́вше я́коже а́гнцы, и к жи́зни нестаре́емей, святи́и, и присносу́щней преста́вльшеся, Того́ приле́жно, му́ченицы, моли́те долго́в разреше́ние нам дарова́ти.

Благослове́н еси́, Го́споди, научи́ мя оправда́нием Твои́м.

В путь у́зкий хо́ждшии приско́рбный, вси в житии́ крест я́ко яре́м взе́мшии, и Мне последова́вшия ве́рою, прииди́те наслади́теся, и́хже угото́вах вам по́честей, и венце́в небе́сных.

Благослове́н еси́, Го́споди, научи́ мя оправда́нием Твои́м.

О́браз е́смь неизрече́нныя Твоея́ сла́вы, а́ще и я́звы ношу́ прегреше́ний; уще́дри Твое́ созда́ние, Влады́ко, и очи́сти Твои́м благоутро́бием, и вожделе́нное оте́чество пода́ждь ми, рая́ па́ки жи́теля мя сотворя́я.

Благослове́н еси́, Го́споди, научи́ мя оправда́нием Твои́м.

Дре́вле у́бо от не су́щих созда́вый мя, и о́бразом Твои́м Боже́ственным почты́й, преступле́нием же за́поведи па́ки мя возврати́вый в зе́млю, от нея́же взят бых, на е́же по подо́бию возведи́, дре́внею добро́тою возобрази́тися.

Благослове́н еси́, Го́споди, научи́ мя оправда́нием Твои́м.

Упоко́й, Бо́же, раба́ Твоего́ (рабу́ Твою́, рабы́ Твоя́) и учини́ его́ (ю, я́) в раи́, иде́же ли́цы святы́х, Го́споди, и пра́ведницы сия́ют я́ко свети́ла; усо́пшаго раба́ Твоего́ (усо́пшую рабу́ Твою́, усо́пшия́ рабы́ Твоя́) упоко́й, презира́я его́ (ея́, их) вся согреше́ния.

Слава: Трисия́тельное Еди́наго Боже́ства благоче́стно пое́м, вопию́ще: Свят еси́, О́тче безнача́льный, собезнача́льный Сы́не, и Боже́ственный Ду́ше, просвети́ нас ве́рою Тебе́ служа́щих, и ве́чнаго огня́ исхити́.

И ныне: Богородичен:

Ра́дуйся, Чи́стая, Бо́га пло́тию ро́ждшая во спасе́ние всех, Е́юже род челове́ческий обре́те спасе́ние, Тобо́ю да обря́щем рай, Богоро́дице чи́стая благослове́нная.

Аллилу́ия, аллилу́ия, аллилу́ия, сла́ва Тебе́, Бо́же. (Трижды)

Го́споди, поми́луй (40 раз).

Помяни́, Го́споди Бо́же наш, в ве́ре и наде́жди живота́ ве́чнаго усо́пшаго раба́ Твоего́ (усо́пшую рабу́ Твою́, усо́пших раб Твои́х) (имена их), и я́ко благ и человеколю́бец, отпуща́яй грехи́ и потребля́яй непра́вды, осла́би, оста́ви и прости́ вся во́льная его (ея, их) согреше́ния и нево́льная, возставля́я его́ (ю, их) во свято́е второ́е прише́ствие Твое́ в прича́стие ве́чных Твои́х благ, и́хже ра́ди в Тя Еди́наго ве́рова, и́стиннаго Бо́га и Человеколю́бца, я́ко Ты еси́ воскресе́ние и живо́т, и поко́й рабу́ Твоему́ (рабе́ Твое́й, рабо́м Твои́м) (имена их), Христе́ Бо́же наш, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, со безнача́льным Твои́м Отце́м, и с Пресвяты́м Ду́хом, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в, ами́нь.

Седален, глас 5-й

Поко́й, Спа́се наш, с пра́ведными раба́ Твоего́ (рабу́ Твою́, рабы́ Твоя́), и сего́ (сию́, сия́) всели́ во дво́ры Твоя́, я́коже есть пи́сано, презира́я, я́ко благ, прегреше́ния его́ (ее́, их), во́льная и нево́льная, и вся я́же в ве́дении, и не в ве́дении, Человеколю́бче.

Слава, и ныне: Богородичен:

От Де́вы возсия́вый ми́ру, Христе́ Бо́же, сы́ны све́та То́ю показа́вый, поми́луй нас.

