Житие святого великомученика Артемия, где находятся мощи и в чем помогает икона

В календаре православной церкви на 2 ноября приходится памятный день святого Артемия Антиохийского, великомученика, и праведника Артемия Веркольского, русского отрока. Первый — воин, погибший в битве за истинную веру. Второй — орудие Божьего Промысла, передающее благодать Господа простым христианам. Мощи обоих святых были нетленными и чудотворными.

Краткое жизнеописание

Жития великомученика и праведного отрока разделяют 12 веков. Но объединила их одна церковь, в переносном и буквальном смысле.

Артемий Антиохийский

Житие, подвиг и мучения Артемия из Антиохии известны из писания Иоанна Родосского, Минологии Василия Второго. Он считается небесным тезоименным помощником мужчин с кратким именем Артем.

Выходец из рода римских сенатаров состоял на военной службе при императоре Константине, был советником его сына Констанция. Он обратился в христианство после знамения, уведенного во время битвы у Мильвийского моста с войсками императора Максенция. Артемий увидел в небе крест. При императоре Констанции Артемий Антиохийский занимался перенесением мощей апостола Андрея Первозванного из города Патры в Константинополь. Военачальник боролся с идолопоклонничеством в Египте.

На смену почившему Констанцию пришел язычник Юлиан Отступник. Он приказал Артемию собрать египетское войско и прибыть в Антиохию, чтобы подготовиться к вторжению в Персию.

Новый император истязал и убивал христиан. Артемий наблюдал за пытками, обвинил Юлиана в невежестве и предрек ему скорую гибель. Император посадил неугодного подчиненного в тюрьму за соучастие в убийстве своего брата. Арестанта пытали, держали без воды и питья. Но раненному Артемию явился Иисус Христос, исцелил его и питал благодатью Святого Духа.

Когда небесный огонь разрушил храм Аполлона, главный в Антиохии, Юлиан обрушил свой гнев на христиан, а заключенного Артемия жестоко казнил — приказал раздавить валуном и отрубить голову. Сам же император вскоре погиб во время боя с персами, как и предсказывал христианский мученик. Тело Артемия перевезли в константинопольскую Оксию, в храм Иоанна Предтечи. Там раскрылась его чудотворная сила и обнаружилась нетленность.

Артемий Веркольский

Святой отрок Артемий родился в 1532 году в селе Веркола на территории современной Архангельской области. Родители, набожные крестьяне, воспитывали в благочестии его и сестру Параскеву. Она прославилась чудесами, как Параскева Пириминская. Артемий прожил 12 лет, когда однажды во время работы в поле началась гроза, и его поразила молния. Односельчане увидели в его гибели кару Божию за скрытые грехи. Тело отрока не похоронили, а отнесли в лес. Он почил в 1545 году.

Через 30 лет местный диакон заметил в лесу свет. В поиске источника сияния он обнаружил нетленные останки отрока Артемия. Их поместили в Никольской церкви, и в Верколе начались чудеса:

  • во время мора исцелился маленький сын крестьянина. Отец приложил ребенка к гробу с мощами и обернул в бересту, в которой тело лежало в лесу. Мальчик выздоровел. После молебна святому мор прекратился, а жители деревни стали праздновать память праведного отрока;
  • исцелился крестьянин с повернутой назад головой. В честь чуда к церкви пристроили придел, освятили во имя тезоименного мученика Артемия Антиохийского и положили там в новым гробу мощи отрока. На досках от старого гроба написали иконы, которые считали чудотворными;
  • одна из икон исцеляла жителей Великого Устюга. Даже стружки от гробовых досок, прикрепленные к нательному кресту, обладали чудотворной силой;
  • мощи избавили двух крестьян от паралича руки и слепоты;
  • после прикладывания к гробу и обертывания берестой выздоровел сын воеводы А. Пашкова. Неверующий воевода не захотел поклониться мощам отрока, и понял, что болезнь послана ребенку за грехи отца. В благодарность на месте упокоения мощей в лесу он построил церковь во имя мученика Антиохийского с приделом, освященным в честь Артемия Веркольского, и организовал монастырь;
  • местные жители притесняли монахов, так как монастырь не был одобрен царем. Но настоятелю явился праведный отрок с вестью о хороших переменах. По указу государя Алексея Михайловича монастырь был утвержден.

О земных деяниях отрока известно очень мало, но много осталось свидетельств о посмертных. Житие святого Артемия Веркольского с 17 по 19 век претерпело три редакции. В первом жизнеописании упоминалось 53 чуда, а в третьем – уже 85.

Иконография

Начиная со 2-го века, Артемия Антиохийского изображали на храмовых фресках, росписях. На них святой облачен в доспехи, держит копье или крест, запечатлен в полный рост или до пояса. На других памятниках православной живописи он изображен в мучениях. На русской иконе 17 века «Избранные святые и праздники» Артемий Антиохийский одет в хитон и держит крест.

По описанию подлинника иконы 17 века святого отрока Веркольского изображали одетым в белую рубашку, с крестом и посохом в руках. Также известны его изображения с лозой, в полный рост, со свитком в левой руке и благословляющим жестом правой. Отрок стоит на фоне Веркольского монастыря или молится Иисусу Христу, взирающему с облака. Житийная икона изображает праведного Артемия с Николаем Чудотворцем, обрамленных сюжетами жития и посмертных чудес отрока.

О чем просят перед образом

Артемий Антиохийский — покровитель военнослужащих. Он помогает укрепиться в христианской вере. Мученику молятся об исцелении от желудочно-кишечных болезней, грыжи.

Согласно житию, праведный отрок Веркольский помогает излечиться от болезней глаз, паралича.

Ему молятся при любых болезнях, в трудных жизненных обстоятельствах, просят вразумления, чтобы сделать правильный выбор.

Дни почитания

Артемий Антиохийский основал монастырь Богородицы Гирокомиу и покровительствует греческому городу Патры. Ежегодно в день памяти по юлианскому календарю, 20 октября, в монастыре проходит праздник в честь святого мученика. На Руси его почитали с 11 века. День памяти Артемия Антиохийского был включен в месяцеслов Остромирова Евангелия.

Церковное почитание отрока Веркольского началось предположительно с 1619-го года, когда впервые составили его житие. Память о праведнике упоминается в месяцеслове Симона Азарьева середины 17-го века и в «Описании русских святых» начала 18-го столетия.

17 июня

Артемия Веркольского поминают в Собор Новгородских святых. Переходящая дата приходится на третью неделю по Пятидесятнице.

3 июня

Дата поминовения Карельских святых, к Собору которых причислен праведный отрок.

6 июля

В этот день по григорианскому календарю праведный отрок погиб от молнии.

2 ноября

В григорианском календаре день посвящен памяти Антиохийского мученика. Но также поминают и отрока Веркольского.

Тексты

Для мученика и праведного отрока написаны отдельные молитвы. Акафист Веркольскому отроку написан Иоанном Кронштадтским и читается каждый день священниками Веркольской церкви.

Молитвы

Читаются в дни памяти и после акафистов.

Великомученику

Святый мучениче Артемие! Призри с небеснаго чертога на требующих твоея помощи и не отвергни прошений наших, но, яко присный благодетель и ходатай наш, моли Христа Бога, да, человеколюбив и многомилостив сый, сохранит нас от всякаго лютаго обстояния: от труса, потопа, огня, меча, нашествия иноплеменников и междоусобныя брани. Да не осудит нас грешных по беззаконием нашим, и да не во зло обратим благая, даруемая нам от Всещедраго Бога, но во славу святаго имене Его и в прославление крепкаго твоего заступления. Да молитвами твоими даст нам Господь мир помыслов, воздержание от пагубных страстей и от всякия скверны и да укрепит во всем мире Свою Едину Святую, Соборную и Апостольскую Церковь, юже стяжал есть честною Своею Кровию. Молися прилежно, святий мучениче, да благословит Христос Бог державу, да утвердит во святей Своей Православней Церкви живый дух правыя веры и благочестия, да вси члены ея, чистии от суемудрия и суеверия, духом и истиною покланяются Ему и усердно пекутся о соблюдении Его заповедей, да мы вси в мире и благочестии поживем в настоящем веце и достигнем блаженныя вечныя жизни на небеси, благодатию Господа нашего Иисуса Христа, Емуже подобает всякая слава, честь и держава со Отцем и Святым Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Чудотворцу об исцелении от недугов

Святый угодниче Божий, праведный Артемие, присный хранителю святыя веры Православныя и близкий защитниче всего севернаго края Российския страны! Призри милостивно на усердную молитву нас, грешных, и твоим благомощным предстательством испроси нам у Господа прощение согрешений наших, преспеяние в вере и благочестии и ограждение от козней диавольских.

Моли Господа, да хранит во здравии и непременяемом благополучии верных людей своих, да подаст стране нашей мир и тишину, а нам нелицемерное послушание; да сподобит всех нас получити, по христианстей кончине, Небесное Царствие, идеже вси праведнии вместе с тобою, вечно славят Отца и Сына и Святаго Духа. Аминь.

Тропарь

Мученику Антиохийскому

Истинною бо Христовою верою утверждься, страстотерпче, мучителя злочестива царя победил еси со идольским того возношением. Тем от Царя Великаго, вечно царствующаго, пресветлым венцем победным одарен бысть, вся исцеляяй болящия и призывающия тя, Артемие великий, моли Христа Бога спасти души наша.

Отроку Веркольскому

Вышняго повелением, тученосным облаком, небо помрачившим и молниям блистающим, грому же возшумевшему с прещением, испустил еси душу твою в руце Господеви, премудре Артемие, и ныне предстоиши Престолу Владыки всех, иже верою и любовию приходящим к тебе, подая исцеление всем неотложно и моляся Христу Богу спастися душам нашим.

К прочтению:  Описание и значение иконы Вознесение Господне, в чем помогает и молитва

Кондак

Великомученику

Благочестиваго и венценоснаго мученика, на враги победы вземшаго одоление, сошедшеся, достойно песньми восхвалим Артемия превеликаго в мученицех, чудес же дателя пребогатаго, молится бо Господу о всех нас.

Праведному отроку

Возсия днесь пресветлая память премудраго Артемия; богоданная благодать, яко реки, изливает от целебных мощей его дивная исцеления, имиже от многоразличных недуг избавляемся, с верою приемлюще я и взывающе: радуйся, Артемие богомудре.

Величание

Артемию Антиохийскому

Разумного светильника веры, Артемия почтим. Яко обличи царя мерзкого, и кровию мучения его Церковь Бог обагри. Тем и прият исцелений благодать независтную исцеляти недуго верно приходящих к раце мощей его.

Артемию Веркольскому

Величаем тя, страстотерпче Христов, Артемие, и чтим святую память твою, ты бо молиши за нас Христа Бога нашего.

Акафист

Мученику Антиохийскому

Кондак 1

Взбранному воеводе и августалию страны Египетския, царем земным честию превознесенному, последиже от Юлиана злочестиваго мучимому и во главу усеченному, яко зельне страдавшему и победительне вся претерпевшему, от Бога же приявшему нетление и благодать чудотворения, днесь вернии в похвальная возопиим: Радуйся, святый Артемие, преславный Христов великомучениче.