Псалом 50

Поми́луй мя, Бо́же, по вели́цей ми́лости Твое́й, и по мно́жеству щедро́т Твои́х очи́сти беззако́ние мое́. Наипа́че омы́й мя от беззако́ния мое́го, и от греха́ мое́го очи́сти мя. Я́ко беззако́ние мое́ аз зна́ю, и грех мой предо мно́ю есть вы́ну. Тебе́ еди́ному согреши́х и лука́вое пред Тобо́ю сотвори́х, я́ко да оправди́шися во словесе́х Твои́х и победи́ши, внегда́ суди́ти Ти. Се бо, в беззако́ниих зача́т есмь, и во гресе́х роди́ мя ма́ти моя́. Се бо, и́стину возлюби́л еси́, безве́стная и та́йная прему́дрости Твоея́ яви́л ми еси́. Окропи́ши мя иссо́пом, и очи́щуся, омы́еши мя, и па́че сне́га убелю́ся. Слу́ху мое́му да́си ра́дость и весе́лие, возра́дуются ко́сти смире́нныя. Отврати́ лице́ Твое́ от грех мои́х, и вся беззако́ния моя́ очи́сти. Се́рдце чи́сто сози́жди во мне, Бо́же, и дух прав обнови́ во утро́бе мое́й. Не отве́ржи мене́ от лица́ Твоего́, и Ду́ха Твоего́ Свята́го не отыми́ от мене́. Возда́ждь ми ра́дость спасе́ния Твоего́ и Ду́хом влады́чним утверди́ мя. Научу́ беззако́нныя путе́м Твои́м, и нечести́вии к Тебе́ обратя́тся. Изба́ви мя от крове́й, Бо́же, Бо́же спасе́ния мое́го, возра́дуется язы́к мой пра́вде Твое́й. Го́споди, устне́ мои́ отве́рзеши, и уста́ моя́ возвестя́т хвалу́ Твою́. Я́ко а́ще бы восхоте́л еси́ же́ртвы, дал бых у́бо, всесожже́ния не благоволи́ши. Же́ртва Бо́гу дух сокруше́н, се́рдце сокруше́нно и смире́нно Бог не уничижи́т. Ублажи́, Го́споди, благоволе́нием Твои́м Сио́на, и да сози́ждутся сте́ны Иерусали́мския. Тогда́ благоволи́ши же́ртву пра́вды, возноше́ние и всесожега́емая, тогда́ возложа́т на олта́рь Твой тельцы́.

Затем читаем канон о усопшем (усопшей).

Канон, глас 6.

Песнь 1.

Ирмос: Я́ко по су́ху пешеше́ствовав Изра́иль, / по бе́здне стопа́ми, / гони́теля фарао́на / ви́дя потопля́ема, / Бо́гу побе́дную песнь / пои́м, вопия́ше.

Запевы:

Поко́й, Го́споди, / ду́ши усо́пших раб Твои́х.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну, / и Свято́му Ду́ху.

И ны́не и при́сно, / и во ве́ки веко́в, ами́нь.

Песнь 3.

Ирмос: Несть свят, / я́коже Ты, Го́споди Бо́же мой, / вознесы́й рог ве́рных Твои́х, Бла́же, / и утверди́вый нас на ка́мени / испове́дания Твоего́.

Запевы:

Поко́й, Го́споди, / ду́ши усо́пших раб Твои́х.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну, / и Свято́му Ду́ху.

И ны́не и при́сно, / и во ве́ки веко́в, ами́нь.

Молитва

Помяни́, Го́споди Бо́же наш, в ве́ре и наде́жди живота́ ве́чнаго усо́пшаго раба́ Твоего́ (усо́пшую рабу́ Твою́, усо́пших раб Твои́х) (имена их), и я́ко благ и человеколю́бец, отпуща́яй грехи́, и потребля́яй непра́вды, осла́би, оста́ви, и прости́ вся во́льная его́ (ея́) согреше́ния и нево́льная, возставля́я его́ (ю) во свято́е второ́е прише́ствие Твое́ в прича́стие ве́чных Твои́х благ, и́хже ра́ди в Тя еди́наго ве́рова, и́стиннаго Бо́га и человеколю́бца; я́ко Ты еси́ воскресе́ние и живо́т, и поко́й рабу́ Твоему́ (рабе́ Твоей, рабо́м Твои́м) (имена их), Христе́ Бо́же наш, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, со безнача́льным Твои́м Отце́м, и с Пресвяты́м Ду́хом, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в, ами́нь.

Седален, глас 6:

Вои́стинну суета́ вся́ческая, / житие́ же сень и со́ние, / и́бо всу́е мяте́тся всяк земноро́дный, / я́коже рече́ Писа́ние: / егда́ мiр приобря́щем, / тогда́ во гроб всели́мся, / иде́же вку́пе ца́рие и ни́щии. / Те́мже, Христе́ Бо́же, / преста́вльшияся упоко́й, / я́ко Человеколю́бец.

Слава, и ныне, Богородичен: Всесвята́я Богоро́дице, / во вре́мя живота́ моего́ не оста́ви мене́, / челове́ческому предста́тельству не вве́ри мя, / но Сама́ заступи́ и поми́луй мя.

Песнь 4.

Ирмос: Христо́с моя́ си́ла, / Бог и Госпо́дь, честна́я Це́рковь / боголе́пно пое́т, взыва́ющи / от смы́сла чи́ста, о Го́споде пра́зднующи.

К прочтению:  Календарь христианских праздников в 2021 году, описание и список основных торжеств

Запевы:

Поко́й, Го́споди, / ду́ши усо́пших раб Твои́х.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну, / и Свято́му Ду́ху.

И ны́не и при́сно, / и во ве́ки веко́в, ами́нь.

Песнь 5.