Икос 1

Антиохийстии людие дивишася святей ревности твоей о имени Христове, славне Артемие, не терпя бо зрети мучения святых и хулы слышати на Господа, Юлианом изрыгаемыя; аще и честь ему воздати от Александрии пришел, обаче и обличити того не устрашился еси. Темже, и чина своего воинскаго изверженный за дерзновение свое, осуждение на раны и смерть приял еси. Мы же ныне, аки обстояще ти на позорищи мучимому, вопием ти сице:

Радуйся, безславие и мучение от Юлиана претерпевый.

Радуйся, в славу и осияние от Бога облеченный.

Радуйся, лютая страдания подъявый.

Радуйся, величие веры показавый.

Радуйся, блистаяйся славою терпения.

Радуйся, крепосте наша в скорбех и изнеможении.

Радуйся, святый Артемие, преславный Христов великомучениче.

Кондак 2

Буди верен царю, прещаше святый Артемий нечестиваму Юлиану: «Яко суетны твоя начинания и немощна есть гордость твоя истребити христианы: отнележе бо прииде Христос, и водрузися Крест, и воздвижеся на нем Господь паде злочестивых гордыня и попрана бысть лукаваго крепость, Христова же непобедима и непреодоленна есть сила, еюже ограждающеся, возможем устояти противу козней вражиих, победне вопия Богу: Аллилуиа».

Икос 2

Воинствуя за великаго царя Константина, крепкою силою крестною побеждал еси враги, оружеборче Артемие; тою же силою и мучителя своего Юлиана одолел еси. Видением бо креста овогда на небеси в вере Христовей утвердился, лесть идольскую и почести воинскаго звания презрев, за христианы пред отступником мужественно ратовал еси, и воинов началовождя веры нашея, Господа Христа, себе нарек, живот свой за Того доблественно положил еси. Темже и притяжал еси себе от нас звания таковая:

Радуйся, знамена идольская кесаря–отступника отринувый.

Радуйся, знамению Креста последовавый.

Радуйся, и ныне силы борющихся под стягом веры укрепляяй.

Радуйся, упование изнемогающих утверждаяй.

Радуйся, добрый Христов оружниче.

Радуйся, святыя веры твердый защитниче.

Радуйся, святый Артемие, преславный Христов великомучениче.

Кондак 3

Господи, далече есмь от терпения и незлобия Твоего», вопиял еси, святе Артемие, первая мучения претерпев, «Ты бо, Господи, за мене, грешнейшаго, по всему телеси содроблен был еси ранами, от ног до главы не бе в Тебе целости. Молю убо Тя, Владыко, яко Твоими страданьми венчал мя еси, да и совершиши течение мое во исповедании Тебе с песнию: Аллилуиа.

Икос 3

Даде злочестивый царь повеление оруженосцем своим восхитити тя, славнаго воинскаго вождя, Артемие, и сановный пояс твой отъемше, и ризы совлекше, нага истязати. Они же, связавше руце и нозе твои, растягоша тело твое на четверо и бияху воловьими жилами по хребту и чреву толико, яко оскудети силам их. Ты же аки нечувствен пребывал еси, яко всем, окрест стоящим, и самому Юлиану чудитеся зело. Приими убо и от нас похвальная удивления сицевая:

Радуйся, в вере непобедимый.

Радуйся, в уповании непреодолимый.

Радуйся, на камени терпения нозе свои поставивый.

Радуйся, мужественне стопы своя исправивый.

Радуйся, радовавыйся в страданиях.

Радуйся, прославленный в поруганиях.

Радуйся, святый Артемие, преславный Христов великомучениче.

Кондак 4

Егда святии исповедницы Евгений и Макарий мучими бяху, тогда и ты, блаженне Артемие, ревностию по Бозе движим, молитву творил еси, да не покажет Бог тебе не точию недостойна страдальческаго начинания, но да исправится пред Ним и твоя исходная песнь: Аллилуиа.

Икос 4

Жилами воловьими биемый и по земле протязаемый ничтоже малодушествовал еси, но радуяся и веселяся, страданьми Христовыми просвещаем, подвиг мученичества до конца совершил еси добре. Темже и достоин явился еси ублажения сицеваго:

Радуйся, скудельный сосуд плоти своея сокрушивый.

Радуйся, свет веры и силу мужества из него явивый.

Радуйся, в егоже немощи сила Господня совершися.

Радуйся, егоже терпению мучитель почудися.

Радуйся, яко Бог прият твою жертву мучения.

Радуйся, яко Благий даде тебе жребий спасения.

Радуйся, святый Артемие, преславный Христов великомучениче.

Кондак 5

За Мене страждеши, Артемие, дерзай и радуйся», глагола Христос, явився святому в темнице, «Со Мною будеши во Царствии Моем». Сия слышав мученик, абие от ран исцеле, и душею исполнився Божественнаго утешения, пребываше в темнице, благословляя Бога и поя Ему: Аллилуиа.

Икос 5

И гладом, и жаждею мучиша тя в темнице, блаженне Артемие. Ты же, на щедроты Преблагаго Господа себе возверг, единаго просил еси, да и самую душу твою, яко жертву живую приимет Владыка Христос от тебе с еще оставшеюся кровию твоею. И не вотще бысть рачение твое: заповеда бо Господь Ангелом Своим в темнице питати и сохраняти тя, потом же и Сам явися, укрепляя тебе, нас же возглашати тебе научая:

Радуйся, от руки Ангел в темнице питавыйся.

Радуйся, хлебом животным с небесе укреплявыйся.

Радуйся, от ран Господним посещением во узах исцеливыйся.

Радуйся, явлением Христовым утешения исполнивыйся.

Радуйся, Господем в темнице обрадованный.

Радуйся, восшедый к Нему прияти венец славы тебе уготованный.

Радуйся, святый Артемие, преславный Христов великомучениче.

Кондак 6

Коль многа суть Владыки моего страдания и что более Его претерпех аз, недостойный», вопияше блаженный Артемий, «Той ко Кресту пригвожден бысть греха ради моего, Сам не познав греха, ниже лесть во устех содела. Радуюся и веселюся просвещаемый Господа моего страданьми, яже облегчевают ми болезни моя». Тако святый в себе беседуя, чрез всю нощь купно со страдальцами Евгением и Макарием воспеваше Богу: Аллилуиа.

Икос 6

Лютейшим мукам предаде тя, страдальче Артемие, нечестивый царь, егда со стыдом от Аполлона Дафнийскаго возвратися и от тебе посмеяние и проречение погибели своея слышав, зельною яростию распалися. Темже и мы за оныя страдания множайшими ликостоянии ублажаем тя сице:

Радуйся, яко тобою Бог, дивный во святых Своих, языком явися.

Радуйся, яко тобою сладчайшее имя Христово прославися.

Радуйся, ярости мучителевы не устрашивыйся.

Радуйся, в Христовем уповании над идолы посмеявыйся.

Радуйся, в дусе пророчестем будущих предзрителю.

Радуйся, Духа Господня доблий носителю.

Радуйся, святый Артемие, преславный Христов великомучениче.

Кондак 7

Многа досаждения творяше нечестивый Юлиан христианом, лжуще на ня, яко сожгоша храм Аполлона Дафнийскаго. Егда же сей лжец пред Артемием множайшия прещения изрекаше на христианы, святый Артемий отвеща: «Богопустный гнев и огнь с небесе пояде идола твоего и капище его сожже; посмеваюся безумию вашему, яко служите бездушному богу, утешаюся о падении его и радуюся о всех сих, яже Христос чудодействова, Емуже достоит пети велегласно: Аллилуиа.

Икос 7

Не терпя слышати праведных слов твоих, святе Артемие, беззаконный Юлиан, разгневався зело, повеле каменосечцем разсещи великий камень, да посреде частей его согнетен будеши. И сему уготованному, падший камень все тело твое сотре, и внутренняя твоя распадошася, и сломишася вся члены твоя. И бе зрети чудо велие, яко в таковом согнетении посреде камней ты жив остася. Мы же Божией силе, укреплявшей тя, удивляяся, вопием:

Радуйся, грозде винограда Христова в точиле истоптанная.

Радуйся, жертво живая, Господу верху камене кровию возлиянная.

Радуйся, мучениче, егоже все тело аки дска согнетеся.

Радуйся, скрижале живая, на нейже исповедание веры кровию написася.

Радуйся, кровьми своими, аки брением камение смесивый.

Радуйся, себе самаго жива в созидание Церкве Христовы положивый.

Радуйся, святый Артемие, преславный Христов великомучениче.

Кондак 8

Очи твои от мук искочиша, святе, и лице бе сотрено, душа же еще бе держащися и язык добре вещающ, имже и в согнетении призвал еси Бога, Помощника своего, и во уповании на Него взывал еси: Аллилуиа.

Икос 8

Привидением почте тя царь, егда узре видом страшна и естество человеческое происходяща; обаче и увеща тебе еще поклонитися идолом, да помилуют тя и поне яже во аде мукам не предадят. Ты же, посмеявся царю, отвещал еси: «Яко идоли и сами огня не могут избежати, с нимиже и ты, царю, безконечному огню предан будеши». За еже, яко хульника, царь на смерть осуди тя. Мы же, сшествуя тебе на место усечения, увязаем главу твою похвальными венцы тако:

Радуйся, страдальче, посреде камений согнетенный.

Радуйся, исповедниче, в крепости веры не одоленный.

Радуйся, истину без страха пред цари вещавый.

Радуйся, за сие последи всех злостраданий усечение мечное приявый.

Радуйся, главу свою священную под меч самовольне подклонивый.

Радуйся, терпением своим главы невидимых врагов сокрушивый.

Радуйся, святый Артемие, преславный Христов великомучениче.

Кондак 9

Ранами содроблен был еси по всему телеси, яко людем на тя зрети бе страшно: согнетенный аки дска, кости сокрушенны и вся внутренняя испадоша. Таковое злострадание за малую болезнь почитал еси, надеяся у Господа, за Негоже страдал еси, имети покой вечный, научая в злострадании не малодушествовати, но паки возсылати Богу благодарне: Аллилуиа.

К прочтению:  Как можно освятить икону и церкви и допустимо ли это в домашних условиях

Икос 9

Се язвы Христовы на теле твоем начертаны суть», глагола к себе святый, «осталося убо, да и самую душу за Христа отдам с оставшеюся во мне кровию». И на щедроты Господни себе возверг, небоязненно Христа исповедал пред человеки, за Негоже и усечение с радостию приял еси. Сего ради, за превосходящую любовь твою к Богу, похваляем тя сице:

Радуйся, Христова Евангелия скорый послушателю.

Радуйся, великия заповеди Его готовый исполнителю.

Радуйся, крепкую любовь ко Господу Христу показавый.

Радуйся, и душу свою с кровию радостно за Того предавый.

Радуйся, содроблением своим наше разслабление укрепляяй.

Радуйся, язвами своими наша болезни исцеляяй.

Радуйся, святый Артемие, преславный Христов великомучениче.

Кондак 10

Твердою верою вооружився, неистовство мучителево презрел еси, и осуждение на усечение мечное с радованием приял еси, и ведомый на смерть, шествовал еси веселыми ногами, вопия Христу Богу: Аллилуиа.