Ирмос: Бо́жиим / све́том Твои́м, Бла́же, / у́тренюющих Ти ду́ши / любо́вию озари́, молю́ся, / Тя ве́дети, Сло́ве Бо́жий, / и́стиннаго Бо́га, / от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.

Запевы:

Поко́й, Го́споди, / ду́ши усо́пших раб Твои́х.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну, / и Свято́му Ду́ху.

И ны́не и при́сно, / и во ве́ки веко́в, ами́нь.

Песнь 6.

Ирмос: Жите́йское мо́ре, / воздвиза́емое зря напа́стей бу́рею, / к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти: / возведи́ от тли живо́т мой, / Многоми́лостиве.

Запевы:

Поко́й, Го́споди, / ду́ши усо́пших раб Твои́х.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну, / и Свято́му Ду́ху.

И ны́не и при́сно, / и во ве́ки веко́в, ами́нь.

Молитва

Помяни́, Го́споди Бо́же наш, в ве́ре и наде́жди живота́ ве́чнаго усо́пшаго раба́ Твоего́ (усо́пшую рабу́ Твою́, усо́пших раб Твои́х) (имена их), и я́ко благ и человеколю́бец, отпуща́яй грехи́, и потребля́яй непра́вды, осла́би, оста́ви, и прости́ вся во́льная его́ (ея́) согреше́ния и нево́льная, возставля́я его́ (ю) во свято́е второ́е прише́ствие Твое́ в прича́стие ве́чных Твои́х благ, и́хже ра́ди в Тя еди́наго ве́рова, и́стиннаго Бо́га и человеколю́бца; я́ко Ты еси́ воскресе́ние и живо́т, и поко́й рабу́ Твоему́ (рабе́ Твоей, рабо́м Твои́м) (имена их), Христе́ Бо́же наш, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, со безнача́льным Твои́м Отце́м, и с Пресвяты́м Ду́хом, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в, ами́нь.

Кондак, глас 8:

Со святы́ми упоко́й, / Христе́, ду́ши раб Твои́х, / иде́же несть боле́знь, ни печа́ль, / ни воздыха́ние, / но жизнь безконе́чная.

Икос: Сам еди́н еси́ безсме́ртный, / сотвори́вый и созда́вый челове́ка: / земни́и у́бо от земли́ созда́хомся, / и в зе́млю ту́южде по́йдем, / я́коже повеле́л еси́, созда́вый мя и реки́й ми: / я́ко земля́ еси́, и в зе́млю оты́деши: / а́може вси челове́цы по́йдем, / надгро́бное рыда́ние, творя́ще песнь: / аллилу́ия.

Песнь 7.

Ирмос: Росода́тельну у́бо пещь / соде́ла А́нгел / преподо́бным отроко́м, / халде́и же опаля́ющее / веле́ние Бо́жие, / мучи́теля увеща́ вопи́ти: / благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Запевы:

Поко́й, Го́споди, / ду́ши усо́пших раб Твои́х.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну, / и Свято́му Ду́ху.

И ны́не и при́сно, / и во ве́ки веко́в, ами́нь.

Песнь 8.

Ирмос: Из пла́мене преподо́бным ро́су источи́л еси́ / и пра́веднаго же́ртву водо́ю попали́л еси́: / вся бо твори́ши, Христе́, то́кмо е́же хоте́ти. / Тя превозно́сим во вся ве́ки.

Запевы:

Поко́й, Го́споди, / ду́ши усо́пших раб Твои́х.

Благослови́м Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, / Го́спода.

И ны́не и при́сно, / и во ве́ки веко́в, ами́нь.

Песнь 9.

Ирмос: Бо́га / челове́ком невозмо́жно ви́дети, / на Него́же не сме́ют чи́ни А́нгельстии взира́ти; / Тобо́ю же, Всечи́стая, яви́ся челове́ком / Сло́во Воплоще́нно, / Его́же велича́юще, / с небе́сными во́и Тя ублажа́ем.

Запевы:

Поко́й, Го́споди, / ду́ши усо́пших раб Твои́х.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну, / и Свято́му Ду́ху.

И ны́не и при́сно, / и во ве́ки веко́в, ами́нь.

Ду́си и ду́ши пра́ведных восхва́лят Тя, Го́споди.

Катавасия: Бо́га / челове́ком невозмо́жно ви́дети, / на Него́же не сме́ют чи́ни А́нгельстии взира́ти; / Тобо́ю же, Всечи́стая, яви́ся челове́ком / Сло́во Воплоще́нно, / Его́же велича́юще, / с небе́сными во́и Тя ублажа́ем.

Святы́й Бо́же, Святы́й кре́пкий, Святы́й безсме́ртный, поми́луй нас. (Трижды)

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Пресвята́я Тро́ице, поми́луй нас; Го́споди, очи́сти грехи́ на́ша; Влады́ко, прости́ беззако́ния на́ша; Святы́й, посети́ и исцели́ не́мощи на́ша, и́мене Твоего́ ра́ди.