Икос 10

Усечением главы подвиг свой мученический запечатлевый, утверди молитвами твоими и нас, главы своя под иго Христово подклонивших, чрез все житие подвигом добрым подвизатися, любити Господа у тебе поучатися, вопия тебе сице:

Радуйся, сильне, на одоление мучителей меч веры при бедре препоясавый.

Радуйся, шлемом спасения от Господа защищенный.

Радуйся, поясом славы от Него добре украшенный.

Радуйся, щитом молитв своих всех прибегающих к тебе охраняяй.

Радуйся, за страдальцев Господних во всеоружии ополчаяйся.

Радуйся, шествующих узким путем в Царствие Небесное неуклонно провождаяй.

Радуйся, святый Артемие, преславный Христов великомучениче.

Кондак 11

Фиал злострадания уготовляяся до конца испити, на месте усечения преклонився до земли, молитвою к Богу дух свой укреплял еси. И слышав глас с неба глаголющ: «Вниди со святыми прияти воздаяние тебе уготованное», преклонил еси главу под меч, с радостию вознося Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Хвалим тя вси, страстотерпче святый, и почитаем честная страдания твоя, яже паче естества человеческаго претерпел еси, и Царствие Небесное притяжал еси. Темже воздвизаемся вопити тебе тако:

Радуйся, измождения и членовреждения приявый.

Радуйся, высоту духа в муках явивый.

Радуйся, щитом упования себе оградивый.

Радуйся, твердостию своею дерзость мучителей истощивый.

Радуйся, егоже мучению Ангели предстояху со удивлением.

Радуйся, егоже страдания людие почитают со умилением.

Радуйся, святый Артемие, преславный Христов великомучениче.

Кондак 12

Ценою крови твоея притяжал еси Царствие Небесное, великострадальче Христов Артемие. Управи и нас твоим предстательством во обители небесныя, да, наслаждаяся с тобою части праведных, выну славим с тобою Бога песнию: Аллилуиа.

Икос 12

Чертог небесный отверзе ти Страстоположник Христос и даде ти достойно венец славы: и ныне на небесех со Ангельскими чинми радуешися. Темже и мы, благодарнии людие и любомученицы, песньми вопием ти:

Радуйся, воеводо, никимиже в мужестве одоленный.

Радуйся, ратоборче за Христа, в силе неоскудеемый.

Радуйся, великострадальче, муками твоими естество человеческое удививый.

Радуйся, несокрушимость духа в телеснем содроблении явивый.

Радуйся, во уповании на Бога Жива не усумневыйся.

Радуйся, части праведных на небесех наслаждаяйся.

Радуйся, святый Артемие, преславный Христов великомучениче.

Кондак 13

О преславне великомучениче Христов Артемие! Поем страдания твоя, чтим доблюю кончину твою, с усердным молением к тебе притекающе: укрепи и нас с терпением в подвизе крестоношения пребывати, испытания и злострадания чрез все житие до конца понести не унывающе, но бодренне пребывающе в пении Богу: Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1, кондак 1 и молитва)

Отроку Веркольскому чудотворцу

Кондак 1

Избранному праведнику, дивному предстателю пред Богом, пресветлому светильнику северныя страны нашея, боголюбивому и боголюбезному отроку Артемию, благодетельными чудотворении утешающему и наставляющему покланяющихся с верою святей раце твоей, благдарственная восписующе, радостно и торжественно взываем: Радуйся, предстателю наш, Артемие праведный.

Икос 1

Ангельский нрав и душу непорочную имея от святыя купели крещения, избегл еси обычных света сего суетств и соблазнов, чужд был еси претыканий и падений, втайне чистым сердцем моляся к Единому Всеблагому Богу милостиво взирающему на кротких и смиренных. Сего ради единогласно вопием ти: Радуйся, между человеки дивное явление святыни. Радуйся, Отцу Небесному возлюбленный. Радуйся, Сыну Божию вожделенный. Радуйся, Святому Духу сосуде драгий и чистый. Радуйся, Царицы Небесныя пламенный почитателю. Радуйся, святым ангелом истинный друже и единонравниче. Радуйся, праведником святым всем сликовниче. Радуйся, Церкве Христовой украшение. Радуйся, делателю благий, в мале верный, над многим поставленыый. Радуйся, вшедый в радость Господа твоего. Радуйся, носяй венец нетления. Радуйся, прославленный от Господа Бога дарованием исцелений. Радуйся, предстателю наш, Артемие праведный.

Кондак 2

Видя чистоту сердца твоего благопромыслитель Бог, призирающий всевидящим оком своим на всю тварь, исполни душу твою благодати Своея от чрева матере. Прославляя убо Его дивное и благое о тебе промышление, поем о тебе хвалебно: Аллилуиа.

Икос 2

Вкусив во младости блаженнаго жития твоего сладость Божественныя благодати, чуждый мирския утехи отроков, ты был еси потаенный сердца человек в нетленном украшении кроткаго и молчаливаго духа, еже есть, по Апостолу, пред Богом многоценно. Приими убо от певцев твоих хвалу сию: Радуйся, смиреннаго и благодатнаго отрочества Христова подражателю. Радуйся, благодати Божией хранителю. Радуйся, родителей твоих почитателю. Радуйся, в дому отчем образ кротости и послушания. Радуйся, сверстников твоих пример благонравия. Радуйся, хранителю чистоты сердца. Радуйся, сокрушения сердечнаго таинниче. Радуйся, приятное благоухание духовнаго умиления. Радуйся, не приимший искуса мирских сластей. Радуйся, от греховных страстей свободу улучивый. Радуйся, благоговейное отроча, стяжавшее духа страха Божия. Радуйся, боголюбезное чадо, паче жизни твоя возлюбившее Христа Бога. Радуйся, предстателю наш, Артемие праведный.