Го́споди, поми́луй. (Трижды) Слава, и ныне:

О́тче наш, И́же еси́ на небесе́х, да святи́тся и́мя Твое́, да прии́дет ца́рствие Твое́, да бу́дет во́ля Твоя́, я́ко на небеси́ и на земли́. Хлеб наш насу́щный даждь нам днесь; и оста́ви нам до́лги на́ша, я́коже и мы оставля́ем должнико́м на́шим; и не введи́ нас во искуше́ние, но изба́ви нас от лука́ваго.

И абие поют тропари сия. Глас 4:

Со ду́хи пра́ведных сконча́вшихся, / ду́ши раб Твои́х, Спа́се, упоко́й, / сохраня́я их во блаже́нной жи́зни, / я́же у Тебе́, Человеколю́бче.

В поко́ищи Твое́м, Го́споди, / иде́же вси святи́и Твои́ упокоева́ются, / упоко́й и ду́ши раб Твои́х, / я́ко Еди́н еси́ Человеколю́бец.

Слава: Ты еси́ Бог соше́дый во ад, и у́зы окова́нных разреши́вый, / Сам и ду́ши раб Твои́х упоко́й.

И ныне: Еди́на чи́стая и непоро́чная Де́во, Бо́га без се́мене ро́ждшая, / моли́ спасти́ся душа́м их.

Молитва

Помяни́, Го́споди Бо́же наш, в ве́ре и наде́жди живота́ ве́чнаго усо́пшаго раба́ Твоего́ (усо́пшую рабу́ Твою́, усо́пших раб Твои́х) (имена их), и я́ко благ и человеколю́бец, отпуща́яй грехи́, и потребля́яй непра́вды, осла́би, оста́ви, и прости́ вся во́льная его́ (ея́) согреше́ния и нево́льная, возставля́я его́ (ю) во свято́е второ́е прише́ствие Твое́ в прича́стие ве́чных Твои́х благ, и́хже ра́ди в Тя еди́наго ве́рова, и́стиннаго Бо́га и человеколю́бца; я́ко Ты еси́ воскресе́ние и живо́т, и поко́й рабу́ Твоему́ (рабе́ Твоей, рабо́м Твои́м) (имена их), Христе́ Бо́же наш, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, со безнача́льным Твои́м Отце́м, и с Пресвяты́м Ду́хом, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в, ами́нь.

Досто́йно есть я́ко вои́стину блажи́ти Тя Богоро́дицу, Присноблаже́нную и Пренепоро́чную и Ма́терь Бо́га на́шего. Честне́йшую Херуви́м и сла́внейшую без сравне́ния Серафи́м, без истле́ния Бо́га Сло́ва ро́ждшую, су́щую Богоро́дицу Тя велича́ем

Сла́ва, и ны́не: Го́споди, поми́луй, трижды.

Живы́ми и ме́ртвыми облада́яй, Го́споди, Иису́се Христе́, Сы́не Бо́жий, моли́твами Пречи́стыя Твоея́ Ма́тере, святы́х сла́вных и всехва́льных Апо́стол, преподо́бных и богоно́сных оте́ц на́ших и всех святы́х, ду́ши от нас преста́вльшихся рабо́в Свои́х[имярек], в селе́ниих пра́ведных учини́, в не́дрех Авраа́ма упоко́й и с пра́ведными сопричти, и нас поми́луй, я́ко Благ и Человеколю́бец. Ами́нь.

И абие: Во блаже́нном успе́нии ве́чный поко́й пода́ждь, Го́споди, усо́пшим рабо́м Твои́м[имярек], и сотвори́ им ве́чную па́мять.

Поют: Ве́чная па́мять, (трижды.)

По традиции также поют:

Ду́ши их во благи́х водворя́тся и па́мять их в род и род.

Святы́й Бо́же, Святы́й кре́пкий, Святы́й безсме́ртный, поми́луй нас. (Трижды)

Как правильно читать службу мирским чином

Правильное чтение панихиды должно быть, прежде всего, осмысленным. Для правильного совершения панихиды нужно

  • понимать ее значимость для усопшего и для живущих;
  • знать порядок совершения панихиды, ее структуру, содержание;
  • иметь представление об особенностях языка богослужения, правильном чтении чина.

Почему православные молятся о усопших

Евангелисты Матфей, Лука и Марк приводят слова Иисуса Христа обращенные саддукеям, утверждавшим, что жизнь человека с физической смертью кончается: «Бог не есть Бог мертвых, но живых, ибо у Него все живы». (Мф. 22: 33, Лк. 20: 38, Мк. 18:18).

Таким образом, согласно христианским представлениям, по кончине душа:

  • сохраняет личность;
  • способна к молитвенному общению с близкими;
  • сама желает их молитвенной поддержки.

В наше же время смерть чаще всего бывает неожиданной, человек уходит неподготовленным к тому, что ожидает его за порогом жизни. Ему остро требуется духовная поддержка родных и друзей. Любовь близких – единственное, что может иметь значение для человека, перешедшего порог смерти, изменить его участь, привлечь к нему милость Божию. Но молитва нужна не только ушедшим, но и остающимся на земле.

Зачем молитва нужна живым

Интересно, что во времена древней Церкви существовало два вида молитв о усопшем:

  • молитва о нем, о прощении его грехов;
  • молитва самому усопшему.

Церковное сознание не делило людей на святых и несвятых. Любой христианин, перешедший порог смерти, понимался как молитвенник за живущих на земле. Если близкий человек находится с Богом и нет необходимости умолять Творца о его грехах, молитва за человека, по слову св. отцов, возвращается к молящемуся. Она дает возможность усопшему самому помолиться о любящих его людях, помочь им.

Подобные случаи были так часты, что на Руси даже существовало понятие «панихидный святой», или человек, молитвенное общение с которым на панихиде приносит духовное утешение, помощь, поддержку свыше.

Кто может совершать панихиду мирским чином

Мирскую панихиду может совершать любой верующий православный мирянин. Желательно иметь навыки чтения текстов на церковно-славянском языке. Ведь, если мы начнем путаться в незнакомом тексте с массой непонятных слов, такая молитва не будет полезна ни нам, ни ушедшему.

Есть ли препятствия к совершению мирской панихиды

Существует ряд ограничений для поминовения храмового поминовения усопшего. Это могут быть случаи, когда человек:

  • не крещен;
  • не принадлежит к православию (католик, мусульманин, протестант, буддист и др.);
  • крещен, но отрицал Бога, лично высказывал нежелание быть поминаемым церковно;
  • крещен, но совершил самоубийство (исключая подтвержденные медицинскими документами случаи самоубийства «в исступлении ума»).

Канонических ограничений для молитвы близких об ушедшем в мир иной человеке не существует, какими бы ни были его жизнь и кончина.  Согласно церковной традиции, «келия устава не имать». Родные и друзья могут молиться о усопшем так, как считают правильным.

Разумная осторожность при молитве

Необходимо с рассуждением относиться к молитве за людей, смерть которых связана с особыми обстоятельствами. Так, многие духовники советуют с крайней осторожностью молиться за самоубийц, какой бы сильной ни была любовь близких.

Есть подтвержденные случаи, когда человек, взявший на себя самовольный «подвиг» такой молитвы, вскоре сам совершал самоубийство.

Согласно церковному пониманию, самоубийца добровольно отдает себя бесовским силам. С ними же сталкивается и дерзновенно молящийся о нем. Лишь немногие святые, обычно монахи, брали на себя тяжелый подвиг молитвы о самовольно лишивших себя жизни. Например, несколько таких случаев известны из жития прп. Серафима Саровского. Родным самоубийцы оптинский старец Лев советовал короткое моление: «Взыщи, Господи, погибшую душу раба Твоего (имя), и, аще возможно есть, помилуй. Не постави мне во грех моления сего, но да будет воля Твоя святая».

Когда может совершаться мирская панихида

Панихида обязательно должна совершаться на 3, 9, 40 день, на полгода и в годовщину кончины. Хорошо совершать панихиды на день рождения усопшего, именины, у супругов – на годовщины свадьбы, и другие значимые дни. Панихида также может быть совершена в любой другой день, если этого требует любовь к усопшему.

Панихида мирским чином в первые 40 дней

Первые три дня, как указывал свт. Иоанн Шанхайский, душа пребывает на земле, возможно, посещает значимые в земной жизни места. Новопреставленный может тяжело переживать расставание с близкими людьми, уход от привычной жизни. Поэтому молитва близких особенно важна. Св. отцы даже рекомендуют до погребения тела непрерывное, по возможности, чтение Псалтири об усопшем.

Что касается панихиды, то мирским чином ее можно совершать:

  • перед выносом тела из дома;
  • на кладбище;
  • перед поминальной трапезой.

В третий день, согласно учению Церкви, душа впервые возносится на поклонение Господу, получает первое духовное утешение. Как правило, третий день совпадает с преданием тела земле. Следующие два рубежа, важные для души – 9 и 40 дни по кончине. Считается, что с 3 по 9 день душе показывается Рай, с 9 по 40 – глубины ада. Близкие должны проявить всю свою любовь, поддерживая душу молитвой: ведь решается его дальнейшая судьба. По истечении 40 дней совершается так называемый частный суд.

Усопшему определяется место пребывания до последнего, Страшного Суда.

Это решение, однако, не окончательно. Оно может быть изменено как благодаря церковной молитве, так и духовной поддержкой и молением близких. Поэтому нет никаких ограничений на совершение мирской панихиды: чем больше молитвы, тем лучше.

Родительские дни и домашняя панихида

Традиционно днем поминовения усопших в православии считается суббота. Но есть особые субботы, называемые Вселенскими Родительскими. Это:

  • суббота перед началом Масленицы (за 1 неделю до Великого Поста, называется также Мясопустной, так как с началом Масленицы на трапезе запрещается мясо);
  • 2, 3, 4 субботы Великого Поста;
  • Троицкая Суббота (перед праздником Святой Троицы);
  • Дмитриевская Родительская Суббота (перед праздником вмч. Димитрия Солунского).

Конкретные даты Родительских дней подвижны могут зависеть от времени Великого Поста, Пасхи, Троицы. Даты поминовения нужно уточнять по церковному календарю.