Кондак 3

Силою Всесвятаго Духа укрепленный, блаженне Артемие, прияв несокрушимый щит веры, и непобедимое оружие животворящий Крест Христов, знамение страшное для злых духов, сохранил еси себе цела и невредима от злокозненных сих врагов, поя Богу: Аллилуиа.

Икос 3

Имея всегда и во всем упование на Бога Промыслителя, и в убогом отчем дому пребывая, в поте лица твоего приобретал еси пропитание; но лишенный земных благ, по воли Божией, явился еси причастником вечных небесных благ, праведне Артемие. Похваляя убо твою нищету, лишения и нужды, приветственно вопием ти: Радуйся, образе кротости и трудолюбия. Радуйся, нищету, нас ради обнищавшаго, Христа Бога возлюбивый. Радуйся, житейских зол непричастный. Радуйся, грехолюбных корыстей чуждый. Радуйся, за лишение земное утешенный райскими наслаждении. Радуйся, за кротость и смирение, наследниче Царствия Небеснаго. Радуйся, за нужды временныя сподобивыйся изобилия благ вечной нескончаемой радости. Радуйся, за чистоту сердца удостоивыйся лицезрети Бога вместе со святыми ангелы. Радуйся, не прилагавый сердца к благом мира сего непостоянным. Радуйся, искавый небесных нетленных благ в молитве домашней и церковней, и в общении Таин Христовых. Радуйся, исполненный Божественныя любве. Радуйся, причастниче безсмертныя трапезы. Радуйся, стяжавшый смирением высокая и нищетою богатая, по подражанию святителю Николаю. Радуйся, храма его в жизни твоей молитвенник бывый. Радуйся, яко мзду многу приемый от Господа Бога на небесех. Радуйся, предстателю наш, Артемие праведный.

Кондак 4

Буря страстей и треволнений житейских не постиже тя, имеющаго в сердцы твоем мир Божий, вселивыйся богатно в тя, блаженне Артемие; ветри непостоянных учений, не волновали мирной души твоея. Сего ради являя яко Иосиф, мир братии твоей, провел еси дни живота твоего в мире, тишине и безмолвии, и мир Божий, обитаяй в глубине духа твоего, возбуждал пети тя пепрестанно Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Слушая от закона Божия словеса жизни вечныя, имея помазание от Святаго Духа, ведал еси благим чувством вся, не требуя, да кто учит тя, но яко то само помазание учаше тя о всем, по слову возлюбленнаго ученика Христова; воскрилився же Божественным дарованием отроча младо, вознеслся еси на высоту христианскаго благочестия и кротости, Богу возлюбленне Артемие. Сего ради дивное о тебе смотрение Божие славяще, со дерзновением вопием ти: Радуйся, спасительнаго внимания себе дивный нам примере. Радуйся, молчания образе. Радуйся, мудрости духовныя светлое зерцало. Радуйся, источниче исцелений. Радуйся, чудотворче предивный. Радуйся, сокровище целомудрия. Радуйся, цвете чистоты и незлобия. Радуйся, невинности сосуде. Радуйся, цвете ангельския праведности. Радуйся, многоценный каменю райския жизни. Радуйся, сияние небесных светлостей. Радуйся, предстателю наш, Артемие праведный.

Кондак 5

Живоносный ток благодати Христовой восприяв благим и добрым сердцем, праведне Артемие, устремился еси совершенно в след Христа Спасителя нашего, и восхищался богатством благости, премудрости и человеколюбия Божия, явленнаго в искуплении грешнаго человечества, пламенел еси любовию к Спасителю нашему, и во умилении сердца воспевал еси Ему: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше купножители твои преспевающа тя благочестием и разумом, праведне Артемие, прославляху благоволение Божие, утаевающее от премудрых и разумных богатство благодати и ведения ея, по слову Спасителя, и открывающее та младенцем. Темже и мы, радующеся написанию имени твоего на Небесех, с утешением возносим тебе хвалебныя песни: Радуйся, избранный сосуде Божия благодати. Радуйся, приятелище даров Духа Святаго. Радуйся, исполненный дарования чудес исцелений. Радуйся, вышния премудрости Божия приемниче. Радуйся, разума духовнаго сокровище. Радуйся, благий для нас советниче. Радуйся, исполненный спасительнаго ведения. Радуйся, пламеню неугасаяй любве. Радуйся, всесветлая звездо, блистающая на тверди церковней. Радуйся, отрадо печалным. Радуйся, немоществующих врачу. Радуйся, обуреваемых помощниче. Радуйся, предстателю наш, Артемие праведный.

Кондак 6

Проповедник первый прославленнаго тела твоего, клирик церкви святителя Николая, ища в лесной чащи плодов земных, обрете сокровище неоцененное, нетленныя мощи твоя, праведне Артемие, чрез тридесять три лета не поврежденныя пременами стихий, и с благодарным чувством преклонь колена, восклицаше к Богу: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиял еси в пустыннем месте дебри лесныя, якоже утренняя звезда после мрака нощнаго, и просветил еси скоро население градов, древния Кевроли, Пинеги, Архангельска, Вологды и далеких стран, сиянием благодетельных чудес твоих. И ныне никтоже умолчит вопити тебе: Радуйся, великое светило, просвещающее тму неведения. Радуйся, сокровище духовное, верных богатящее. Радуйся, чистая струе благодати Божия. Радуйся, стране твоей северной славо и утверждение. Радуйся, якоже чистый ангел, пояй песни богокрасныя, и руководяй к тому обитель твою. Радуйся, чистая птице, в гнезда небесная приятая. Радуйся, яблоко благовонное, верных душы благоухающее. Радуйся, прекрасная лилие услаждающая сердца верных. Радуйся, младая ветве райскаго древа, израстившая сладкий плод духовный Пресвятей Троице. Радуйся, немерцающая луче православнаго учения. Радуйся, маслино Церкве Христовы, источающая нам дивный елей милости Божией. Радуйся, виноградная лозо, напаяющая нас отрадным упованием на спасительная обетования. Радуйся, смоковнице, сладостию своею греховную горечь отражающая. Радуйся, предстателю наш, Артемие праведный.

К прочтению:  Полный текст акафиста иконе Богородицы Нечаянная радость и в каких случаях читать

Кондак 7

Хотящу Всевышнему Мироправителю призвати Своего праведника в небесныя скинии, манием от престола велелепныя Его славы, возшуме над землею буря, страшно возгремели громи, возблиста и разлияся ужасно, яко пламень, молния, и в прикосновении ужаса ко внутренним чувством юнаго отрока, взята ангелы душа праведника, сретаемая безплотными силами, радующимися о друзе своем, и в веселии воспевшими Богу: Аллилуиа.

Икос 7

Дивно бысть твое призвание в Небесный Иерусалим; от земнаго бо труда на лоно Авраамово, и от малолюднаго места в премирную славу величественно пренесена бысть блаженная душа твоя, праведне Артемие, воздуху шумящу, громом и молниям сверепеющым, и водам от движения ветра, яко руками, плещущым. Темже и мы ликующе, воспоем: Радуйся, новый о нас к Богу предстателю. Радуйся, в вечный покров приснодевствующия Царицы вшедый. Радуйся, ангелом собеседниче. Радуйся, рая небеснаго жителю. Радуйся, безстрастия наследниче праведный. Радуйся, сведетелю нам жизни безсмертныя. Радуйся, избежавый воздушных истязателей, пораженных стрелами молний при твоем отшествии на небо. Радуйся, не узревший мерзких демонских зраков. Радуйся, райская ветве, благоуханием веселящая. Радуйся, благовонная едемская розо, душы нашя благоухающая. Радуйся, прекрасный грозде, на трапезе царевой положенный. Радуйся, теплый наш молитвенниче. Радуйся, предстателю наш, Артемие праведный.

Кондак 8

Странно и недоуменно твое воспитание, праведниче; разума бо Божия исполнился еси, святыни духа достигл еси, ни от кого же из человек учивыйся; сокровенно было от современников и для них дивно твое в юных летех благочестие и преставление твое. Но чудная твоя исцеления, и различная чудодействия возносят наша гласы к славословию о тебе Божию, еже непрестанно и радостно пети: Аллилуиа.

Икос 8

Весь был еси в Бозе богомыслием, и укрепляемый Божией благодатию, неприступен явился еси коварному змию, наблюдающему пяту шествующих тесным путем. Руководи убо и нас непреткновенно ходити путем заповедей Христовых, да благодарно вопием ти: Радуйся, путеводителю наш дивный. Радуйся, кроткий наставниче всех спасаемых. Радуйся, персте Божий, указуяй нам горняя. Радуйся, гласе небесный, зовый всех на подвиги спасения. Радуйся, чистая голубице, имущая ветвь райскую. Радуйся, духовная ластовице, показующая в нетлении весну грядущаго века. Радуйся, предстателю наш, Артемие праведный.

Кондак 9

Все естество ангельское, в радостный трепет пришед, воздаде хвалу Богу: Свят, Свят, Свят, Господь Саваоф, егда невинная и чистая душа твоя, неврежденная от многих страхований бесовских, и перенесенная в премирную жизнь, поклонися Триипостасному Божеству, воспевши Ему со всеми святыми: Аллилуиа.

Икос 9

Ветии многословеснии, не могущии усмотрети оком разума, омраченнаго гордостию и страстьми, премудрости творческия в устроении вселенныя, не могут уразумети прославления мощей святаго угодника Божия. Мы же совершенною верою в простоте сердца возглашаем тебе, прославленный молитвенниче наш: Радуйся, предавый верным в залог любве нетленныя своя мощи. Радуйся, уверяя нас в истине Воскресения и жизни вечныя. Радуйся, исполнивый на себе слово Божие: хранит Господь вся кости праведных. Радуйся, утвердивый исполнением слово Христа Бога: влас главы вашея не погибнет. Радуйся, с честию принесенный из дебри в православный храм для общаго чествования и поклонения. Радуйся, свидетельствуемый от Господа Бога даром чудотворений. Радуйся, яко чистая рака святых мощей, и ныне привлекает сердца обетных страннолюбцев на поклонение тебе. Радуйся, явивый истину словес Писания: в память вечную будет праведник, и праведник яко финикс процветет, и яко кедр иже в Ливане умножится. Радуйся, заграждаяй уста пререкающая. Радуйся, обуздоваяй язык неверия и хулы. Радуйся, смиряяй гордыню дерзающым на святыню. Радуйся, разум кичливый пленяяй в послушание христовой веры. Радуйся, в дусе блаженныя простоты и незлобия достигнувый неба. Радуйся, предстателю наш, Артемие праведный.

Кондак 10

Спасти хотящаго всякаго человека, искренно молил еси наставити тя на путь спасения, и благодатию Божиею озарившею тя, пришел еси в Небесный Иерусалим, идеже узрев лицем к лицу Того, Егоже имя, яко миро излиянное, тамо воспеваеши непрестанно славу Богу: Аллилуиа.