Особенный день – вторник после Пасхальной недели, называемый Радоницей. В этот день к ушедшим близким обращаются с пасхальным приветствием: «Христос Воскресе!». Живущие в этом мире и усопшие соединяются в общей радости будущего всеобщего воскресения. В XV в. известен случай, когда Киево-Печерский иеромонах Дионисий на Радоницу обратился к братиям, погребенным в пещерах обители со словами: «Христос Воскресе, святые отцы и братия!». И услышал от гробов дружный ответ: «Воистину Воскресе!»

На Радоницу хорошо съездить на кладбище и совершить там мирскую панихиду особым, пасхальным чином. В другие Родительские дни правильно будет сугубо помолиться о близком дома.

Как подготовиться к совершению панихиды

От мирянина не требуется какой-то особой подготовки к совершению чина. Совершать мирскую панихиду возможно:

  • в церкви;
  • в доме усопшего или у себя дома;
  • на кладбище у могилы близкого.

Если есть желание молитвенно помянуть усопшего в храме, делать это следует вне богослужения. Ведь панихида – отдельная служба, ее не следует смешивать с уставными богослужениями Церкви, которые совершаются в известное время (вечерня, утреня, часы, литургия). Придя в храм, хорошо по возможности оставить милостыню о душе усопшего. Чаще всего это продукты, которые кладут на специальный панихидный столик.

К прочтению:  История и значение акафиста Умягчение злых сердец, как правильно читать

Панихида дома совершается перед иконами. По желанию и возможности зажигают лампады, свечи, но их отсутствие не критично. Если в доме усопшего нет икон, это никоим образом не препятствует молитве. Панихида на кладбище совершается у могилы. Если необходимо навести порядок, прибраться на месте захоронения, сделать это лучше до совершения чина, чтобы провести его с должным благолепием, не отвлекаясь на посторонние дела и мысли.

Что входит в чин панихиды, читаемой мирянином

Панихида мирским чином – богослужение, совершаемое без священника. Но, как и храмовое богослужение, оно имеет свой чин, выработанный веками. Порядок совершения панихиды можно представить так:

  1. Панихида начинается с так называемого «обычного начала». Эти молитвы начинают в любое богослужение. Они – самая древняя часть службы, восходят ко временам апостолов.
  2. Затем, по совершении 3 поклонов, начинают читать 90-й псалом. Он произносится обычно при любой скорби или нападении врагов, считается заклинательным на духов нечистых. Множество верующих свидетельствуют о том, как чтение псалма отгоняет различные напасти. Особенно актуален псалом для усопшего, проходящего, согласно церковному преданию, «мытарства» злых духов, представляющих человеку все его злые дела.
  3. По прочтении псалма следуют тропари о усопшем, а затем – 17 кафизма Псалтири, состоящая из 176 стихов 118 псалма. Стихи сопровождаются пением «Упокой, Господи, душу раба Твоего (рабы Твоея)».
  4. По окончании 118 псалма следует 40-кратное произнесение «Господи, помилуй», а затем читается покаянный псалом 50. Это творение царя и пророка Давида, образец покаяния для каждого христианина. Он читается как бы от лица усопшего, не могущего совершить покаяние.
  5. Завершает панихиду мирским чином канон о усопшем. По его окончании принято петь «Вечную память» и молитву Трисвятого.

Особенности чина панихиды в пасхальные дни

На первой неделе после Пасхи панихида не совершается вовсе. Она заменяется пасхальными песнопениями Воскресения Христова. Видимо, на этом церковном обычае основано устойчивое народное поверье о том, что все скончавшиеся на Светлой Седмице непременно попадают в Рай.

Первая полная панихида в храме служится на Радоницу. Тогда же можно совершить такую панихиду мирским чином на кладбище (или дома). Особенность чина этой панихиды – то, что заупокойные тропари заменяются ирмосами Пасхального канона, радостными песнопениями Воскресения. Так как пасхальное богослужение – больше пение, нежели чтение, то и панихиду на Радоницу по мере возможности лучше петь, а не читать. Однако при отсутствии такой возможности вполне возможно чтение чина.

Как читать молитвы

Начало чинопоследования сопровождается крестным знамением и поясным поклоном. Таким же образом читается так называемое Трисвятое – молитва «Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Безмертный, помилуй нас». Крестное знамение и поклоны сопровождают все молитвы чина. Совершать поклон обязательно, если в тексте панихиды стоит пометка «поклон». В остальном креститься и кланяться следует по мере потребности и желания, специальных требований церковного Устава для мирян по этому поводу нет.

Особенности чтения

Читать молитвы следует по возможности неспешно, вдумчиво, по слову св. отцов, «погружая ум в слова молитвы».  Ведь это не просто обдумывание текста, но соприкосновение с древней 2000-летней традицией, духовным опытом святых, составивших молитвенные песнопения. При чтении молитв лучше всего руководствоваться так называемым принципом «строки». Строка в церковном обиходе означает:

  • однотонность, безэмоциональность чтения; не допускаются понижение или повышение голоса, пафос;
  • ритмичность;
  • распевность.

В случае панихиды это помогает не только глубоко прочувствовать слова молитв, но и успокоиться самому, снизить «градус» собственных горестных переживаний от расставания с близким человеком.

Если панихида совершается мирянином в присутствии родных и друзей, такое чтение окажет благоприятное, успокаивающее влияние на окружающих.

Необходимо также знать, как правильно поминать усопшего:

  • в случае, если человек крещен с другим именем, нежели по паспорту, поминать его следует по имени, данному при Крещении;
  • до 40 дней (включительно) к имени усопшего добавляется слово «новопреставленный» («новопреставленная»).

Кроме того, желательно по возможности учитывать следующие особенности молитв на церковно-славянском языке:

  • в молитвах нет буквы «ё»;
  • ударения отличаются от современного русского языка;
  • если для чтения взят текст, написанный церковно-славянским шрифтом, может встретиться написание слов под титлами (святой, Бог, Господь, Богородица, Христос и другие) – слова эти нужно произносить полностью. Если же нет навыка чтения церковно-славянского шрифта, для совершения панихиды таким текстом лучше не пользоваться во избежание ошибок.

Особенности текста

В тексте панихиды могут встречаться особенности, которые необходимо знать, чтобы читать текст без ошибок. Прежде всего, это общераспространенные в богослужебном тексте сокращения, которые необходимо уметь расшифровать.

Сокращение «Трисвятое по Отче наш» или «Трисвятое Пресвятая Троице Отче наш». Такое сокращение означает, что произносятся следующие молитвы.

Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Безсмертный, помилуй нас. (Трижды)

Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу, и ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Пресвятая Троице, помилуй нас; Господи, очисти грехи наша; Владыко, прости беззакония наша; Святый, посети и исцели немощи наша, имене Твоего ради.

Господи, помилуй. (Трижды)

Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу, и ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Отче наш, Иже еси на Небесех, да святится имя Твое, да приидет Царствие Твое; да будет воля Твоя, яко на небеси и на земли. Хлеб наш насущный даждь нам днесь; и остави нам долги наша, якоже и мы оставляем должником нашим; и не введи нас во искушение, но избави нас от лукаваго.

Сокращение «Слава и ныне» предполагает, что произносится: «Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне, и присно и во веки веков, аминь».

Пение во время совершения чина

Чин панихиды с древних времен ориентирован на то, чтобы его петь, а не читать. Мелодический рисунок песнопений панихиды определяется церковным уставом. Обычно псалмы, молитвы, тропари поются на 2, 4, 5, 6, 8 гласы. Каждый из гласов призван выражать эмоцию, наиболее подходящую случаю.

2 глас – утешительный, такое пение отгоняет печаль. На 2 глас по возможности можно петь 118 псалом.

4 глас выражает стремление к будущей жизни с Богом.

5 глас – покаянный, но эта же мелодия успокаивает волнение души.

6 глас дает выход скорби о усопшем. Песнопения 6 гласа – грустные, но без чрезмерной скорби.

8 глас – мелодия, выражающая надежду на блаженство души.

Немногие могут пропеть всю панихиду, но чин панихиды, совершаемой мирянином, содержит некоторые молитвы, которые петь желательно. Это:

  • 118 псалом (по возможности);
  • песнопение «Со святыми упокой»;
  • заупокойные тропари;
  • песнопение «Вечная память» в конце службы;
  • песнопение «Святый Боже», также завершающее панихиду.

Но, если петь нет возможности или умения, указанные молитвословия вполне можно прочитать.

Распространенные ошибки

Достаточно часто люди, мало знакомые с православной традицией, совершают ошибки, связанные с незнанием требований церковного Устава. К тому же многие смешивают языческую и христианскую традиции поминовения усопших, что также приводит к ошибочным действиям.

Панихида и отпевание

Одной из самых распространенных ошибок является смешивание панихиды и отпевания усопшего. Между тем, это совершенно разные чины. Основные их различия:

  • отпевание совершается однократно (как правило, в день погребения), панихида может совершаться неограниченное число раз;
  • отпевание совершается исключительно священником, который не только молится о усопшем, но также дает молитву на разрешение его грехов от лица Церкви. Панихиду может совершить как иерей, так и мирянин (особым чином).

Существует представление о том, что нельзя совершать панихиду до отпевания. Современные священники указывают, что это неверно: панихиду можно и нужно как заказывать в храмах, так и совершать дома, лично, в любое время начиная с момента кончины.

Неправильный настрой при совершении панихиды

Многие воспринимают панихиду как магический обряд, который «очищает энергетику», «отпускает душу» и тому подобное. Все эти воззрения не имеют никакого отношения к христианству, восходят к языческим временам. Совершение панихиды с таким настроением не помогает, а вредит отшедшей душе.

Кроме того, к числу неправильных (и даже недопустимых) внутренних состояний во время чтения панихиды относятся:

  • посторонние помыслы;
  • неверие в силу молитвы, помощь Божию;
  • чрезмерная скорбь, отчаяние;
  • ропот на Бога или на усопшего по поводу случившегося.