Икос 10

Стена тверда и несокрушима ограда обители, святому имени твоему посвященней, суть неусыпныя твоя к Богу молитвы, святый праведный Артемие. Темже живущии в ней благодарно возносят к тебе гласы: Радуйся, хранителю наш крепкий. Радуйся, неусыпный защитниче наш. Радуйся, наставников наших охраняяй от пагубных бедствий. Радуйся, испущаяй на врагов стрелы страха. Радуйся, щите твердый паче медянаго. Радуйся, броне правды, отражающая каменометания адских муринов. Радуйся, обители монахов и всей стране нашей похвало и утверждение. Радуйся, труждающихся помоще. Радуйся, молчаливых и кротких радосте. Радуйся, больных исцеление. Радуйся, немощных укрепление. Радуйся, унылых бодросте. Радуйся, скорбящих утешение. Радуйся, предстателю наш, Артемие праведный.

Кондак 11

Пение наше хвалебное тебе, живущему во славе Отца светов, ныне возсылаемое, недостойно есть, яко от нечистых устен возносимое; но сам прииди посреде нас, неиждиваемый источниче чистоты и целомудрия, очисти наша сердца и душы помышления, да тебе ради благоприятно будет совокупное наше восклицание Всещедрому Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Светом заповедей Божиих озаренный измлада, скоро возшел еси к Триипостасному свету, пред Нимже ходатайствуеши и о нашем просвещении, о немже умоляюще, с любовию вопием ти: Радуйся, звездо невечерняго света. Радуйся, луче света, согревающая нашу хладность. Радуйся, свеще, просвещающая нашу темноту. Радуйся, яко огнь вогреваяй нас к любви возлюбившаго нас Христа Бога. Радуйся, мысленно прикасаяйся, яко угль, хладным сердцем. Радуйся, златая лампадо, возжженная для умилостивления Праведнаго Судии. Радуйся, светилниче духовный, освещаяй верным путь спасения. Радуйся, огненная пещь, пожигающая терние грехов наших. Радуйся, горнило, курящее молитвенный аромат. Радуйся, кадило издающее дивное смирения благоухание. Радуйся, горяяй пламеню, истребляяй нечестие. Радуйся, предстателю наш, Артемие праведный.

Кондак 12

Благодать Божественную испроси нам святый угодниче Божий, да присно покрывает нас от врагов видимых и невидимых, да научит ны подражати тебе в чистоте ангельской и незлобии, да направит сердца наша к смирению, покаянию и неослабному исполнению заповедей Христовых; да дарует нам христианскую кончину и безбедно проведет нас чрез воздушный путь, да сподобимся тамо узрети славу Великаго Бога, вечно пети Ему: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще тебе ныне, аще и недостойныя, но усердныя хвалы бренными и нечистыми усты, благоговейно молим тя, святый праведный Артемие: призри на многия наша немощи душевныя и телесныя, и подаждь нам помощь к совершению добрых дел, и ко всегдашнему прославлению святаго твоего имени, вопиющым ти: Радуйся, воине Царя царствующих. Радуйся, слуго Господа господствующих. Радуйся, рабе верный Владеющаго всяким созданием. Радуйся, венчанный венцем нетления от Самаго нетленнаго Бога. Радуйся, украшенный нетленною диадимою Царствия Христова. Радуйся, облеченный в блестящую порфиру за чистоту сердца и незлобие. Радуйся, приемый от руки Божия перстень сыноположения. Радуйся, наследниче Небеснаго Царствия. Радуйся, предстателю мощный, споборствуяй православному правителю нашему на ратующих. Радуйся, вождю, способствуяй невидимо во бранех нашему воинству. Радуйся, защищаяй пределы нашего Отечествия твердым щитом твоего покрова. Радуйся, спасения нашего споспешниче и ходатаю твоими ко Господу Богу о нас грешных молитвами. Радуйся, предстателю наш, Артемие праведный.

Кондак 13

О предивный угодниче Божий и прелюбимый чудотворче, Артемие! Ради милости Божия и предстательства Владычицы, молим твою святыню, милостив буди святей обители твоей, и всем призывающым тя с любовию и упованием. По своей чистоте и праведности, испроси у Господа Бога прощение наших прегрешений и ревность к добрым делом, да прочее время живота нашего поживем во всяком благочестии и чистоте, и сподобимся на страшнем суде одесную стати судии, Христа Бога нашего, и во веки веков с тобою пети человеколюбцу Богу: Аллилуиа. Этот кондак читается трижды, затем икос 1-й и кондак 1-й. Молитва Святый угодниче Божий, праведный Артемие, присный хранителю святыя обители, твоим именем украшенной, и близкий защитниче всего севернаго края Российския страны! Призри милостивно на усердную молитву нас грешных, и твоим благомощным предстателством испроси нам у Господа прощение согрешений наших, преспеяние в вере и благочестии, и ограждение от козней диавольских. Моли Господа, страждущую страну Российскую от лютых безбожник и власти их да свободит, и да возставит престол православных правителей; верных рабов Его, в скорби и печали день и нощь вопиющих к Нему, многоболезный вопль да услышит и да изведет от погибели живот наш, да подаст и всем людем мир, тишину и нелицемерное послушание, да сподобит всех нас получити, по христианской кончине, Небесное Царствие, идеже вси праведнии, вместе с тобою, вечно славят Отца и Сына и Святаго Духа. Аминь.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1, кондак 1 и молитва)

Святые мощи

В начале 11 века частицу мощей Артемия Антиохийского доставили в Киево-Печерский монастырь. Где они находятся теперь — не известно.

В Революцию монахи спрятали мощи праведного отрока Артемия в монастыре и закрыли церковь в Верколе. В 1990-м году ее открыли. В церкви имени Артемия Веркольского находится рака, а местонахождение мощей не раскрыто. Монастырский тайник так и не нашли.

Оцените статью
Православный религиозный информационный сайт на все случаи жизни