Необходимо помнить, что молитва о близком человеке – серьезная духовная работа. Теплохладная, невнимательная молитва не будет принята. Особенно трагична такая ситуация для усопшего в первые 40 дней, когда решается его посмертная участь.

Впрочем, существует другая позиция. Есть рассказ об иноке, который пожаловался своему духовнику на то, что не понимает читаемых псалмов и молитв. На это старец ответил: «Ты не понимаешь, но бесы понимают и отбегают!» Нужно учитывать, что тексты молитв созданы святыми угодниками Божиими. Чтение их – приобщение к духовному опыту святых. Оно, возможно, может восполнить недостаток собственной веры, возможно, даже помочь самому читающему осознать истины религии.

По слову прп. Паисия Святогорца, лучшая панихида – исправление собственной жизни, с тем, чтобы будущая встреча с дорогим человеком в другом мире была радостной, а не скорбной.

Суеверия и панихида

Магическое отношение к молитвам об усопшем породило десятки суеверий, связанных с панихидой. Все они имеют языческие корни и никак не связаны с христианской религией.

Завешивание зеркал в доме

При совершении панихиды до погребения часто завешивают в квартире зеркала, чтобы усопший не отразился в них и не «остался». Согласно христианскому учению, душа человека никоим образом не остается на земле, но берется руками Ангелов на небо. Зеркала же не имеют здесь никакого значения. Но есть также благочестивое объяснение завешивания зеркал: согласно ему, это делается, чтобы не отвлекать близких от молитвы.

Погасшие свечи как предзнаменование

Многие пугаются, если во время панихиды гаснут свечи, считая это дурной приметой, говорящей о еще одной смерти в ближайшее время. Подтвердить такое мнение всегда готовы различные гадалки, ведуньи, не имеющие отношения к христианству. Опытные священники обычно отвечают, что потухание свечей на панихиде просто говорит об их низком качестве, либо сквозняке в помещении.

Известно, однако, явное чудо XIV в., когда во время совершения панихиды по свт. Петру, митрополиту Московскому, свеча не потухла, а сама собой загорелась. Это действительно свидетельствовало о святости митр. Петра. Свечу взял с собой совершавший панихиду митрополит Алексий, уезжая к монгольскому хану. Совершив молебен со свечой, он исцелил от слепоты жену правителя, Тайдулу.

Неправильное отношение к поминальной трапезе

До сих пор сохраняется языческое отношение к поминкам как поминальной тризне. По христианской традиции поминальная трапеза – не тризна, а милостыня о усопшем, подаваемая от его лица во искупление его прегрешений. Существует множество свидетельств о пользе милостыни для душ, покинувших этот мир.

Поэтому не имеет никакого смысла устраивать трапезу на могиле, если рядом нет нищих, нуждающихся в пропитании, или просто прохожих, готовых принять милостыню, помолиться о человеке.

Неправильное отношение к милостыне в храме

Особый случай милостыни на помин души – принесение продуктов на панихиду в храм. Они обычно оставляются на панихидном столике. Такая милостыня имеет некоторые особенности: так, в храм Божий категорически запрещено приносить мясные продукты. Если есть желание раздать о усопшем такую милостыню, делать это следует вне храма.

Кроме того, вряд ли разумно приносить в церковь скоромные продукты (яйца, молочное) во время поста. Ведь поданная милостыня предназначается церковным служителям, которые обычно строго соблюдают пост. Языческое отношение к милостыне на панихиду проявляется еще и в том, что иногда несут просроченные, испорченные продукты. Формально соблюдая обычай, такие люди приносят огорчение и церковнослужителям, и своим близким в другом мире. Конечно, милостыня, поданная по принципу «на тебе, Боже, что нам негоже», таковой не является.

Спиртное и панихида

Церковь негативно относится к спиртному и алкогольным возлияниям, которые очень часто сопровождают поминки после похорон, совершение панихиды в другие дни, посещение кладбищ.

Употребление спиртного на поминках восходит к язычеству. Согласно магическим воззрениям, спирт аналогичен воде в другом мире, где действуют законы, отличные от земных. Для язычника оставить водку на кладбище – проявление заботы о своем близком на том свете, ведь ему как бы подносят стакан воды. Христианство же категорически отрицает какие бы то ни было телесные потребности душ, находящихся за гранью жизни, равно как разного рода попытки магически изменить участь души человека. Ведь магия связана с общением с бесовскими силами, что неприемлемо для христианина и очень тяжело для души усопшего.

Еще одной причиной негативного отношения к спиртному является влияние его на живых сродников и близких усопшего: на «алкогольных» поминках неизбежны неуместные выходки, пение мирских песен, не имеющих отношения к происходящему, пьяные драки. Особенно неприглядно они выглядят на кладбищах на родительские дни.

Некоторые современные священники, идя на уступки давно сложившейся традиции, все же допускают употребление спиртного на поминках, но рекомендуют его в небольшом количестве. Конечно, спиртное категорически нельзя приносить на панихиду в храм. Впрочем, есть одно исключение: можно пожертвовать кагор, виноградное вино, на котором совершается таинство Евхаристии.

Оцените статью
Православный религиозный информационный сайт на все случаи жизни